Harde buiken

Hallo meiden (en a.s. papa's),

Ik ben nu 18 weken en 4 dagen zwanger en heb sinds 2 weken ongeveer, last van harde buiken. Mijn buik is dan helemaal hard en voelt heel strak aan. Geen fijn gevoel. Morgen ga ik naar de arbo om te overleggen voor mijn werktijden. Ik wil wel blijven werken, maar dan 2 uurtjes per dag minder. Even afwachten dus.
Heeft er nog iemand ervaring met harde buiken?
Bij mijn zoontje had ik het ook, maar dan veel later in mijn zwangerschap, in de laatste 4 weken ongeveer.

Liefs Mylène

Hm ja dat heb ik nu ook af en toe, vooral 's heel vroeg in de ochtend, als ik nog probeer te slapen, maar wist niet zeker of dat nou onder de noemer "harde buiken" valt. Ik ben pas 16 weken...

Ik ben nu 17 weken, en nadat ik vorige wk een vrij drukke week gehad heb, heb ik het hele weekend op de bank/in bed doorgebracht ivm heel veel harde buiken. Ik werd echt even teruggefloten dus.

Nu gaat het beter, en heb een lekker rustig weekje gepland verder (wel werken, maar weinig dingen 's avonds en zo), dus alle gevoel dat het wel weer goed gaat komen. Voor mij werkt het vooral als ik op tijd mijn rust neem en niet te veel dingen op één dag plan.

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik betwijfel of de arbo snel in zal stemmen met minder uren werken. Het helpt in elk geval als je VK achter je staat,  heb je het daar al besproken?
Verder heb je als werknemer recht op extra pauzes als je zwanger bent, maak je daar al gebruik van? Misschien zou het je kunnen schelen.
(zelf doe ik dat trouwens niet, gelukkig is mijn werk grotendeels zittend en als ik mijn agenda maar niet te vol plan is het goed te doen. Bij mij zit het "probleem"  qua harde buiken  eerder in mijn thuissituatie: twee stoere boys die graag met hun mama spelen, hoe wilder hoe liever)

Hallo!

Maak je niet te druk!
Ik ben nu 16w+5 en heb sinds vorige week 3 harde buiken gehad. Gisteren bij mijn verloskundige geweest en die vertelde me dat het geen probleem is!! Je spieren oefenen het tegelijk samentrekken alvast en zo lang het niet pijnlijk is en om de zoveel minuten, is er niets aan de hand!
Vervelend is het echter wel, ik weet het. Bij mij is de beste remedie een warme kruik en inderdaad rust! Maar erg is het niet, dus ga er niet over stressen, dat is veel slechter voor je kleintje!
Succes ermee!!

Groetjes Jorike

Hoi meiden,

Ik ben vandaag bij de arbo geweest, en omdat de harde buiken iedere dag blijven komen, ga ik 2 uur per dag minder werken. Zo krijg ik wat meer rust en houdt ik hopelijk wat langer vol.
De harde buiken kwamen 2 à 3 keer per dag. Ik heb gister een artikel gelezen op www.babyinfo.nl over harde buiken. Er stond in dat harde buiken komt doordat je te druk bent en je baarmoeder dan aanspant. Dat is dus een teken om het rustiger aan te doen. Ook als je zwanger bent van je 2de, of volgende  kindje, kan het vroeger in je zwangerschap voorkomen.
Er stond ook een stukje over je banden (waar je baarmoeder aan ophangt) dat het door teveel spanning op je banden komt, die zorgt dat je baarmoeder strakker word en dat geeft dat harde gevoel.
Vorige week heb ik een paar keer mijn banden verrekt, en nu is me dus duidelijk dat het daar allemaal mee samen hangt.
Misschien iets voor jullie om te lezen, als jullie er last van hebben... ik ben er mee geholpen (mijn man ook, die wist niet wat het nou inhield en kan het nu beter plaatsen), maar zeker ook blij dat ik iets minder kan gaan werken.
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Liefs Mylène

Goed dat je hebt vast gehouden aan minder werken, dat is een hele normale actie. Ik weet niet hoeveel dagen je in de week werkt, maar b.v. 5 dagen is wel erg veel, hoor. Hopelijk ben je met minder uren goed geholpen.
Ik dacht ook wat harde buiken gehad te hebben, maar ik vond het zo raar omdat je mijn buikje nog maar amper kunt zien! De vorige keer had ik het veel later in de zwangerschap, of het viel me tenminste later op.
En terugdenkend, had ik ze nu vooral in de periode dat ik het idee had dat mijn buik groeide. Dan heb je daar natuurlijk ook meer spanning, zo voelde het wel.

Hoi Mylène,

Ik ben as zondag 20 wkn en heb ook al regelmatig last gehad van harde buiken.
Het is mijn 3e kindje en de andere twee zijn 7 en 3 jaar. Dus echt tijd overdag om uit te rusten heb ik ook niet.
Op mijn werk is de werkdruk erg hoog, dus ook de nodige stress. Ik baal er enorm van want het is echt geen lekker gevoel om door je lichaam "terug gefloten" te worden.
Het is soms zo erg dat ik echt op bed moet gaan liggen om te ontspannen.
Ik heb het op mijn werk wel al aangegeven...maar ja er is ook niet direct iemand die je kan helpen om de druk te verminderen...
Ik hoop maar dat het allemaal niet erger wordt en kijk dan ook erg uit naar mijn verlof...
Groetjes Kirsten

Terug
Bovenaan