Harde ontlasting

Hallo,
Mijn zoon Kasper is nu bijna 7 weken en heeft sinds 2 weken last van keiharde ontlasting. Op advies van het CB verdun ik zijn flesvoeding wat meer, op advies van de huisarts krijgt hij zo nu en dan een beetje roosvicee laxo. Volgens het CB kon ik ook johannesbroodpitmeel of nutriton gaan gebruiken. MAAR: volgens nutricia kan ik dat beter niet doen omdat de werking van pitmeel niet bewezen effectief is ter voorkoming van harde ontlasting. Dus wat nu? Overstappen op een andere voeding (bijv. kruidvat extra care) wordt niet aangeraden omdat hij dan "weer" zou moeten omschakelen. (gebruikte eerst nutrilon HA, was overbodig maar toen prima poep...) van t omschakelen heeft hij volgens mij de eerste keer niet  zoveel last gehad, omdat ik t geleidelijk aan inmengde. Ik hoop dat een ervaringsdeskundige dit leest en ons kan helpen. Alvast bedankt! Gr joeki  

Hoi,
Mijn dochter van 6 maanden heeft er ook last van, wij geven die kindicol druppels van vsm. Die mag je vanaf de geboorte geven. Dat helpt weliets. Ik zou zeker wel op andere voeding overgaan als die ontlasting hard blijft. Maar misschien moet ie ook even wennen aan de nieuwe voeding.Als je op andere voeding overgaat moet je het geleidelijk doen. Eerst de verhouding 3/4 oude tot 1/4 nieuwe voeding en dan half half enz. Gewoon een paar dagen erover heen laten gaan dan went je kindje het beste aan de nieuwe voeding. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Want het is zooooo zielig die kleintjes die niet kunnen poepen!!!
Liefs,
Mar

Hoi!

Mijn zoon Koen (5W) had ook last van harde ontlasting, zeer zielig. Hij heeft er heel veel pijn van gehad. Ik gebruikte Nutrilon standaard. Ik ben toen gelijk begonnen met het verdunnen met water. Officieel mocht er per etmaal maar max. 50 cc water bij van het CB.

Ik heb meer water gedaan, bij elke fles 10cc erbij. Dus ik zat op 70 cc per dag extra.
Ik ben nu overgestapt op Nutriolon Omneo, maar inclusief het extra water! Ik geef nu 6 voedingen per dag, dus krijgt hij 60 cc extra water binnen. Dit lijkt   tot dusver goed te werken, Koen huilt minder, poept goed en slaapt 's nachts van 23.30 tot 06.00!!
Ook heb ik nog gehoord van iemand die een piepklein beetje karnemelk bij de voeding deed, omdat ze door de zuurte zachtere ontlasting krijgen... Maar ik zou het eerst navragen.

Nadeel is dat ik het erg duur vind, die Omneo... Ik ga als hij iets ouder is proberen over te stappen, over 2 maanden ofzo, naar Friso of iets dergelijks.

Succes d'r mee!

Als de keutels er echt niet uitwillen kan je met een thermometer met lauwwarm water ff (zogenaamd)temperaturen, daar willen ze wel eens aandrang van krijgen en het poepen lukt dan misschien beter.

Ik heb geen verstand van al die voedingen. Mijn dochter poepte juist slechter met jhbpitmeel. De tips van het cb, theelepeltjes  roosvicee, sinaasappelsap en olie gaven haar vreselijke krampen. Mijn dochter dronk slecht dus daar kwam het door. Wat ik wel prettig vond voor haar, was de billen en vooral rond de anus flink vaseline smeren. Dan voorkom je kloofjes en doordatr het naar binnen 'kruipt' wordt het begin van de ontlasting zachter.
Sterkte ermee!

Hoi,

Ik heb weleens gehoord dat ze heel goed gaan poepen van rooibosthee. Gewoon fles maken van rooibosthee (niet te sterk, wordt bitter) met voeding erdoor. Of apart van de voeding een flesje slappe rooibosthee.
Mirte poepte al goed dus ging van de rooibosthee te goed poepen.

Groetjes,
Linda

mijn oudste zoontje had er ook erg last van dat hij erge harde ontlasting had.
mijn huisarts die heeft mij toen geadviseerd om er een druppeltje slaolie met een lepeltje te geven net voordat je de voeding geeft en dat heeft bij mijn zoontje erg goed geholpen.

succes

Hoi,

Mijn dochter had hier ook last van op het advies van cb overgestapt op omneo voeding en het gaat prima nu de ontlasting is zacht en het doet er geen pijn meer bij het poepen. Ik heb ook wel eens gehoord over een druppeltje sinasappelsap maar weet niet of dit echt goed is hoor. Hopelijk gaat het snel beter.

Terug
Bovenaan