Hartje

<p>Lieve mama's of mama's to be</p><p>ik heb vorige week echo gehad en toen was alles in orde. </p><p>Ik moest toen met 11.1 wel inwendig omdat de baarmoeder gekanteld is. De baby was lekker aan het bewegen en hartje klopte goed. </p><p>Vandaag moest ik op controle maar toen konden ze met de doppler niet horen. Ben nu 12.1 weken zwanger. </p><p>Moet nu volgende week terug en dan luisteren ze weer.</p><p>Heeft iemand dat van jullie ook gehad?</p><p>Gr liana </p><p> </p>

Wat is de rede dat je zo snel na die echo weer controle hebt? Want in die periode zitten er normaliter weken tussen de controles. Ik heb er verder geen ervaring mee. Bij mij gebruiken ze de dopler nog niet zo vroeg. Maar ik heb wel de ervaring dat ze bij mij bij 16 weken en zelfs een keer met 24 weken moeilijk het hartje konden vinden door mijn placenta die vooraan ligt en het kindje die dan laag lag. Dus er kunnen genoeg redenen zijn waarom het nog niet lukt 

Geen idee was toevallig zo uitgekomen. Maar dacht al dat ze niks konden horen want vorige week konden ze met de gewone echo nog niks zien. Ik heb toen inwendig gehad. Toen zagen ze dat de baarmoeder ver naar achteren lag en gekanteld was. Daarom was ik ervan uit gegaan dat ze niks konden horen. 

Met een dopler kan je vaak pas vanaf 14 weken het hartje horen kloppen. Dat is wat ze mij verteld hebben. Vind het dus bijzonder dat ze het geprobeerd hebben en je met zo'n naar gevoel weer naar huis hebben laten gaan. 

Ze proberen meestal met 12 weken bij de verloskundige het hartje al te luisteren, maar dat lukt lang niet altijd. Ligt er echt aan hoe de baarmoeder ligt en hoe het kindje ligt. Nu lees ik dat jouw baarmoeder sowieso naar achteren gekanteld ligt, dit was bij mijn eerste zwangerschap ook. Toen konden ze het hartje ook minder makkelijk horen, alleen als ons kindje heel ver naar voren lag dan lukte het. Later in de zwangerschap werd dat steeds makkelijker hoor! Meestal lukt het vanaf 14 weken makkelijker, maar het zal bij jou altijd een beetje zoekwerk blijven ivm de ligging van je baarmoeder. Ik verwacht dat ze zich niet zo'n zorgen maken aangezien ze je pas volgende week terug laten komen, maar mocht jij je in de tussentijd wel zorgen maken dan kun je altijd bellen. 

Terug
Bovenaan