Hoi Lyanne,
Ik heb even speciaal voor je ingelogd.
Ik heb dit bij mijn eerste zwangerschap ook gehad. Helse jeuk, uitslag op buik, bovenbenen, billen.. Ik werd er écht hélemaal gek van!! Tot huilens toe van de jeuk.. Héél frustrerend..
Maar dit schijnt zwangerschapsjeuk te zijn, en in de wat ernstigere vorm heeft het "beestje" een andere naam, namelijk het PUPPP-SYNDROME.
Zwangerschapsjeuk (PUPPP) is de afkorting van het Engelse "Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy en is de meest voorkomende vorm van jeuk tijdens de zwangerschap. Het betreft een sterk jeukende rode huidafwijking die vrijwel altijd gepaard gaat met galbulten. Dit komt omdat de funktie van je lever/galblaas verminderen en de gal in je lichaam afstoten ipv opnemen. Je huid probeerd dit dan via de huid uit het lichaam te werken. De jeuk begint typisch in de laatste 3 maanden van de zwangerschap en verdwijnt na de bevalling. De jeukende galbulten (of kleine bultjes)ontstaan meestal eerst op de buik, maar kunnen zich uiteindelijk over de gehele huid verspreiden. Zwangerschapsjeuk wordt gemiddeld bij 1 op de 240 zwangere vrouwen gezien.
Let op: Ik kreeg destijds via de gyneacoloog in het ziekenhuis hiervoor diverse cremes (hadden het zelfden tot nooit gezien) en toen ik deze ging ophalen bij de apotheek bleek dat het niet gesmeerd mocht worden tijdens zwangerschap!!!! Dus góed lezen die bijsluiter!!!
Ik heb destijds alleen maar calendulan zalf gesmeerd en metholpoeder gebruikt en dat hielp enorm! Binnen 2 weken was alles weg..
Met andere woorden; zolang het bij een lichte uitslag gaat proberen niet te krabben en wrijf er metholpoeder op (3 euro kost het) te krijgen bij apotheek. Doe geen gel want dat maakt het weer vochtig en gaat weer jeuken! Katoenen kleding aan, of liever niks! Bij extreme uitslag, bulten en korstjes écht naar huisarts/gyneacoloog gaan hoor!
Hier begint het lichte jeuken ook alweer,.. grr..
Succes!
Esmé mv Kay
(21.4 zwanger)