Hardlopen

Nicole, als je gewend bent aan hardlopen en je voelt je er nog goed bij, kun je best blijven lopen. Houd hierbij in de gaten dat je hartslag niet boven de 140 slagen per minuut komt voor de zuurstof van de baby. Uit onderzoek is gebleken dat 3 x per week 30 minuten duursport geen kwaad kan. Meer trainen is niet onderzocht, dus voor de zekerheid kun je het bij 3 x 30 minuten laten.
Hardlopen veroorzaakt wel een flinke schokbeweging waardoor de huid van je buik en borsten het zwaar te verduren kan krijgen. Is niet slecht voor je kindje, maar het kan wat lelijk uitpakken. Langer dan tot de zevende maand zou ik niet blijven lopen als ik jou was.
PS: Ik heb deze adviezen gekeregen van de bondsarts van de atletiekbond. Zie ook Atletiek Magazine pagina's Women Only

Wat ik nog even mis is al deze adviezen, is iets over je banden en bekken. Je banden en gewrichten worden tijdens de zwangerschap steeds soepeler (zodat de baby straks door je bekken past zeg maar) en veel vrouwen krijgen daar last van. Als je dus niet lekker meer loopt, zou ik er zeker mee stoppen. Wandelen kan wel heel goed, misschien is dat een alternatief?

Je kunt ook op andere plaatsen dan in het bekken gewrichtspijn krijgen - onder invloed van je hormonen worden al je gewrichten wat weker. Je hebt dus meer kans op blessures. Ikzelf heb nu, met ruim 20 weken, al veel last van bandenpijn (zelfs als ik langer dan 20 minuten wandel!) dus ik moet er echt niet aan denken om te gaan hardlopen, haha!

Conclusie: veeeeel beter op jezelf letten dan je normaal zou doen. Dus niet met mini-pijntjes doorlopen, daar kun je je banden en gewrichten mee schaden. En ik zou inderdaad het advies van een deskundige inwinnen.

Rest bij mij nog de vraag: waarom wil je per se hardlopen? Misschien kun je beter een veiligere sport uitzoeken tijdens de zwangerschap - zwemmen, wandelen, fietsen, yoga (dat laatste onder begeleiding van een instructeur die verstand heeft van yoga tijdens de zwangerschap!!). Straks weer lekker rennen kan ook, toch?

~Hilde

Terug
Bovenaan