Hebben wij nou zo'n druktemaker, of..??

<p>We krijgen de laatste tijd wel eens tips van mensen om ons heen (oma’s, vrienden met kids enzo) waarvan we denken: maar hoe dan?? We hebben maar 1 kindje, dus weten verder niet wat ‘normaal’ is, alleen maar hoe zij is. Ze is nu bijna 11 maanden. </p><p>Ik had het bijvoorbeeld laatst over dat ik het de laatste tijd frustrerend vond om voor te lezen. Ik had daar best romantische ideeen over. Maar ze wordt woest als ze niet bladzijdes voortdurend om mag slaan of flapjes af kan scheuren enzo. Heel komisch. Maar voor het slapen gaan even slaperig worden met een boekje voorlezen… Ehm nee dat kennen we hier niet, en dat zou ik best graag willen. Zo’n knus momentje. </p><p>Ook leert ze nu staan en stapjes zetten. Dan is het goed om je kindje af en toe even rust te gunnen door bij je te zitten, even, ja weer, dat boekje te lezen of wat tv te kijken. Nou ze is nog geen 2 seconden tevreden op schoot hoor, en tv? Moet ze nog niks van weten, wat ik ook wel prima vind. </p><p>Met eten wil ze nu zelf de lepel in haar mond doen, en soms probeert ze vol frustratie een stuk groenten fijn te drukken op de lepel. Heerlijk om haar te zien oefenen. En toen kwam iemand met: ja dan laat je haar zelf scheppen toch? Maar ze zit aan tafel alleen maar te draaien, over het blad te hangen, bord ondersteboven en trommelen, eten vliegt door de kamer (leve de hond!), wiebelen met de voeten, zwaaien met de lepel. En leg je het eten op het blad, dan gaat het minstens eens per maaltijd in een veeg op de grond. Draakje! </p><p>Ook moesten we eens een flexibadje proberen, want we hebben geen bad. Nu ligt ze op haar buik in de douchebak, streng toezicht hoor. Ze vermaakt zich kostelijk. Lekker rond draaien, spatteren, speeltjes tegen de ramen rammen enzo. Ik zie haar niet lekker rustig in zo'n badje zitten. Zelf gaan zitten doet ze ook niet, totaal geen interesse in, want dan zit je stil.</p><p>Ik ben gek op onze meid, en zou haar niet willen veranderen. Ik zie gewoon een heel normale baby. Maar als ik hoor over voorlezen, schoot hangen, baby massages, rustig oefenen met een vorkje..   dan denk ik wel eens: is ze nou zo’n druktemaker dan? Is dat ‘normaal’ anders? </p><p>Absoluut geen klachten dus, maar gewoon eens nieuwsgierig hoe jullie kindjes hierin zijn. Misschien wat drakenverhalen delen haha! ?</p>

Nou wat je omschrijft is een heel normaal kind hoor!

Mijn 2 dochters zijn 3.5 en 19 maanden. Boekjes lezen doen ze alleen tijdens de maaltijd (een bak vol kartonnen boekjes) en dat gaat ook niet bepaald relaxed. Elke 2 seconden moet er een nieuw boek uit de bak getoverd worden en ze smeren alles onder de broccoli. Na elke maaltijd kunnen we de vloer dweilen. De oudste eet wel zelf, de jongste eet half zelf/wordt half gevoerd.

Voor het slapen gaan lees ik wel altijd een prentenboek, de oudste vindt dat heerlijk. De jongste luistert wel 10 hele seconden en dan ist klaar haha!

1 a 2x per jaar sauzen wij de muren opnieuw want dan zitten ze vol met vlekken en vette handjes op kinderhoogte...

Rustig een gesprek kunnen voeren aan tafel? Gebeurt zelden. Ik ben al blij als ze allebei een paar happen eten zonder gekrijs.

Sinds de oudste 2 jaar is, heeft ze wel meer concentratie en ik merk dat dat bij de jongste van 19 maanden nu ook komt. Maar dat komt écht niet voordat ze 1.5 jaar zijn hoor!

Mijn kids kunnen nu wat geconcentreerder spelen en de oudste kan bijvoorbeeld gerust een half uur lang kleuren en stickers plakken. Maar dat komt gewoon pas als ze 2 a 3 jaar zijn.

De leeftijdsfase waar jouw kindje nu in zit tot minimaal 18 maanden, is gewoon een fase waarin ze lekker druk zijn. Ze hebben nog weinig concentratie en weinig fantasie spel. Alles is 2 seconden leuk en dan trekken ze het volgende weer uit de kast.

Dus nee, niks geks. Jouw kindje is volkomen normaal haha! Als ik wil dat mn kids wat geconcentreerder spelen, zet ik ze vast in hun kinderstoel en gaan we 15-30 minuten aan tafel kleien, verven, met de duplo spelen.. echt een gerichte activiteit aan tafel zonder afleiding. Maar een kindje van 11 maanden veegt waarschijnlijk binnen 2 seconden alles op de grond en heeft daar nog geen concentratie voor. Komt vanzelf als ze wat ouder wordt!

Op het eten na, want dat laat ze graag in haar mond stoppen, lees ik hier een precieze beschrijving van onze dochter van nu 20 maanden.
Het is toch gewoon heerlijk dat ze zo ondernemend zijn? Wij zouden ook niks aan haar willen veranderen en laten haar meestal gewoon gaan. Als ze niet wil zitten dan hoeft dat niet hoor, ga maar lekker rommelen, nu ze wat ouder is komt ze soms zelf met een boekje aanlopen om even te lezen en te zitten.
En voor het slapen zingen wij een liedje ipv een boekje, dat komt vast vanzelf wel hoop ik.
Lekker genieten van je meisje zoals ze is!

Wat je schrijft herken ik gewoon als normaal. Hoort bij de leeftijd. Pas rond 2 jaar had mijn dochter pas tijd voor rustmomentjes.

Ik lees niets gek hoor! De honden zitten naast de kinderstoel van onze dochter (in februari 1 geworden) om op te vangen wat ze knoeit en ze geeft ook regelmatig gewoon iets aan ze haha! Ze kan super lief zelf spelen, maar altijd alles beweegt aan haar. Een boekje lezen gaat steeds beter. Dwingen doe ik absoluut niet. Knuffelen doet ze alleen als ze ziek of heel moe is. Ze danst, zingt, kletst, wil graag alles zelf doen (dat stimuleren we ook), is bezig haar eerste stapjes los te zetten, is dol op onze honden en is graag buiten. Ze is altijd vies van het spelen, knoeien en dollen. Liever dat dan dat ze vervelend en schoon is ;) Deze fase is zo ontzettend leuk! 

Super herkenbaar hoor, ik had vandaag een hoogtepunt toen ik een boekje van 5 bladzijdes kon voorlezen zonder dat hij aan het boek ging trekken of wegliep. Ik heb zelfs m’n vriend én moeder hiervan op de hoogte gesteld zo’n ding was het ?. Hij is overigens 1,5 jaar. Wij hebben gewoon een enthousiast en druk kind die altijd bezig is.

Overigens wel een tijd veel succes gehad met een flexibad (tussen 7-11 maanden). Daarna klom hij uit het bad. Nu zit hij gewoon lekker in de douche.

Heerlijk hoe je dit omschrijft! Onze zoon is net zo. Hij speelt wel heerlijk in de box, leest zn eigen boekjes in de box of gooit het speelgoed eruit. Helemaal prima!
Het badje was hier wel een uitkomst. Sinds hij kon staan, stond hij overal tegenaan en was het niet handig meer om hem te douchen. Nu poetst hij de hele douche vloer vanuit zn badje en speelt hij er heerlijk in. Rustmomenten ken ik hier alleen als hij slaapt. In de kinderstoel doen we na de koffie vaak een boekje. Dat werkt hier wel!
Geniet ervan!

Hier ook een hele drukke dame hoor, vooral in baby/dreumes fase. Nu als peuter kan ze iets langer focussen gelukkig, maar ik werd er voorheen wel eens moedeloos van, niks vond ze lang leuk terwijl andere babys rustig een kwartier of langer onder een babygym happy waren. Of in de box. Hier werd t beter bij t lopen en erna praten. Go with the flow denk ik haha

Terug
Bovenaan