Hartje niet kunnen vinden met doppler

Hoi allemaal.

Ik heb weer iets verschrikkelijks doms.
Ik ben nu 15w5 dagen. Als cadeau heb ik een doppler gekregen om het hartje thuis te kunnen beluisteren. Eigenlijk wist ik al dat het niet een handig cadeau was voor mij..

Ik heb 1 gezonde dochter van 4 jaar. Daarna heb ik 2 miskramen gehad. En nu ben ik eindelijk weer zwanger. Maar vanaf dag 1 al ontzettend onzeker en bang. Hang ook steeds aan de telefoon bij de verloskundige dat ik ongerust ben.

Afgelopen donderdag nog een goede geslachtsbepaling echo gehad en we krijgen een zoon.

Echter nu dacht ik laat ik mijn cadeau eens even gebruiken. Nergens het hartje te vinden.. ik hoor wel in de verte mijn eigen hartslag. Is er nu een reden tot paniek? Ik had de verloskundige al geappt en zei zij al dat ik nu niet de juiste persoon ben om een doppler te gebruiken. Ze kent mijn verleden.

Hebben jullie tips of iets dergelijks om mijn paniek even weg te halen?
 
Ai, nee, dat is inderdaad niet handig... Maar ja, daar heb je nu weinig aan, want je zit nu in deze situatie. En ik snap dat het je stress geeft! Maar even rationeel... Dat het op deze termijn ineens mis gaat, is heeeeel zeldzaam. Je hebt geen bloedverlies of buikpijn oid en je bent de klassieke miskraam periode echt al lang voorbij. Net nog een goede echo gehad dus echt geen reden om te denken dat het ineens niet goed zit. Dus snel die doptone de kast in, bel de verloskundige als je je zorgen maakt en ga niet zelf dokteren en geniet. Succes ?
 
Ja echt heel dom, ik had hem niet moeten gebruiken. Ik was al onzeker maar nu juist alleen nog maar meer.
En je hoofd is een raar ding want ik voelde soms een plopje (denk dat het de baby is), maar nu dit gedoe met die doppler voel ik natuurlijk niets meer.
Echter buikpijn heb ik wel, maar dat is alleen als ik wat ga doen, zoals opstaan en bukken. Het voelt niet als bandenpijn.
Volgens de verloskundige zou het groei pijn moeten zijn nu de baarmoeder en baby aan het groeien is.
Maar het lijkt mij dat ik het dan ook moet hebben als ik gewoon in de rust zit.
Maar zoals ik al zei mijn hoofd is momenteel een raar ding ?
 
Is idd niet een handig cadeau zou voor mij ook niks zijn geweest met eerder een overleden zoontje 3 dagen na zijn geboorte en een miskraam daarna met 12 weken.
Ik zou mij niet ongerust maken net als wat hier boven wordt gezegd je bent de miskraam periode voorbij en je hebt nog een mooie echo gehad probeer lekker te ontspannen dan voel je misschien ook weer de propjes.
Het is gewoon moeilijk om met zo'n ding een hartslag te vinden je weet ook niet hoe de baby ligt misschien zit je wel helemaal aan de verkeerde kant.
Als je het morgen nog niet vertrouwd gewoon de verloskundige bellen en vragen of ze even willen luisteren.
 
Als je er niet in getraind ben is het met deze termijn super lastig om een hartje te vinden. Je baarmoeder is pas net boven je schaambot uit en je hebt geen idee hoe je kindje ligt. Dus vooral over laten aan de professionals zou ik zeggen. Pijn bij opstaan en bukken kan zeker wel groeipijn zijn. Als je staat en loopt dan heeft je baarmoeder veel meer last van de zwaartekracht dan wanneer je zit of ligt, waardoor er dus meer gewicht op je banden komt. Ook is het nog helemaal niet gek bij deze termijn als je je kindje niet voelt bewegen. Zolang je verloskundige zegt dat alles goed gaat, dan zou ik toch proberen daar op te vertrouwen. Teveel stress is ook niet goed voor de kleine
 
Ik had er ook 1! Ik kon pas rond de 25 weken redelijk makkelijk zelf het hartje vinden. Maar wetende dat zo'n ding ook niet heel goed is deed ik het alleen een paar keer om het aan mijn moeder te laten horen (zij mocht toen vanwege corona niet mee naar de verloskundige).

Misschien heb je iets aan mijn ervaringen ?

 
Ach wat naar dat je hierdoor nu in onzekerheid zit. Mijn ervaring met de doppler is dat het
1. Soms echt lastig te vinden/horen is (zeker “vroeg” in de zwangerschap)!
2. Pas vanaf verdere termijn (ik dacht minimaal 16w? Misschien nog later!)
3. Zonder gel/glijmiddel lukte het helemaal niet…

Ik zou toch vragen, voor je eigen geruststelling, of je langs mag komen. En ik weet niet of je nu een gel/glijmiddel hebt gebruikt? Zonder lukte het bij mij sowieso niet. En misschien helpt het voor de volgende keer, om de doppler te proberen direct na een echo of controle. Dan weet je dat het goed zit, en kun je op je gemak even “oefenen” zonder te stressen als je dan het hartje niet kunt vinden. Dat heeft mij wel geholpen!
 
Terug
Bovenaan