Haren knippen ervaring

Hoi mama's,

Mijn zoontje is inmiddels 2,5 jaar oud. We hebben tot nu toe zijn haren laten groeien en nog nooit geknipt. Hij heeft krullen en de lengte valt niet op. Hoe dan ook hij lijkt op een meisje en dat denken veel mensen buiten. Vinden wij persoonlijk niet erg, alleen het pluist wel veel en wordt tijd dat er een stukje vanaf gaat. Nu komt het, hij speelt altijd met z'n haar tijdens het slapen. Hij heeft nooit een speentje gehad of knuffeldoekje, alleen z'n haren, en persoonlijk vindt ik z'n haren heel mooi maar ben ook bang dat de krullen niet meer terug komen als er een stukje vanaf gaat, m'n man wilt het niet meer. Dus ben op zoek naar een kinderkapper..

Any tips? Ervaring?

Alvast dank voor het lezen en beantwoorden
 
Onze dochter heeft een stevige slag en dat is juist meer gaan krullen na het knippen.

Wie knipt jouw haar? Wij hebben al jaren dezelfde thuiskapper over de vloer, voor onze dochter dus een bekend gezicht. We hebben haar in de kinderstoel gezet en gewoon een beetje gekletst. Papa maakte foto’s terwijl mama vrolijk toekeek. Ze gaf geen kik en bleef keurig stilzitten. Ze werd zelfs rustig van de aanrakingen. Daarna een groot compliment gekregen van mama en papa!

En bij de osteopaat had ze dezelfde reactie. Helemaal ontspannen lag ze op tafel. Na de tijd zei ze ‘lekker dankjewel’.

Als jij als mama er niet anders van word zal je zoon dat ook niet zo snel doen is mijn ervaring.
 
Geen ervaring met krullen, maar wel met de kapper. Ik heb mijn zoontje (1,5) gewoon bij mij op schoot gezet. Ik zelf onder de kapmantel en een schoon shirt + broek mee voor de jongeman. Filmpje erbij, wat te eten erbij en hij mocht van de kapster een kam vast houden en "meehelpen" om z'n haren kammen.
De kapster is wel een goede vriendin van mij, dus hij heeft haar al vaker gezien. Hij vond het allemaal prima en wij hebben ondertussen bijgekletst. 
En als je er nog niet aan toe bent om z'n haren te laten knippen, wacht je toch gewoon nog even. Ik vind het altijd wel aandoenlijk, dat net iets te lange haar! En anders begin je met een klein stukje eraf, minder rigoureus. 
 
Wij hebben met 4 maanden voor het eerst geknipt en met een filmpje aan gaat het prima. Wel vindt hij het fijn als iemand het doet, die hij ken.
 
Ik ben daar echt heel nuchter in, haren knippen moet nou eenmaal gebeuren. Bij een kinderkapper, gewone kapper.. maakt niet uit. Kies een kapper die je kent.

Kindje op schoot of zelf in de stoel, en kijk maar hoe hij reageert. Soms vinden ze het direct leuk en prima en is afleiden helemaal nier nodig. Soms is het moeilijk voor ze en is afleiden met speelgoed of filmpje of op schoot nemen wel nodig.

Maar hoe dan ook, het moet gewoon gebeuren. Ook als hij het niet leuk vindt. Net als nagels knippen. Jammer dan.

Ik werk op een kinderdagverblijf en zo vaak komen kindjes met een half geknipt kapsel binnen omdat 'het drama was bij de kapper' en dan gaan mensen dus halverwege de knipbeurt weg. Dat lost echt niks op. Want dan moet je de week erna opnieuw en is de drama alleen maar erger. Uiteindelijk is het nog geen 10min werk, dus ook als je kindje het niet leuk vindt, tja.. dan is 't maar even 10 minuten huilen.

Gezien hij z'n haar wel 'nodig' heeft om in slaap te vallen, zou ik eerst eens een stukje eraf laten knippen en niet direct de tondeuse erop laten zetten. Gewoon een beetje korter en bijknippen zodat hij er nog wel aan kan friemelen om in slaap te vallen.
 
Mijn zoontje doet dat ook, aan zijn krulletjes draaien als hij gaat slapen. Hij is nu 20 maanden en wij hebben een maand of 3 of 4 geleden voor het eerst zijn haar laten knippen. Niet te veel eraf maar daardoor had hij meteen veel minder last van pluis. Vorige week is het opnieuw gedaan. Nog geen contouren laten knippen (bakkebaarden en boven het oor) want het hoeft van mij op deze leeftijd nog niet zo gestyled. Hij heeft dus nog steeds een lekker wild krullenkoppie maar wel nét even wat netter en met minder pluis. Succes, het komt goed! ?
 
Dankjewel voor de tips. Ik zal eens iemand opzoeken nu het ook warm wordt is het fijner voor hem dat er een stukje vanaf gaat, wel iets overblijft om in slaap te komen natuurlijk ?
 
Terug
Bovenaan