Hartvormige baarmoeder... wie nog meer??

Hallo meiden,

Zoals je leest heb ik een hartvormige baarmoeder. We zijn nu anderhalf jaar bezig om zwanger te raken wat tot nu toe nog niet is gelukt.
Sinds kort zijn we bezig met de standaard onderzoeken en dat lijkt tot nu toe prima. Maar waarom lukt het dan toch niet??? Heel frustrerend allemaal.....

Verder heb ik nog een vreemde holte vlakbij mijn eierstok en eileider. Ze kunnen op de echo niet goed zien wat het is of waar het bij hoort. Misschien dat dit het zwanger worden wel bemoeilijkt.

Over ongeveer een week moet ik weer ongesteld worden en daarna kan ik een afspraak maken voor een HSG. Hopelijk krijgen we hierdoor meer duidelijkheid over de vorm van mijn baarmoeder en de vreemde holte.

Nu vroeg ik me af of er meer meiden zijn met een afwijkende baarmoeder. En duurde het bij jullie ook lang om zwanger te raken??

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!

Gr Monty

Hoi Monty,

Ook ik heb een afwijkende baarmoeder, de bovenkant is bij mij niet recht maar er zit een boogje in, niet echt hartvormig, maar ook niet zoals het zou moeten. Ik ben de eerste keer na  5 maanden gewoon zwanger geworden, maar dat was helaas een miskraam, na de curretage ben ik na 6 maanden weer zwanger geworden en daaruit is mijn dochter voortgekomen (inmiddels alweer 3 jaar geleden).

Sinds november 2006 zijn wij bezig met een 2e wondertje. Na 8 maanden werd ik gelukkig weer spontaan zwanger, maar helaas werd ook dit een miskraam (september 2007) sindsdien is het hier heel rustig, inmiddels een HSG gehad, 5 IUI behandelingen en wij zijn nu bezig met IVF, vandaag de punctie gehad en vrijdag hopelijk de terugplaatsing.

Het kan dus wel op de gewone manier. De gyn zei wel tegen mij dat als het eitje net in dat gedeelte neervalt  waar geen baarmoederslijmvlies zit (ivm afwijkende vorm) kan het zijn dat er nog voor de ongi misgaat of een miskraam.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Heel veel succes met alles.

Groetjes Wijstje.

Hoi

Ik heb ook een hartvormige baarmoeder. het is geen uterus bicornis maar het tussenschot loopt wel ver door naar beneden. ik heb 1x een miskraam gehad en na ruim anderhalf jaar zijn wij het traject ingegaan. Ik heb toen ook een hsg onderzoek gehad en daar zagen ze wel dat mijn baarmoeder afwijkend was maar dat kunnen ze niet goed zien met een HSG onderzoek. Ik moest voor ok. Ook zagen ze op de HSG dat er een holte zat in mijn eileider (bleek later gewoon een cyste, nou ja gewoon) en mijn andere eileider zat geknikt en verkleefd aan mijn darmen achter mijn baarmoeder.

Tegen mij is gezegd dat bij een hartvormige baarmoeder een innesteling moelijker is en de kans op een stuitligging en vroeggeboorte groter is. Helaas heb ik ze alle drie gehad. Gelukkig wel een gezonde dochter nu. maar wel 7,5 weken te vroeg geboren in stuit en met een voet eerst.

Waarom gaan ze niet gelijk een operatie bij jou doen? Mij is verteld dat je met en HSG niet de volledige duidelijkheid krijgt over de vorm van je baarmoeder omdat er ook evt verklevingen kunnen zitten die dit beeld kunnen geven.

Succes!

hoi,
ik heb een uterus bicornis. Na ongeveer anderhalf jaar van proberen zwanger worden zouden we na 6 rondes Clomid gaan beginnen met IUI. Ik moest daarvoor eerst voor een HSG. Daar zag de arts een deukje in mijn baarmoeder. Er werd besloten een hysteroscopie (kijkoperatie) te doen. Dit was om te kijken of er sprake was van een uterus bicornis of dat er een schotje in de baarmoeder zat. Als er een schotje had gezeten, konden ze dat gelijk weghalen. Bleek een uterus bicornis te zijn, ze kunnen daar niets aan doen.
De arts gaf aan dat het geen probleem zou zijn voor het zwanger worden, maar het zwanger zijn zou wel een probleem kunnen zijn.
Inmiddels ben ik 32 weken zwanger en gaat alles goed. Ik ben toch nog spontaan zwanger geworden, voordat we met de IUI gaan beginnen. De baby ligt goed, met het hoofd naar beneden en heeft nog genoeg ruimte.
Heel veel succes!!

Hallo,

Heel erg bedankt voor jullie informatie!
Ben blij te lezen dat het toch nog wel op de natuurlijke manier kan. Soms zie je het even helemaal niet meer zitten maar dan is  dit wel fijn om te lezen.

Ze willen bij mij eerst nog geen kijkoperatie doen omdat ik al eerder aan mijn buik ben geopereerd en alles een beetje anders zit dan normaal... We proberen eerst met een HSG een beter beeld te krijgen. Hoop dat het lukt! En anders dan toch maar een kijkoperatie, als er maar duidelijkheid is. Dinsdag is mijn nod en daarna kan ik contact opnemen voor een afspaak voor een HSG. Vind het allemaal erg spannend.
Ik heb gehoord dat je bij een HSG waar niet alles toegankelijk is, dat dat best een vervelend gevoel is.. Hebben jullie dat ook zo ervaren? Of was alles wel open??

Heel erg bedankt voor jullie berichtjes en jullie ook nog heel veel succes!!!

X Monthy

hoi,

ook ik heb een afwijkende baarmoeder, bij mij bestaat hij uit twee delen. een deel is vrij groot en een klein deel. allebei met toegang tot 1 eileider. heel apart maar ja, heb dus eigenlijk een halve baarmoeder en daardoor een verminderde kans op spontaan zwanger worden en met een afwijkende voor dus ook minder kans op innesteling.
heb naast de hsg ook een kijkoperatie gehad, dan zien ze veel meer!!

we lopen al  3 1/2 jaar in het zh. 6 x iui gehad en in mij 2008 eertste ivf! nu zitten we in de tweede ronde, maandag de punctie!!

succes!!

de HSG schijnt inderdaad pijnlijker te zijn als een eileider verstopt zit. Bij mij was alles doorgankelijk en deed het niet echt pijn. Prettig is anders, maar het viel mee. Maar, het is echt per persoon anders.
Heel veel succes met alle onderzoeken en het zwanger worden.

Hallo Monthy,

Ik ben Susie en ik las net je berichtje over de HSG. Ik zelf heb geen afwijkende baarmoeder,maar kan je wel wat meer vertellen over de HSG.Wij zijn nu zo'n 2 jaar bezig om zwanger te worden.Helaas nog zonder resultaat.
Bijna onderzoeken het afgelopen jaar gehad.Alles bleek goed te zijn dus waarom het niet lukt geen idee.
Afgelopen Sep HSG gehad.Ik zag er erg tegenop,omdat je gewoon niet kan verwachten wat voor pijn het doet.Bij mij was mijn ene eileider ligt verstopt het doorspuiten daarvan vond ik niet pijnlijk,alleen het kapje bevestigen wat ze op je baarmoedermond vastzuigen deed bij mij wel pijn.Lijkt op een soort ongi krampen.Maar zodra kapje eraf is verdwijnt die pijn wel weer.

Succes.Proberen niet al te gespannen te zijn voor het onderzoek,want dit kan natuurlijk ook de pijn verergeren.Btw. je mag van te voren pijnstilling innemen.Had ik ook gedaan een ibuprofen.

x susie

Terug
Bovenaan