Heel vaak wakker voor speen

Hi allemaal,

Onze zoon is nu 11 weken oud. Hij slaapt meestal in de cosleeper op onze kamer. Rond 1900/20.00 gaat hij naar bed en slaapt hij goed door tot we hem de laatste fles geven 22.00/23.00 uur. Daarna slaapt hij ook de eerste 3 uur goed diep. Echter daarna wordt hij om de tien minuten ofzo wakker. Hij is dan niet hard aan het huilen maar wel genoeg geluid aan het maken om mij wakker te maken. Als ik dan zijn speentje geef valt hij direct weer in slaap. 10 minuten later gebeurt echter weer hetzelfde en zo blijft het dan doorgaan. Ik heb al geprobeerd om hem op zijn eigen kamer te laten slapen zodat ik misschien zelf niet telkens wakker wordt van hem en met het idee dat hij ook vanzelf weer in slaap zou vallen maar dat heeft niet geholpen. Ik wordt dan alsnog wakker en wanneer ik hem de speen geef slaaptie meteen weer. Hebben vannacht ook geprobeerd om dan de 1e keer dat hij wakker wordt toch nog een flesje te geven, voor het geval dat dat het probleem zou zijn. Hij heeft die fles wel op gedronken maar het heeft er helaas niet voor gezorgd dat hij daarna goed door sliep. Herkennen mensen dit? Hoe hebben jullie het aangepakt? Ik wordt er een beetje gestoord van inmiddels omdat het toch veel slaap kost en ik echt vermoeid raak. Soms pak ik hem in bed zodat ik zelf meer slaap krijg omdat ik gewoon op ben. Hij lijkt dan beter door te slapen. Heel soms moet ik dan zijn speentje even geven.

Hebben jullie tips of dit ook meegemaakt?

Help a tired mommy out! Haha
Thanks

Heel herkenbaar onze jongste dochter doet/deed dit ook. Ze is nu net 5 maanden. Helaas hielp helemaal niks hier tegen. Nu komt ze af en toe nog voor de speen zo’n 3 keer per nacht minimaal. Wij kunnen niet wachten tot ze zelf de speen in der mond kan doen haha.
Ook tijden gehad dat het inderdaad elke 10 minuten was, soms wel 8 a 10 keer per uur. Helaas werkte niks bij ons en werd het vanzelf beter.

Hoop dat iemand anders een goede tip voor je heeft maar wilde even laten weten dat je echt niet de enige hierin bent. En maar hopen dat deze fase snel voorbij gaat. Wij deden om en om de laatste fles en de ander ging dan vroeg naar bed rond 21.30 zodat we toch wat slaap konden pakken. Sterkte en succes!?

Ik ben zo vroeg mogelijk begonnen met oefenen om de speen zelf vast te houden en in te doen. Ofja natuurlijk niet toen ze 2 mnd oud was, maar wel toen ze echt dingen vast ging pakken en vast ging houden. Gewoon op de momenten dat je eigenlijk de speen in de mond wil doen, in de hand geven en meehelpen om hem samen in de mond te stoppen. Ze is nu bijna 9 mnd en doet al zeker 2-3 maanden zelf haar speen in in bed.

Het zijn fases. Heeft meestal weinig met de speen te maken, behalve dat ze die nodig hebben om weer verder te slapen. Maar het vele wakker worden komt in fases. Gewoon de normale structuur blijven bieden, evt honger/kou/pijn/hoeveelheid dagslaap/etc controleren. Maar verder horen die weken dat het een stuk minder gaat erbij en verandert het vanzelf weer. 
Een speenknuffeltje of doekje kan helpen, maar dan moeten ze wel al goed hun hoofdje kunnen draaien en tillen. Jouw kindje is nog te jong om het zelf te doen, dus meer spenen in bed zal nu nog niet veel helpen. Ik vond zo 3-6 mnd wat dat betreft verschrikkelijk met die kkk speen. Maar toen ze het zelf kon was ik blij dat ik het niet cold turkey afgepakt had. Ook omdat ie het afgelopen jaar best wel wat troost met ziek zijn en pijn gegeven heeft. 

Bij ons was het wel echt honger dan. Flesje hielp om tenminste weer in diepe slaap te komen en niet meer elke 10 min. En heel vaak ook bij ons in bed genomen voor de rest van de nacht, toen sliep hij ineens heerlijk.... Met die leeftijd zou ik gewoon doen wat jullie het beste doet slapen en het komt vanzelf wel goed!
Wellicht ook even kijken naar de temperatuur of wat hij aan heeft, misschien heeft hij het op geven moment koud ofzo?
Op geven moment leren ze echt beter slapen en ze leren ook zelf hun speentje weer in te doen dus het wordt echt beter!

Bij ons begon dat ook rond 12 weken en duurde 2 weken. Nu is het weer wat rustiger (15 weken, afkloppen haha). Bij ons hielp het om hem in de armen te nemen even in diepe slaap te helpen dan sliep hij 2-3 uur verder ipv steeds wakker.
Vannacht kwam hij er ook niet gelijk in met een speentje, heb toen de speen vastgehouden (dat die niet uit zijn mond kan vallen) tot hij 15 minuten sliep dus even de grens over naar wat diepere slaap en dat hielp.
Wat ook hielp bij ons was douchen 's avonds en het stomen, zijn neusje is nog weleens verstopt en dan valt zijn speen steeds uit doordat hij door zijn mond begint te ademen (denk ik).

Ik heb mijn kindje inde co-sleeper. Hij heeft ook soms dat de speen uitvalt. Mijn trucje is om zijn hoofdje naar me toe te draaien en dan zijn handje vast te houden. Hij kan zo het speentje er niet uitslaan en valt er niet uit door mijn hand. Werkt meestal goed want ik word dan pas wakker als hij weer drinken nodig heeft. Soms werkt het niet maar dan ligt het aan wat anders (boertje, honger, vieze luier).

Terug
Bovenaan