Is het pas sinds kort dat ze zoveel huilt of doet ze dat al langer? Mijn dochtertje (nu 7 maanden) is toen ze ruim een maand oud was, nog maar net aan wiegendood ontsnapt: ik vond haar helemaal blauw in haar bedje, maar gelukkig begon ze weer te ademen toen ik haar oppakte. Ze werd toen voor onderzoek een paar dagen opgenomen in het ziekenhuis, waar geconstateerd werd dat het klepje tussen de slokdarm en de maag niet goed sloot. In 24 uur tijd, kwam er 190 keer maagzuur omhoog, dat ze ook weer terugslikte. Waarschijnlijk vergat ze van schrik te ademen toe er maagzuur omhoog kwam. Toen ze terugkwam uit het ziekenhuis begonnen de echte problemen: ze huilde werkelijk de hele dag aan een stuk door. Ook overstrekte ze zich heel erg,waardoor ze ook niet meer te troosten was. Volgens de kinderarts kwam dat door het omhoogkomende maagzuur, maar tot ze 4 maanden was, wilde hij geen medicijnen geven, meestal was rond die tijd het klepje wel volgroeid. Ik wist af en toe echt niet meer waar ik het moest zoeken, mijn zoontje van 17 maanden wilde uiteraard ook aandacht en ook hij werd helemaal gek van het huilen van zijn zusje. Als mijn man dan aan het eind van de dag thuiskwam, liet ik mijn dochtertje verder grotendeels aan hem over: ik kon dan gewoon niets meer van haar hebben. Op het CB werd ons de troostkoffer aangeboden, hierin zitten allerlei zaken waarmee je je kind zou kunnen troosten en ook veel informatie.
Niets hielp echter, de informatie was echter wel erg interessant, zeker om verhalen van anderen te lezen, zodat je weet dat je niet de enige bent die haar kind af en toe wel wat aan kan doen omdat ze constant huilt. Na 4 maanden was het probleem nog niet over en kreeg ze medicijnen (Prepulsid) dat het probleem moest oplossen: binnen 2 dagen was ze een compleet andere baby!
Ze lachte, dronk goed, sliep goed en begon ook interesse in haar speelgoed te krijgen (door het huilen en overtrekken kwam ze daar gewoon niet aan toe). Na 6 1/2 maand zijn we gestopt met de medicijnen (het is nogal heftig spul) en het gaat redelijk goed (ze huilt wel iets meer, maar niet abnormaal). Al met al heeft ze gedurende heel mijn zwangerschapsverlof gehuild en i.p.v. dat dit een mooie tijd met mijn baby was, vond ik het een hel. Ik vond het dan ook moeilijk om een band met haar op te bouwen, want als een baby alsmaar huilt en zich op geen enkele manier laat troosten weet je echt niet meer waar je het moet zoeken. Nu gaat alles uitstekend en ik zou haar niet meer willen missen. Eigenlijk vindt ik nog steeds dat de kinderarts wel eerder met de medicijnen had moeten beginnen, want de eerste maanden waren nu voor mijn dochtertje en mij een zeer slechte start. Je zou op het CB naar de troostkoffer kunnen informeren, misschien zit er iets bij wat jouw kindje kan helpen. Succes!