helaas over op fv, maar hoe?

Lieve Miep,

Ik wil je graag laten weten dat ik ontzettend met je meevoel, ik herken het helemaal wanneer je zegt: borstvoeding is zoveel meer dan voeding. Daarom kan ik me voorstellen dat het voor jou erg frustrerend moet zijn om, zeker na wat ik begrijp twee succesvolle borstvoedingsperiodes, te horen te krijgen dat jouw pijn onverklaarbaar is. Kun je daarmee verder, kun je het accepteren? Dat zal vast niet gemakkelijk zijn....   Ik heb je berichten teruggelezen en een paar dingen springen eruit. Je kunt aan de ene kant denken: wat moet ik hier nou nog mee? Maar aan de andere kant kun je voor jezelf de puzzelstukjes misschien beter plaatsen en ik denk dat dat erg belangrijk is. In je eerste bericht over borstvoeding geef je aan dat je kloven hebt. De meest voorkomende oorzaak van tepelkloven is, dat de baby de borst niet goed in zijn mondje heeft; de precieze locatie van die kloofjes zegt al heel veel over wát er niet goed gaat met het aanleggen en aan de hand daarvan kan het aanleggen worden verbeterd, zodat de kloofjes kunnen genezen, de pijn verdwijnt, én je kindje de borst goed leeg kan drinken. Als dit niet wordt verholpen, kunnen er grotere problemen ontstaan. De borst wordt niet goed geleegd, en het lichaam krijgt een signaal om minder melk aan te maken (vraag en aanbod); je melkproductie neemt af. Er kan ook teveel melk in de borst blijven zitten, of er onstaat door de kloofjes een bacteriële infectie met als gevolg een borstontsteking. Ik kan me voorstellen dat dit allemaal heel tegenstrijdig op je overkomt, het staat haaks op wat je huisarts en je lacatiedeskundige (of is ze lactatiekundige?), maar dit is de kettingreactie die dan ontstaat, het één werkt het ander in de hand. Bij hulpverleners die iets te maken hebben met borstvoeding moeten in geval van kloofjes alarmbellen gaan rinkelen, echt waar.

Uit je berichten maak ik ook op, dat je je niet gehoord voelde door de hulpverleners. Je mocht op hun schouder uithuilen, maar ze hebben je noodkreet m.b.t. borstvoeding totaal niet opgepikt; jouw motivatie is niet erkend, er is niet actief gezocht naar de oorzaak van het probleem en er zijn geen goed oplossingen aangedragen. Dat is heel erg jammer, want jij bent de hele tijd zo gemotiveerd geweest en verdiende een goede begeleiding en alle steun die je maar kon krijgen. Ik kan me voorstellen dat je hoofd er op dit moment niet naar staat om hier verder nog iets mee te doen. Toch is het blijkbaar nog steeds hard nodig om de begeleiding bij borstvoeding drastisch te verbeteren. Ik meende ergens te hebben gelezen dat jij uit Drenthe komt, klopt dat? Sinds kort is  in Drenthe de Provinciale Werkgroep Borstvoeding van start gegaan. Meerdere ziekenhuizen, kraamzorginstellingen en borstvoedingorganisaties zijn hard aan het werk om knelpunten op te sporen en het algehele borstvoedingsbeleid in Drenthe te verbeteren en jouw ervaringsverhaal kan daarbij helpen. Als je de behoefte hebt om daar verder mee te gaan, dan kun je gerust contact opnemen met de VBN; via deze link kun je op zoek naar een contactpersoon bij jou in de buurt: VBN-regio  . Ik hoop dat je mijn intentie begrijpt: het is niet om je over te halen om toch maar weer verder te gaan met borstvoeding. Het is me wél te doen om jou als moeder, die op die cruciale momenten niet werd gehoord en om de moeders na jou die feilloos zouden moeten kunnen vertrouwen op diezelfde deskundigen waar jij aanklopte.

Lieve Miep, geniet van je kindjes; ze zijn zo groot

Warme groet van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Yvonne,

bedankt voor je reactie. Die kloofjes zijn echt alleen de eerste dagen geweest, en warend aarna zo weer over. Jacco zoog zo hard dat hij de vellen eraf zoog. De kraamverzorgster zag aan de vorm van de tepel dat hij wel de tepel goed in zijn mond had gehad.

Ik heb me inderdaad onbegrepen gevoeld. Je staat er alleen voor. De meeste hulpverleners doen alles telefonisch en op een gegeven moment had ik het gevoel dat men er maar een gooi naar deed.

Op dit moment is het een kwestie van opknappen, bijkomen en genieten van Jacco. Wellicht dat ik later mijn verhaal nog doe, bij die werkgroep die jij noemt.

Miep
 
Wat moet ik hier nou mee.
We hebben Jacco extra voeidng gegeven, en in plaats van dat het langer duurt voordat hij komt, komt hij juist weer sneller. Ik kan hem toch niet onbeperkt voeding blijven geven dacht ik zo.

Jeetje ik dacht dat iedereen flessevoeing zo makkelijk vond, nou ik niet hoor.
Mocht die vierde er ooit nog komen, dan hoop ik toch weer de borst te kunnen geven, want als het gewoon lukt dan is het zoveel makkelijker.

Miep
 
Hoi Miep!
Meestal hoor je dat kindjes na een kunstvoeding langer doen over de vertering. Maar misschien moet je het een paar dagen proberen. Kunstvoeding mag je niet onbeperkt geven in tegenstelling tot borstvoeding. Mocht er nou met een paar dagen niet wat regelmaat zijn of Jacco heeft nog veel honger dan zou ik toch even het cb raadplegen.
Succes meid,

groeten Taatje
 
hoi miep.

Ook ik ben sinds gisteren over op kunstvoeding. Niet dat de borstvoeding niet gaat, prima zelfs, maar Sharona bleef vreselijk last houden van krampjes. Ik dacht dus om 1x borst te vervangen door 1x omneo1. Nadat ze deze fles (160cc) had gehad was ze heel rustig en gewoon lekker aan het keuvelen en een goede poepluier volgde....JIPPIE!!
Ik had ook verwacht dat mn meisie dan met de fles wel beter door zou slapen. Ze is nu ruim 7 weken en maakte nachten van 8 uur met bv....Met de fles dus niet helaas. Afgelopen nacht kwam mevrouw om 2 uur en vanmorgen om half 7 weer....
Omdat ze wat betrefd de kramp perfect reageerd op de fles (ze had al ruim 4 weken kramp en dan ben je het wel zat) dacht ik erover om maar helemaal te stoppen met borstvoeding. Ze laat van borst ook heel veel scheetjes en dat schijnt te kunnen komen doordat de voeding niet goed meer is. Nu ben ik dus aan het twijfelen geslagen omdat ze nu dus niet meer wilde doorslapen...ik dacht dat dat beter zou gaan maar dat was wel even een domper.
Nu word ik dus gestoord van de stuwing die heel erg zeer doet en ik denk dat ik maar ga kolven....Kweet t anders ook niet.
Kolf jij ook nog of ben je "cold turkey" gestopt? en heb jij van die pilletjes gekregen tegen de stuwing??

groetjes vicky en sharona
 
quote: vicky-atanka reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-04-2006 12:33:23'));

hoi miep.

Ook ik ben sinds gisteren over op kunstvoeding. Niet dat de borstvoeding niet gaat, prima zelfs, maar Sharona bleef vreselijk last houden van krampjes. Ik dacht dus om 1x borst te vervangen door 1x omneo1. Nadat ze deze fles (160cc) had gehad was ze heel rustig en gewoon lekker aan het keuvelen en een goede poepluier volgde....JIPPIE!!
Ik had ook verwacht dat mn meisie dan met de fles wel beter door zou slapen. Ze is nu ruim 7 weken en maakte nachten van 8 uur met bv....Met de fles dus niet helaas. Afgelopen nacht kwam mevrouw om 2 uur en vanmorgen om half 7 weer....
Omdat ze wat betrefd de kramp perfect reageerd op de fles (ze had al ruim 4 weken kramp en dan ben je het wel zat) dacht ik erover om maar helemaal te stoppen met borstvoeding. Ze laat van borst ook heel veel scheetjes en dat schijnt te kunnen komen doordat de voeding niet goed meer is. Nu ben ik dus aan het twijfelen geslagen omdat ze nu dus niet meer wilde doorslapen...ik dacht dat dat beter zou gaan maar dat was wel even een domper.
Nu word ik dus gestoord van de stuwing die heel erg zeer doet en ik denk dat ik maar ga kolven....Kweet t anders ook niet.
Kolf jij ook nog of ben je "cold turkey" gestopt? en heb jij van die pilletjes gekregen tegen de stuwing??

groetjes vicky en sharona



Ik kolfde, maar dat liep terug vanwege de heftige griep.
Toen ik besloten had te stoppen, heb ik niet meer afgekolfd, maar ben ik wel een paar keer per dag onder de douche gaan staan om de restjes weg te masseren.
Als ik echt nog voldoende voeding had gehad na de griep, en het afkolven niet zo zwaar was geweest, dan was ik er gewoon mee doorgegaan, in de hoop dat ik later Jacco toch nog weer aan de borst kon hebben.

Voor mij was het stoppen echt een must omdat ik maar niet beter werd. Pilletjes heb ik niet gehad. Ik baal nog steeds dat ik geen borstvoeidng kon geven.

Miep
 
Hoi Miep,

Je bent veel in mijn gedachten geweest de afgelopen week, en ik heb jouw situatie gedeeld met mijn collega's. Vanuit de VBN geven we informatie over borstvoeding; de nadruk ligt daarbij echt op informatie, geheel vrijblijvend dus. Je kunt zelf beslissen of je er wat mee wilt doen, en zo ja, wat. En ik hoop dat je dit bericht ook zo opvat.

Tijdens de zwangerschap wordt het hormoon dat voor de aanmaak van de melk zorgt, prolactine, onderdrukt door de zwangerschapshormonen. Zodra de placenta is geboren, komt hier verandering in; de prolactinespiegel in je bloed stijgt en de melkproductie komt op gang. Door je kindje vaak aan te leggen blijft de prolactinespiegel hoog. Als er geen melk meer wordt gevraagd, zal de prolactinespiegel dalen, zodat de melkproductie afneemt. Dit is echter geen onomkeerbaar proces (zeker niet voor jou, omdat het nog maar zo kort geleden is dat je bent gestopt); een moeder die is gestopt met borstvoeding kan de melkproductie weer op gang brengen, dit heet relacteren. Meer informatie over relacteren kun je vinden op bv.com-relactatie  . Een moeder die wil relacteren, kan veel baat hebben bij een goede begeleiding. Mijn VBN-collega Marianne uit Assen heeft mij laten weten, dat als jij zou willen relacteren, zij graag bereid is om je daarin te begeleiden. Marianne is nu 10 jaar contactpersoon, ze heeft een 30 tot 40-urige werkweek bij de VBN (als vrijwilliger). Ze heeft al heel wat moeders begeleid, van super onzekere moeders die gewoon even een steuntje in de rug nodig hadden (zoals ik ), tot moeders die hun adoptiekindje graag aan de borst willen voeden (dus zonder ooit zwanger te zijn geweest, ook dat is, met bepaalde hulpmiddelen,  mogelijk!). Tevens volgt ze op dit moment de opleiding tot lactatiekundige.

In je eerdere berichten geef je aan, dat de begeleiding die je hebt gehad al snel ophield; je werd eigenlijk aan je lot overgelaten. Ik kan me voorstellen, dat je vertrouwen in zorgverleners een deuk heeft gekregen. Marianne neemt de begeleiding bij borstvoeding echter zeer serieus en zet zich voor de volle 100% in, waarbij het ook echt draait om jou en je kindje. Wanneer je dat graag wilt, kun je Marianne gerust bellen voor meer informatie ( zie VBN-regio).

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Yvonne,

grappig dat je begon over relacteren. Ik wist niet dathet zo hette, maar ik heb net voor dat ik je berichtje las, Jacco weer aangelegd. Eerst heb ik hem een deel van zijn fles gegeven, en daarna heb ik hem een paar minuten heel vredig aan de borst laten drinken. Veel was het niet, maar er zitten nog wel wat druppels.

Ik ben nu van plan dat iedere keer te doen. Na die paar druppels hefet hij zijn fles grotendeels nog leeggedronken, op 5 a 7 ml na.   Ik hoop dat wat hij laat staan steeds meer zal worden.

Ik zal de contact persoon die jij noemt in mijn achterhoofd houden. Eerst kijk ik hoe het de komende dagen gaat en wellicht neem ik volgende week contact op.

Bedankt voor je steun in ieder geval.

Miep
 
Terug
Bovenaan