helaas over op fv, maar hoe?

Mijn mannetje is nu 3 weken, en helaas moest ik de borstvoeding laten voor wat het was, en krijgt ons kereltje sinds zaterdag flessevoeding.

Maar wat een onzekerheid, want hoeveel moet hij nu hebben, en verdeeld over hoeveel voedingen, en vanaf wanneer mag/moet hij dan weer meer?

Dan is borstvoeidng toch makkelijker hoor, bij mijn meiden heb ik er   nooit over nagedacht, ik voedde gewoon op verzoek en de dames groeiden zoals het moest. Nooit heb ik me afgevraagd, wanneer moet ik meer gaan geven, wanneer een voeding minder, niets van dat alles.

Hoe moet het nou de komende tijd, want ik wil mijn manntje natuurlijk niet te veel dan wel te weinig geven.

Miep
(waarom lukte het dan ook niet met die verdomde borstvoeding)
 
Hoi Miep!
De borstvoedig vloeit nou eenmaal niet bij iedereen rijkelijk en daarom bestaat er gelukkig een goed alternatief: de kunstvoeding. Als je eenmaal verwerkt hebt dat de borstvoeding niet lukt dan merk je ze op kunstvoeding ook groeien hoor. Jamey is nu 7 maanden en morgen gaan we wegen maar ik gok dat 'ie zo'n 9 kilo weegt.
Ik heb in het boekje opgezocht wat er gemiddeld gedronken wordt bij 3 weken. Je zoontje zit nu net op de grens: of 6 tot 10 keer 70 tot 100 ml fles of
5 tot 8 keer 80 tot 120 ml fles. Dat zal je toch echt moeten uitproberen. Je kleintje zal met flesvoeding een ander ritme hebben dan bij bv (dat werkte bij mij tenminste zo, ik heb 6 weken gedeeltelijk bv   kunnen geven toen was het op).
Succes ermee!
Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Hoi Miep

Ik heb even een heel andere vraag, waarom moet je over op de fles?

Misschien bemoei ik me ergens mee wat ik niet zou moeten, maar ik lees tussen de regels door dat je het erg jammer vind om te moeten stoppen. Nou er is een alternatief. De borstvoedings hulpset.
Ik heb zelf een borstverkleining gehad en had dus niet genoeg melk. In begin het ik bijgevoed met een cupje. Eerst aan de borst en dan een cupje kv na. Dit was echter zo'n geknoei dat ie al snel na de borst de fles kreeg. Hij pikte dit prima op. Tot het moment dat ik voor het eerst ongesteld werd en mijn borstvoeding terug liep. Hij gilde alleen nog maar aan de borst. En ja dan kun je of stoppen of er voor gaan. Ik heb toen besloten de hulpset gaan te gebruiken. En ik moet zeggen ik geniet iedere dag nog 1 keer van mijn manneke van inmiddels 14 weken aan de borst.
Het werkt alsvolgt, je vuld de hulpset met kv de hoeveelheid die ze mogen. Je hangt het setje om en plakt de slangetjes net boven je tepel vast. Zo drinkt die kleine zowel uit je borst(extra stimulatie, dus meer voeding) en tevens drinkt hij wat hij tekort heeft uit de borst bij uit de hulpset.
En geloof me het is geen gedoe. Een flesje is meer werk. Ik voed zelfs in het openbaar zo. Want je hangt het gewoon onder je kleding. Niemand die het merkt.

Wat een verhaal en ik weet nioet eens waarom je bent gestopt. Misschien heb jij wel helemaal niets aan mijn tip. Maar goed wie weet wel. Hij is trouwens van Medela

Liefs Sandra
 
o ja de fles voeding

hier op het cb zeggen ze voor iedere kilo aan lichaamsgewicht mogen ze 150-170 cc hebben. Hoe je dit verdeeld kun je zelf even kijken.
Bryan kreeg met 3 weken zo'n 6 a 7 voedingen

Groetjes Sandra
 
Hoi Miep,

Ik heb een tijdje niet meegelezen, maar pik nu net jouw verhaal nog mee... Wat naar dat het allemaal niet zo loopt, zoals je het in gedachten had. Ergens heb ik volgens mij gelezen, dat je griepverschijnselen had, met koorts en pijnlijke borsten. Dit kan op een borstonsteking duiden, wat verschillende oorzaken kan hebben (borst wordt niet goed leeggedronken, misschien door niet goed aanleggen, of niet vaak genoeg?).

Omdat ik niet je hele geschiedenis ken, weet ik ook niet wat je allemaal al hebt geprobeerd. Uit je bericht maak ik echter wel op, dat je het ontzettend jammer vindt om nu al afscheid te moeten nemen van je borstvoedingsperiode. Je zou nog kunnen overwegen om met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk te bellen? Het is alleen al fijn om je verhaal kwijt te kunnen aan iemand die je begrijpt. En misschien kun je samen met die contactpersoon zelfs wel een traject uitzetten om je kindje alsnog weer (goed) aan de borst te krijgen. De VBN is zowel overdag als 's avonds bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Heel veel succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Waarom over op flessevoeding?

Laten we voorop stellen dat ik pro borstvoeding ben en ook zeker van plan was dit weer maanden te gaan geven. Bij mijn meiden nooit problemen gehad, dus het was niet in mij opgekomen dat het wel eens anders zou kunnen lopen.

Vanaf dag twee deed het voeden pijn, niet een beetje pijn, maar vreselijk veel pijn. De deskundigen hebben meegekeken en ik legde mijn mannetje goed aan. Dus op dat vlak geen probleem. Er was geen spruw te bekennen en ook bij mij wees er verder niets op dat ik die Candida (of hoe heet het ook alweer) besmetting had. Mijn kereltje is vreselijk gulzig en dus was daar het vermoedde dat hij heel hard zoog.

Toen Jacco 5 dagen was ben ik gaan afkolven, dat ging goed, en af en toe legde ik hem aan. De eerste keer op een dag ging nog redelijk, maar als ik hem dan weer vaker aan wilde leggen was dat een ramp. Tot op dat moment was ik echt van plan vol te houden, al kon hij maar één keer per dag aan de borst en kreeg hij de rest via een flesje het maakte me niet uit. De voeding was ook goed op gang dus dat was ook geen probleem.

Jacco was 12 dagen toen ik ziek werd. Hoge koorts, en dan valt het niet mee het afkolven, maar Miep geeft niet zomaar op, dus ging door en door. Afgelopen donderdag ben ik bij de huisarts geweest. Hij kon niets ontdekken, en niets wees op een borstonsteking (heeft hij oor de zekerheid ook gecontroleerd) Ondertussen was de voeding teruggelopen en had ik al weer 6 dagen hoge koorts.

Al zou ik de voeding weer op peil hebben gekregen, ik zou dan waarschijnlijk Jacco toch niet via de borst kunnen voeden. Simpelweg vanwege onverklaarbare pijn ( de deskundigen staan allemaal voor een raadsel). Voor mij is borstvoeding niet alleen maar goede voeding, maar zoveel meer dan dat.  Bijvoorbeeld bij mijn meiden was het een rustpunt geweest, maar nu was het geworden tot een drama. 1 uur afkolven voor 50 ml, Jacco de fles geven, vechten tegen hoge koorts en dan weer afkolven. Kortom geen rust, geen geborgenheid en geen goed gevoel.  

Ik had het idee dat ik  Jacco dan misschien wel hele goede voeding meegaf, maar op andere fronten deed ik hem, zijn grote zussen en mijn man veel te kort, om  maar niet te zwijgen  over wat ik met mijn eigen gezondheid aan het doen was.
De keuze is niet makkelijk geweest, maar uiteindelijk wel de beste.


Wat betreft de flessevoeding. Ik begrijp dus dat ook dat allemaal niet zo strak is.  
Jacco krijgt nu 7 keer 100 ml. Ik overweeg hem  als laatste voeding 135 ml te geven, en dat heeft hij vanmiddag ook gehad. Het is dus gewoon uitzoeken.

Nou ja hoe dan ook ook Jacco zal ik wel groot krijgen.
Iedereen bedankt.

Miep

 
 
Hoi Miep
Nog even een reactie van mij. Ik heb je bericht gelezen. Je hebt je portie wel gehad dacht ik zo.
Het is balen, maar het is niet anders en ik weet als geen ander dat het heus niet makkelijk is om toe te geven dat het klaar is met de borstvoeding. Dus sterkte met de acceptatie daarvan.
Nog even over de flesvoeding. Je schrijft dat het niet zo strak is, en dat klopt deels. Ik moest Jamey overdag wakker maken om de 3 uur, max. 3,5 uur. snachts hoefde dat niet echt meer ik geloof na een week of 6-8.
succes ermee. Als je nog meer wil weten hoop ik dat we kunnen helpen.
Groetjes
Taatje
 
Hoi Miep

Jeetje wat vervelend allemaal!!
Maar inderdaad dit is denk ik voor jullie de beste oplossing. Tenslotte wil je rust in je gezin.
Wat betreft de flesvoedingen inderdaad even kijken hoe je het verdeeld. Probeer echter inderdaad over dag om de max. 4 uur. Dan ben je des te sneller van de nacht voedingen af

Groetjes en suc6 Sandra
 
Terug
Bovenaan