<p>We krijgen de laatste tijd wel eens tips van mensen om ons heen (oma’s, vrienden met kids enzo) waarvan we denken: maar hoe dan?? We hebben maar 1 kindje, dus weten verder niet wat ‘normaal’ is, alleen maar hoe zij is. Ze is nu bijna 11 maanden. </p><p>Ik had het bijvoorbeeld laatst over dat ik het de laatste tijd frustrerend vond om voor te lezen. Ik had daar best romantische ideeen over. Maar ze wordt woest als ze niet bladzijdes voortdurend om mag slaan of flapjes af kan scheuren enzo. Heel komisch. Maar voor het slapen gaan even slaperig worden met een boekje voorlezen… Ehm nee dat kennen we hier niet, en dat zou ik best graag willen. Zo’n knus momentje. </p><p>Ook leert ze nu staan en stapjes zetten. Dan is het goed om je kindje af en toe even rust te gunnen door bij je te zitten, even, ja weer, dat boekje te lezen of wat tv te kijken. Nou ze is nog geen 2 seconden tevreden op schoot hoor, en tv? Moet ze nog niks van weten, wat ik ook wel prima vind. </p><p>Met eten wil ze nu zelf de lepel in haar mond doen, en soms probeert ze vol frustratie een stuk groenten fijn te drukken op de lepel. Heerlijk om haar te zien oefenen. En toen kwam iemand met: ja dan laat je haar zelf scheppen toch? Maar ze zit aan tafel alleen maar te draaien, over het blad te hangen, bord ondersteboven en trommelen, eten vliegt door de kamer (leve de hond!), wiebelen met de voeten, zwaaien met de lepel. En leg je het eten op het blad, dan gaat het minstens eens per maaltijd in een veeg op de grond. Draakje! </p><p>Ook moesten we eens een flexibadje proberen, want we hebben geen bad. Nu ligt ze op haar buik in de douchebak, streng toezicht hoor. Ze vermaakt zich kostelijk. Lekker rond draaien, spatteren, speeltjes tegen de ramen rammen enzo. Ik zie haar niet lekker rustig in zo'n badje zitten. Zelf gaan zitten doet ze ook niet, totaal geen interesse in, want dan zit je stil.</p><p>Ik ben gek op onze meid, en zou haar niet willen veranderen. Ik zie gewoon een heel normale baby. Maar als ik hoor over voorlezen, schoot hangen, baby massages, rustig oefenen met een vorkje.. dan denk ik wel eens: is ze nou zo’n druktemaker dan? Is dat ‘normaal’ anders? </p><p>Absoluut geen klachten dus, maar gewoon eens nieuwsgierig hoe jullie kindjes hierin zijn. Misschien wat drakenverhalen delen haha! ?</p>