Hellup, tips nodig voor het afleren van de fopspeen!

Mijn dochtertje is net 2 jaar geworden en moest dus weer voor controle naar het cb. Alles prima in orde, maar ze zei dat ze moet stoppen met het gebruik van de fopspeen. Nu gebruikt ze die gelukkig alleen maar als ze gaat slapen, maar dat is alles bij elkaar (nacht + middagslaapje) toch heel wat uurtjes op een dag! Ze moet ermee stoppen omdat ze anders een overbeet krijgt. Tsja, nu zit ik dus heel hard te denken hoe ik dit ga doen. Ik heb al voorzichtig geprobeerd te vertellen dat ze nu een groot meisje is en straks ook een groot bed krijgt en dat grote meisjes altijd zonder fop slapen (iets in die trant). Nou, ze kreeg tranen in haar eigen en zei; maud nee groot meis, maud kleine meis met fop. Tjsa, dat schoot dus niet op.
Als mijn vriend terug is uit het buitenland (over een week of 4) dan krijgt ze zo wie zo een peuterbed. Ik vraag me af of het verstandig is om dan ook meteen met de fop te stoppen of dat dat misschien teveel veranderingen in 1 keer zijn.
Hebben jullie nog tips om dit grote verlies dragelijk te maken voor maud????

Tja...ik heb nooit een speen gehad maar kreeg wel een gezellig beugeltje. Het zegt dus niet altijd alles. Eerlijk gezegd zou ik denk ik even wachten tot Maud net iets ouder is en het beter snapt en je bv het speentje in december met sinterklaas mee kan geven ofzo. Ik geloof dat ik dit ook   niet over mijn moederhart zou kunnen verkrijgen...
Mss een mooie knuffel uit laten zoeken in ruil voor het wegdoen van de speen? Verder zou ik het ook niet weten.
gr.Ing

hoi hoi

ook ik denk dat je beter kunt wachten tot ze wat ouder is

TIP: bij difrax.nl kun je bij de shop een boekje bestellen
stoppen met foppen
dat boekje helpt je erbij
als de kindjes aan het eind van het boekje zijn mogen ze de speen opsturen en krijgen ze een kadootje maar ik denk dat ze dan ouder moeten zijn en het dus moeten kunnen snappen

succes

groetjes moekje

Hoi hoi,

Toch grappig dat elk CB weer andere meningen heeft.
Hier zeggen ze namelijk dat je kindje beter een fopspeen kan hebben omdat het anders gaat duimen. Een speentje kun je afnemen, een duim niet.
Daarnaast net zoals Inge zegt, ik heb ook geen speentje gehad vroeger maar heb ook een overbeet.
Als je meisje er zo overstuur van raakt, zou ik ook nog even wachten. Ze is nog te klein om het te begrijpen. Als ze wat ouder zijn, kun je kindjes inderdaad iets laten doen met de speen zoals mee laten nemen door Sinterklaas of 1 of andere tovenaar (maak er iets moois van).
Ik laat Sven ook nog lekker tutten hoor. Hij kan gewoon nog niet zonder. Het geeft hem een vertrouwd gevoel en het belangrijkste van alles: het geeft hem rust.
Doe wat jouw gevoel zegt dat goed is.

Groetjes,
Maike

Hai,

Ik zou persoonlijk, wachten met het afbouwen van de speen, vooral omdat ze straks nieuw bedje krijgt. Kinderen van deze leeftid begrijpen ook nog niet echt waarom ze ineens geen speen mogen.
Jesse heeft ook een speen, rond zijn 3e wil proberen om de speen af te bouwen.

Succes,

Groetjes Linda

Hoi hoi,

Misschien ben ik te dwars voor het CB, maar ik zou nog niet stoppen met de speen. Er gebeurd zo veel in het leven van onze kids. Ze hebben zo veel nieuwe dingen te verwerken. Slapen is daarbij héél belangrijk! Als die speen voor je dochter zo belangrijk is, dan zou ik gewoon nog een poosje afwachten.
Onze dochter heeft ook een speen gehad. Ze gebruikte hem alleen in haar bed (vanaf 1,5 ongeveer). Toen ze 2,5 was, zijn haar amandelen eruit gehaald. Toen zei ze zelf ineens: "Nu mijn keeltje beter is, hoef ik geen speen meer." Prima. Daarna heeft ze er nooit meer om gevraagd.
Ik denk dat je dochter ook wel aan zal geven wanneer ze klaar is om af te bouwen. Ik heb zelf jaren geduimd (en ruim 4 jaar een beugel gehad), dus ik was allang blij dat Eva voor een speen koos en niet voor haar duim.

Ennuh, als het CB vind dat ze zonder moet, kome zij dan aan het bed van je docjter zitten als ze ontroostbaar huilt?

Groetjes, Karin

Bedankt voor alle tips meiden! Ik heb er zelf ook niet echt een goed gevoel bij om het nu al af te bouwen. En als ik jullie reacties zo lees is het inderdaad verstandiger om even te wachten tot ze wat ouder is.
Goeie tip, dat boekje van difrax, ga zo meteen even op de site kijken. Dan wacht ik gewoon tot ze wat ouder is en het allemaal beter begrijpt.
Er gebeurd inderdaad zoveel in haar kleine leventje dat de fop en het slapen echt een rustpunt is.

Terug
Bovenaan