Harde en gevoelige borsten

Ik ben 4 weken geleden bevallen en geef borstvoeding. Na wat kleine opstart probleempjes gaat dat nu heel goed, we zien ons ventje groeien!

Alleen mijn borsten...
Ik zit nu aan een cup G (voor mijn zwangerschap had ik een D cup) en heb dus een vermogen neergeteld voor 2 Anita voedings bh's.
Heel blij mee hoor, mijn nek en schouderpijn zijn al wat minder maar...

Hebben jullie dat ook dat het pijn doet als je je bh uitdoet? Alsof er iemand aan hangt, zelfs net na het voeden zijn ze zoooo zwaar! Echt heel oncomfortabel! Douchen en haar wassen probeer ik echt zsm te doen, zodat ik snel weer mijn bh aankan.
Ook blijven er maar 'harde stukken

...in zitten.(forum deed weer raar)
Het lijkt wel of ik maar stuwing blijf krijgen, om de have klap zijn mijn borsten zo warm.

Houdt dit een keer op?

Ook 'genezen' mijn tepelkloofjes maar niet, ben inmiddels aan cremepje nummer 3, PureLan van Medela, deze lijkt iets meer te doen dan de Bepanthen en Kamillosan die ik hiervoor heb geprobeerd.

Ik wil absoluut bv blijven geven, maar het wordt zo wel steeds minder leuk...

Iemand tips hoe je bovenstaande klachten kan verminderen? Gaan ze over na een tijdje of kan ik dit de komende maanden blijven houden?

X
Evje

Hoi Evje
Mijn zoontje is nu ruim 2 weken en geef ook bv.ook ons ventje groeit als kool.vanmorgen gewogen en weegt nu 4680 gram(bij geboorte 4220)dus ben trots!ik heb nu ook een G cup en normaal een D.en ook vooral s avonds erg zware borsten.melk loopt er ook veel uit.heb meerdere zoogcompressen per dag nodig.maar dat mn borsten zo een zeer doen herken ik niet.maar jij schrijf over harde stukken:das volgens mij niet goed hoor...ik moest dat in ieder geval in de gaten houden van de kraamzuster.dus beste misschien even langs de huisarts gaan.want volgens míj kan dat ook duiden op borstonsteking.hoop het niet voor je natuurlijk
succes en sterkte
liefs jootje

He meis.lees nu pas je volgende berichtje:wat naar dat je tepelkloven niet genezen.dat doet toch al zo een zeer he!! ik heb zelf ook de purelan creme en deze is echt super hoor!had in het begin even last van kloven gehad.maar door die zalf snel weer over.ook ben ik geleerd om na de voeding mn tepels in te smeren met moedermelk en even goed op te laten drogen.en dan een goede laag van die zalf erop te smeren.na een paar dagen niks meer.nu smeer ik alleen de zalf nog maar als ik mn tepels gevoelig vind of erg droog zijn.en de Bepanthen zalf is mij gelijk al afgeraden door verloskundige en kraamzorg.schijn ook niet alle babys tegen te kunnen.had hem bij mn dochter ook en hielp toen ook niet.en die warme borsten en stuwing klinkt ook niet goed.zal echt even lang de huisarts gaan hoor!heb je geen koorts?
liefs jootje

Bij mij is de stuwing gelukkig weg. Was echt verschrikkelijk! Tip van mijn kraamverzorgster over harde warme borsten: Voor het voeden een warme doek er tegen aan. De melk kan er dan beter uit. En na het voeden iets kouds er tegen aan. Kraamverzorgster heeft voor mij appelstroop in diepvrieszakjes gedaan en in de vriezer gelegd. De stroop wordt koud, maar niet te koud. De zakjes kun je dan makkelijk in je BH doen. Ik heb ze nog niet nodig gehad, maar het klinkt als een goede tip.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

En als je borsten zo hard en warm blijven moet je echt naar de dokter hoor, je kunt borstontsteking krijgen.
En om borstontsteking te voorkomen kun je dus bovenstaande dingen proberen.

Liefs Maartje

Ik denk ook dat je misschien wel een borstontsteking hebt. Heb je ook koorts of rode plekken?

Ik heb tegen de kloven ook de zalf van Medela gebruikt en ik had gel kompressen van Mother Matters, werkt erg goed. wat doen kloven ongelofelijk gruwelijk zeer!!!

Hoop voor je dat het snel wat beter gaat!!!
Sterkte!

He, je kan nog even sudocreme proberen, toen ik nog geen baby had gebruikte ik dat ook voor alles.
Enne je moet kolven, zit niets anders op, gewoon leeg kolven. Wel raar want je aanmaak moet aanpassen na hoeveel je kleine drinkt, dus dat is nog niet goed.

Over die harde schijven in je borst je moet ervoor zorgen dat je je kleine steeds anders aanlegt, dus rugby houding en madonna houding, en natuurlijk gewoon, maar je krijgt dus die harde schijven omdat je kleine de kanalen niet helemaal leegzuigt.
Je kan dit ook weg maseren tijdens het kolven, succes meid

hey,

na alle tips die hierboven al genoemt zijn: als je gaat douchen, niet ervoor, maar erna voeden (of kolven), dan kan je namelijk onder de warme douche je borsten alvast masseren...

Ik moet door omstandigheden kolven, en het grote voordeel daarvan is dat je altijd je borsten leeg kolft, en dus nooit die harde plekken houdt. Mijn tip zou dan inderdaad ook zijn, leegkolven je borsten!

(heb je gelijk een voorraadje melk, voor als je eens weg wilt, of een wijntje wilt drinken ;))

Liefs,

T

Terug
Bovenaan