Heel snel en vaak rode billen.. wat te doen?!

Ik heb met wasbare luiers ook zelden last van rode billetjes, 1 x voorgekomen toen mijn zoontje flink aan de diarree en ziek was, maar verder nooit. We hebben de billenzalf uit de zwangerschapsdoos nog niet op (nooit nodig gehad op die ene keer na dan, en af en toe een heel klein beetje als hij op de opvang toch een wegwerpluier aankrijgt), en hij wordt deze week 2.
 
Bij ons wel vaak rode billen, ondanks de wasbare luiers. Soms op vakantie gebruiken we wegwerp maar geen verschil. Ik heb gemerkt dat het bij ons erg samen hangt met weerstand. Ze heeft een kma en reageerde ook op soja. We hebben nooit echt een andere specifieke allergie kunnen aanwijzen, maar ik vermoed ook aubergine bijvoorbeeld. In elk geval heeft ze een gevoelig systeempje. En als ze ziek is, wat ze door de opvang tussen 4 mnd en 1,5 jaar zeker 2/3 keer per maand was, had ze standaard rode billen. Je ziet als een van de eerste symptomen ook dat ze onrustig slaapt met haar billen omhoog. Een dag flink zuur poepen. En dan volgt het gesnotter en soms koorts. Virusjes slaan echt op haar darmen. 
Het kunnen dus ook andere factoren dan zalfjes en doekjes zijn. 
Overigens helpt het hier de schade wel beperken door inderdaad de billen goed schoon en droog te houden. Vaak verschonen, poep meteen, elke avond even een washand over die billen, als het open lag spoelen met lauw water. Regelmatig even luchten zonder luier (op zo'n lekmatje of vloer die te dweilen valt). 
En we smeren preventief. Hier hielp swaab, dr leenarts, bepanthen enzo niet zo goed. Sudocreme gaat het beste. Elke luierwissel een schoon dekkend laagje. Als we dat niet doen dan heeft ze veel sneller uitslag. 
Wij gebruiken ook billendoekjes met enkel water. Huggies pure extra care (goedkoop via internet). En we wassen de luiers met wasmiddel waar ook geen zooi in zit. 
Sinds 1,5 wordt ze minder ziek van virusjes en is de billenuitslag ook niet meer zo vaak en milder dan voorheen. 
 
Mijn zoontje kreeg juist ook last van de sudo creme. Hier zweren we bij de billenzalf van dr. Leenarts. Die is serieus super fijn! En zit geen troep in. Je hoeft het ook niet dik te smeren dus dat scheelt. Niet te dik smeren en preventief werkt hier het beste.

Als het echt heel erg is dan is maïzena nog een goede tip! Maar dat gebruikten wij enkel toen het heel erg was. Sinds de overstap op dr Leenarts niet meer nodig gehad :) Bij de Etos hebben ze hier kleine testers van (30ml) voor een euro. Voor die prijs zou ik het zeker proberen! Kan zijn dat het bij jouw kindje niet werkt, maar poging waard.


 
Een valkuil van sudo creme is dat het vaak dik gesmeerd wordt, de werking is veel beter als je vaker dun smeert en sowieso oude resten verwijderd voordat je nieuwe aanbrengt.
Om bovenstaande reden gebruiken wij ook geen sudo maar calendula, echt een top creme! Mijn zoon heeft dus ook snel rode billen en na 1x smeren bij iets roodheid is het de volgende verschoning al weg.

Als het echt heftig was liet ik hem vaker in zijn blote billen rond kruipen of lopen om even te “luchten” dat is ook heel goed omdat die luiers best broeierig kunnen zijn.
 
Mijn kindje heeft dit ook heel snel. Hier heb ik ook alles wel uit de trucendoos gehaald.. maar dat hielp niet

Uit eindelijk werkt het bij ons het beste als wij na elke luier even 5 min laten luchten. Dan wat weleda calendula crème erop (werkt perfect bij de volgende luier zag je al resultaat!!) en de luier weer aan. Merk van de luier maakte hier geen verschil in.

Sudocreme werkte hier altijd averechts. Het droogde juist meer uit. Ik zie hierboven ook al veel tips qua crème. Ik gebruik ook die van dr leenarts maar die gebruik ik preventief. Als de billen ook maar een beetje rood zijn dan gelijk weleda calendula crème en vaak is het snel weg!

Succes met de tips hoop dat je er wat aan hebt!
 
Terug
Bovenaan