Help! Baby 10 maanden slaapt niet door

<p>Hoi allemaal, </p><p>Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Inmiddels heb ik echt zoveel adviezen gehad dat ik door de bomen het bos niet meer zie.</p><p>Mijn dochter slaapt maximaal 3 uur achtereen, heel sporadisch een keer 4. Ze plakt wel slaapjes aan elkaar dus als ze wakker is 's nachts krijg ik haar wel weer terug in slaap, maar de gebroken nachten breken me inmiddels wel op.</p><p>Al vanaf het moment dat ze geboren werd, sliep ze erg slecht. Als ik haar in slaap had, deed ik haar in de cosleeper en werd ze wakker van het geschuif, waardoor, na een aantal nachten, het handiger leek haar bij ons in bed te houden. Rond de 6 maanden ben ik met haar mee verhuisd naar haar kamer. In haar eigen bedje leggen bleek toen een crime. Ze trapte het dekbed van zich af en werd dan wakker van de kou. Slaapzak werkte niet omdat ze dan erg onrustig wordt (veel getrappel). Ze wil vrijheid van beweging, heeft ze die niet dat blijft ze bewegen totdat die er is en als dat niet lukt blijft/ wordt ze wakker.</p><p>Ik geef nog steeds borstvoeding voor haar slaapjes. Kolven lukt me niet (geen opbrengst in de kolf) en ik ben gestopt met werken, omdat het niet lukte met kolven en ik geen goed gevoel had bij het kdv.</p><p>Begin oktober is mijn man weggegaan, waardoor er veel onrust is, maar ik dus ook niet meer terug kan vallen op hulp als de machten wat minder gaan.</p><p>Ik ben er inmiddels achter dat ik er verkeerd aan doe om haar in slaap te krijgen met borstvoeding, maar weet eerlijk gezegd ook niet zo goed hoe ik haar moet gaan leren in slaap te vallen zonder voeding.</p><p>Haar dagschema is ongeveer zo:</p><p>6u30 wakker, aankleden</p><p>7u15  ontbijt, halve banaan, boterham met pindakaas zonder korsten en een halve peer (of soortgelijke hoeveelheid ander fruit)</p><p>8u-8u15 klaarmaken voor wandelen hond</p><p>9u meestal iets van boodschap of spelen.</p><p>9u30 naar bed slapen met borstvoeding. Meestal kost dat een half uurtje voor ze in ver genoeg in slaap is. Ze blijft wel drinken dan, maar met ogen dicht en volledig ontspannen. Als ik haar dan in haar eigen bed leg, is ze binnen een half uur wakker, ontzettend huilerig en krijg ik haar met veel pijn en moeite na een uur weer in slaap, dus meestal ga ik met haar in mijn bed liggen en stap ik er (als ze niet wakker wordt) om 11u-11u30 weer uit. Mijn dochter slaapt dan tot 12u30. Aansluitend gaan we warm eten.</p><p>13u eten meestal tot een uur of 13u45. Mijn dochter eet best goed groente 100-150 gaat er altijd wel makkelijk in vooralsnog </p><p>Tot 14u00 afruimen schoonmaken, dochter speelt in de box. </p><p>15u-16u hond uitlaten. </p><p>16u weer aan de borst in slaap. Dit gaat meestal moeilijker. Ik heb wel eens gehoord dat de wakkertijd max 3 uur mag zijn, maar als ik om 15u begin met voeden, zit ik gewoon een uur langer te voeden tot ze in slaap is.</p><p>Om 18u maak ik haar dan weer wakker</p><p>We eten dan van 18u15-19u een boterham (soms 2), een tomaat en een stuk fruit zoals pruim.</p><p>Van 19u tot 19u30 nog een rondje met de hond. Daarna alles klaar voor morgen en evt. spelen met mijn dochter.</p><p>Om 20u gaan we dag zeggen beneden, douchen we, doe ik haar onesie aan en geef ik haar voeding tot ze slaapt en de borst loslaat. Daarna leg ik haar in haar bedje met wisselend resultaat. Ze slaapt meestal om 21u. Soms wordt ze 22u wakker, meestal 23u30 en ik heb ook een paar keer gehad dat ze zelfs tot 01u30 doorsliep. Eerder naar bed (ivm biologische slaaptijd) resulteerde in de hele nacht elk half uur wakker. Dat ben ik na 2 dagen gestopt omdat ik niet meer kon.</p><p>Meestal wordt ze dan nog ergens tussen 2 en 3u wakker en ergens tussen 4u30 en 5u30. Om 6u15 gaat de wekker en sta ik (met moeite) rond 6u45 weer op.</p><p>Ik weet dat dit een schema is wat niet goed is, maar hiermee kan ik het tenminste allemaal nog. Als ik dingen verander leidt dat meestal alleen maar tot minder slaap, en dat kan ik niet meer. Ik besef me wel dat ik door mijn slaaptekort ook geen inzicht meer heb in dingen die makkelijk voor verbetering kunnen zorgen.  </p><p>Ik zou graag wat meer aandacht en speeltijd voor mijn dochter willen hebben. Het voelt nu alsof ze of in de kinderstoel zit voor eten of in de kinderwagen voor het uitlaten van de hond of boodschappen. Ze loopt ontzettend goed mee in haar ontwikkeling, maar dat voelt voor mij meer haar prestatie.</p><p>Ik ben eigenlijk op zoek naar een hele geleidelijke verandering naar een goed slaapritme. Op dit moment heeft ze genoeg heftige veranderingen op een ander vlak. Mede daarom is voor mij haar "maar gewoon laten huilen voor een aantal dagen" geen optie. </p><p>Sorry voor het ongetwijfeld wollige verhaal. Ik hoop dat jullie me een paar nieuwe tips kunnen geven</p><p> </p><p> </p><p> </p>
 
‘S nachts wordt mijn dochtertje (bijna 10 mnd) ook gerust 2 tot 3 x wakker hoor, zij wil het liefst bij ons in bed in slaap vallen, aan de borst, ik leg haar daarna in haar eigen bed. 
Ze probeert het steeds maar ik laat haar wel in haar eigen bed, als ik zie dat ze moe is, heeft gedronken, niet ziek is laat ik haar gerust een paar minuten jengelen/huilen in haar bed. 
Je hoeft haar dus niet hele dagen te laten huilen, alleen op een paar vaste momenten op haar slaaptijden. Mijn ervaring is dat als ze overdag goed slapen, de nachten ook beter gaan.. als je een wat beter structuur en een uitgerust kind wilt, moet je hier ff doorheen. 
 
Ik heb 1 goede slaper en 1 niet zo goede. Mijn dochtertje begon met 11 maanden eindelijk wat meer door te slapen. 
Het klinkt alsof jouw kindje nooit heeft geleerd om alleen in slaap te vallen. Jij bent er altijd. Als ze dan wakker wordt, dan is ze alleen en mist je. 
Mijn tip is haar te laten wennen aan het alleen in slaap vallen. Als ze wakker wordt tussen haar slaapjes, dan heeft ze je niet altijd meer nodig denk ik. Ze is nog klein, maar misschien voor jou ook goed om haar te leren loslaten.
Of een slaapcoach, maar die zijn prijzig.
 
Hier een soortgelijk schema. Overdag was ik altijd minimaal een half uur bezig met mijn dochter in slaap wiegen (2-3 keer per dag) en dan sliep ze maar een half uurtje of drie kwartier. En dan was het echt dokter bibber bij het in bed leggen, pfffff wat een gedoe was dat. 
Ik was er op een gegeven moment zo ontzettend klaar mee, het kostte me heel veel energie.. en dan steeds weer de frustratie als het niet lukte. Zat ik daar, gefrustreerd en moe met een chagrijnige en oververmoeide baby. Ze was toen ongeveer 8 maanden. 
Toen ze 5 maanden oud was heb ik geprobeerd de methode van Baby in een droomritme toe te passen. Dit ging toen voor geen meter. Met 8 maanden heb ik dat boek er weer bijgepakt voor een schema. Qua inslapen heb ik haar toen een keer weggelegd zonder wiegen, vond het heel vervelend maar ik kon echt niet meer. Ze heeft toen drie kwartier gehuild, daarna sliep ze (ruim 2 uur!). Voor het middagslaapje huilde ze een half uur. Aan het einde van de week huilde ze 'nog maar' 10 minuten. Inmiddels huilt ze helemaal niet meer als ik haar wegleg. Moet ik wel op tijd zijn hoor. Ze is nu bijna 13 maanden en slaapt nu twee slaapjes, eentje van 09.30-10.30 en een van 13.30-14.30/15.00. 
We hebben een vast ritueel. 
In de avond gaat ze om 19.00 naar bed, dan voed ik haar (bv) en valt ze meestal aan de borst in slaap, en dan kan ik haar daarna in haar ledikant leggen. Als ze dan wakker wordt leg ik mijn hand op haar rug tot ze weer slaapt. ben ik meestal ook wel even mee bezig hoor.. Haar wakker wegleggen in de avond zorgt voor drama. Daar wil ik wel naar toe, er is inmiddels een tweede op komst.. dus dan kan dit avondritueel niet meer. 
Mijn tips voor jou: probeer zoveel mogelijk een schema aan te houden. Dit doe je al super goed. Kijk eens naar dat boek, Baby in droomritme. Ik snap je opmerking over dat er al genoeg verandering is momenteel, maar je dochter heeft ook baat bij goed slapen. Voor wat betreft de nacht.. hier ook een nachtbrakertje, ze wordt nu meestal een keer 's nachts wakker maar voorheen was dat ook meer (tot een maand of 10-11 denk ik). Dit is geleidelijk aan beter geworden toen ze overdag wat beter sliep! En... Heel veel succes!!! En sterkte. Het komt echt goed en het is echt al even zwaar, maar het wordt echt beter. 
 
Lieve dames dankjewel!
Het boek heb ik besteld. Ik ben erg benieuwd!
Het klopt dat mijn dochter nooit geleerd heeft in haar eentje te slapen. Punt is dat ik niet zo goed weet hoe ik dat zou moeten doen, omdat ze steeds aan de borst in slaap valt en dus het ene moment drinkt, en het volgende moment niet meer. Moet ik dan eerder borstvoeding geven? Moet ik haar losmaken voordat ze klaar is, waardoor ze misschien weer te snel honger heeft? 
In ieder geval heel fijn om te weten dat mijn dochter niet de enige is. En bedankt voor jullie positieve reacties
 
Onze zoon was ook nooit de beste slaper (overdag) en vaak waren we een half uur bezig met hem in slaap krijgen of er werd helemaal niet geslapen. Uiteindelijk gingen ook de avonden en nachten slechter en toen waren we er klaar mee. Wij hebben 't een en ander geprobeerd en kwamen er zo achter wat 't best werkt voor onze zoon, dat was (helaas) laten huilen. Bleef je erbij, dan werd hij boos dat je 'm niet uit bed haalde. Ging je elke zoveel minuten terug, idem dito. Dat zou ik in jouw geval ook aanraden, probeer het een en ander (wel minimaal een week ofzo volhouden) en kom erachter wat werkt. Heb je iemand waarmee je een goede band hebt, een vriendin, familielid? Misschien kan hij/zij dan een nachtje (of paar) komen slapen om jou te steunen. Makkelijk wordt het waarschijnlijk niet (ik huilde net zo hard met onze zoon mee), maar je gaat er zoveel profijt van hebben en je dochter ook. 
 
Drinkt ze bij je of sabbelt ze zichzelf in slaap? 
Bij mijn dochtertje hebben we haar echt laten huilen net als hierboven. Niet iedere 5 minuten gaan kijken, want dat maakte het bij haar steeds erger. Vreselijk, naar het ging echt snel beter. 
Of wanneer ze in slaap sukkelt even wakker maken voor een heel kort boekje en dan wegleggen. Als ze maar niet slaapt en ze jou ziet weggegaan.
Ideetjes?
 
Lieve....
Als allereerst heel dapper dat je je verhaal zo durft te delen! Het lijkt me ook enorm zwaar om alles in je eentje te moeten doen en niet de lasten even uit handen geven. Ik heb gelezen dat kindjes in de nacht dingen verwerken van overdag misschien dat het ook dat kan zijn? Dat jou kindje misschien erg last heeft van prikkels? Weet je eigenlijk wel of je nog genoeg bv hebt om een voeding te geven? Heb zelf ook bv gegeven en op gegeven moment had ik weinig en ik maar noet snappen dat ze eigenlijk honger had. Mijn eerste kindje/baby was super makkelijk maar nu de 2e is een stukje lastiger (het geeft niet elk kindje is anders en heeft z'n eigen handleiding) Heb je niet iemand in je omgeving die je zo nu en dan kan helpen en bij je kan slapen? Want hulp vragen hoef je echt totaal niet voor te schamen zeker niet als je het voor Derest in je eentje doet. Ook wil ik je echt meegeven dat ik als de doods was voor Kdv. Maar me meisje zit nu 4 dagen op Kdv omdat ik gewoon moet werken en ze heeft het heel erg naar haar zin. Het is een heel kleinschalig Kdv waardoor het meer huiselijk voelde. Het kan zo fijn zijn om er zelf ook een soort van uit te zijn zonder dat je alleen aan luiers etc moet denken! En trouwens niks is slecht aan jou schema. Het is er 1 wat voor jou werkt en ieder kind is anders dus andere schema's! Mocht je nog in gesprek privé willen gaan om even te willen zeuren ben je altijd welkom! 
succes 
 
Terug
Bovenaan