Harde ontlasting

Hallo, mijn dochter is nu 12 weken en had eerst ook erg harde ontlasting, mij werdt torn nutriton aangeraden maar daar werdt haar ontlasting alleen maar harder van.
Extra water was ook niet goed voor haar want ze drinkt de flessen vaak niet leeg en krijgt dan te weinig voeding.
Ben bij huisarts geweest en heb lactulose en clisma meegekregen, toen kwam het op gang met name door clisma. Na paar dagen weer hard, ben toen begonnen met Omnio 1
je moet dan twee weken geduld hebben bij mijn dochter werkte het pas na bijna 4 weken echt goed, alleen toen weer heel erg last van darmkrampjes. Dus uiteindelijk weer oergestapt naar Pepti 1 en toen was er na een week echt verbetering te zien en nu na twee weken nog beter , het is nog niet helemaal over maar dit is al geweldig.
Mij werdt aangeraden omdat ze haar fles vaak niet leegdrinkt tussen voeding door extra water te geven, ongeveer 20 cc per keer.
Wat ook bij haar goed hielp is flink wat vaseline op de anus te smeren, of wat vaseline aan de thermometer dat hielp ook goed, de een zegt dat  laatste niet goed is en de ander weer niet. Ook had ik over slaolie gehoord maar dit werdt door mijn cb afgeraden , je wordt er soms moe van de een zegt zo en de ander weer zo.

Groeten hollie

Hoi Joeki,

Mijn zoontje Basten had tot voor kort ook heel veel last van harde ontlasting. Poepen was telkens een klein dramaatje; keihard en tot bloedens toe. Vanalles geprobeerd: meer vezels (fruit, bruinbrood), roosvicee laxo, vsm-druppels, lactose-stroop, niets hielp.

Nu ben ik twee weken geleden bij een osteopaat geweest, en zij  vond inderdaad een lichamelijke oorzaak.. En ik wil niet te vroeg juichen, maar tot nu toe gaat het super! Hij poept nu haast elke dag en 't is gewoon zacht.. Geen tranen meer!

Oorzaak hoeft dus niet altijd in de voeding te liggen..
Succes!

Hoi Joeki,

Ook mijn 6 weken oude zoontje heeft erge moeite met poepen. Hij kan eigenlijk alleen poepen als we hem helpen door zijn anus een beetje te masseren of door te temperaturen. Zijn ontlasting is ook hard.
Het lijkt, met het wisselen van voeding, ook bij ons alleen maar erger te worden. De eerste drie weken na zijn geboorte gebrukten we Nutrilon Standaard en had hij eigenlijk nergens last van. Hij poepte toen alleen te weinig, slechts 1 keer in drie dagen. Daarom zijn we toen de standaard voeding 50/50 gaan mengen met Nutrilon Omneo. Hier kreeg hij krampjes van, maar hij poepte wel vaker. Op advies van de verpleegkundige van het consultatiebureau zijn we toen na een week overgestapt (gewoon van de een op andere dag) naar Friso Comfort. En nu poept hij dus helemaal net meer ... zucht. We geven nu twee weken de friso-voeding. We maken de voeding aan met slappe rooibosthee en geven drie maal daags cina-baby druppels. Omdat hij nu helemaal niet meer zelfstandig kan poepen, ben ik eerder deze week naar de huisarts gegaan. Deze heeft me lactulose-siroop voorgeschreven die i sinds gisteren door zijn voeding doe (8 ml per dag). Gisterenavond heeft hij de eerste keer weer self gepoept. Een hele opluchting kan ik je vertellen! Het is nu alleen nog afwachten of hij het vandaag en moregn ook weer zelf doet ... Pas dan heb ik er weer wat vertrouwen in.

Ik heb dus niet de oplossing voor je, maar begrijp wel hee goed hoe je je voelt. Wij worden er ook radeloos van. Het lijkt immers alleen maar erger te worden met alles wat we proberen.

Heel veel succes ... en ik lees je onderwerp graag mee. Misschien komt DE tip er wel in voor. (Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik nu ook een beetje de neiging heb om neit zomaar weer te gaan wisselen of dingetjes uit te proberen door de ervaringen die we hebben.)

Hoera!! Gepoept!! Wat was ik blij vanmorgen met die groene stinkende derrie! Kasper krijgt nu sinds maandag kruidvat extra care (voor de overgang nog even gemengd met similac). Bij bijna iedere luier masseerde ik zijn anus met een wattenstaafje met bepanthen (vergat iedere keer vaseline te kopen). En vanmorgen kwam er dan eindelijk een keiharde knikker uit. En twee uur later heel zijn luier vol. Hij had afgelopen zondag voor t laatst gepoept. Ik hoop dat ie nu de volgende keer geheel zelfstandig kan poepen. Hij drinkt nu ook weer sneller en meer, gaat hij nu vannacht ook langer slapen? O ja, ik had nog gebeld met de voedingskundige van kruidvat, kan ik echt aanraden als je het niet meer weet. Ze zijn heel aardig en bellen na een week nog eens op om te vragen hoe het gaat. Succes met alle poepproblemen! gr joeki

Terug
Bovenaan