Hellup!

Hoi meiden,

Dit heeft helemaal niets met moederschap te maken, maar ik kan jullie hulp wel even heel goed gebruiken...

Het zit namelijk zo: in de zomervakantie is een collega-leerkracht overleden. Volgende week is het introductieweek en vrijdag beginnen de lessen weer. Maandag is er een herdenking op school, maar nu heeft de rector mij gevraagd of ik wil zorgen dat er vrijdag daarnaast ook nog een passende dagopening is (elke dag wordt begonnen met een overweging of een gedichtje) die vanwege zijn overlijden kan worden voorgelezen. Nu ben ik dit jaar voor het eerst verantwoordelijk voor die dagopeningen en ik weet nog even niet waar ik het vandaan ga halen. Ik heb net op allemaal sites gekeken, maar afgezien van veel hormonale tranen heeft me dat niets opgeleverd: er is zoooo veel en het meeste is pure kitsch. De collega was leraar Nederlands, dus dat kan niet, het moet wel iets goeds zijn.

Kunnen jullie mij helpen? Het gaat om een man, in de 50, die is overleden aan kanker. Hij laat een vrouw en 2 dochtertjes achter. Zo'n ontzettend droeve situatie, dat ik het gevoel heb dat ik hem met ieder tekstje tekort doe...

Liefs,

Eveline

Hoi,
misschien moet je daarmee beginnen. Dat woorden te kort schieten, om dit alles te verwoorden. Maar dat je toch ter gedenkenis iets wilt zeggen.
Misschien een stukje uit het lievelingsboek van deze leraar voorlezen. Of van zijn lievelingsschrijver. Ik zit ter plekke maar even hardop te denken.
Heel veel sterkte ermee.
Groetjes Veerle

Ik hoorde laatst van een collega dat zij gedichtenbundels in de kast heeft staan voor allerlei gelegenheden (trouwen, begrafenis etc). Misschien kun je in een boekenhandel gaan kijken of ze zo iets hebben (gedichtenbundels op thema dus). Mijn collega haalde daar de mooiste (niet kitch) gedichten uit. Heel origineel. Sterkte ermee.

Liefs miepke

moeilijk hoor.

zo iets is toch een kwestie van smaak.
Het gaat om een basisschool neem ik aan?

In het boek "misschien wisten zij alles"van Toon Tellegen staat een mooi kort verhaal over konijn en eekhoorn die niet weten wat het is om elkaar te missen. Om daar achter te komen gaan ze even van elkaar weg, en dan weten ze wat het is om elkaar te missen.

Ik vind het een prachtig verhaaltje. Je zou heel gemakkelijk het verband kunnen leggen tussen de leerkracht missen die nu overleden is en het verhaaltje.

Ook veel volwassenen vinden dit verhaal leuk en mooi trouwens.

succes.

Ja, Janneke, prachtig, die ken ik ook!

Fragmenten uit 'de kleine prins' van Antoine de Ste Exupery zin ook altijd zo mooi, bijv. die over kleine prins en de vos. Dit is een stukje daarvan: 'Vaarwel, zei de vos. Kijk, dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.'

groetjes,
Karin

Terug
Bovenaan