Help! Baby moet op zijn zij

Hallo meiden,

Van de manueel therapeut werd ons echt geadviseerd om ons zoontje (2 maanden) op zijn zij te leggen, want zijn hoofdje is zo plat aan het worden! Nou heeft ze uitgelegd en voorgedaan hoe we een handdoek kunnen oprollen en de aerosleep geadviseerd.

Nou legde ik hem om 16.30u bij mijn ouders in de wandelwagenbak, daar slaapt hij vannacht en toen ik twee uur later ging kijken is hij in zijn slaap toch op zijn buik terecht gekomen. Hij lag heerlijk te slapen op zijn wang met zijn armpjes naast zijn hoofdje. Ook was hij omhoog gekropen en lag met zijn bolletje tegen de bovenrand aan.. Hoe ver gaat hij dan in zijn bedje omhoog??

Toch vind ik het eng om hem in zijn bedje op zijn zij te leggen.. Hij is nog niet zo sterk in zijn nekje namelijk.

Hebben jullie tips, of wat zouden jullie doen in deze situatie??

heb je geen zijlig kussen dan die gebruik ik nu kun je in de babyzaken kopen en ik maak het bedje strak op .ik heb van mijn fysio meegekregen een handoek eerst in de lengte omslaan dan aan allebei de kanten oprollen alleen aan de ene kant [naar binnen gelagen]meer als aan de andere kant zodat het hoofdje naar de kant rolt waar hij moet liggen en zijn hoofdje moet er dan tussen liggen maar dan moet je het wel onder de hoeslaken doen zodat de handdoek zich niet kan verplaatsen.
ik hoop dat je begrijpt wat ik schrijf is ook moeilijk uit te leggen zo haha

Hier ook een zijligger, want zijn hoofd wordt aan 1 kant ook plat.. Zijligkussen kan hier niet goed aangezien we met een kussen de matra schuin verhoogd hebben..maar ook hier wroeten, net zo lang dat hij op zijn rug ligt.

Wat ik in het ziekenhuis zag was dat ze ook een dunnere rol van zijkant naar zijkant deden en daar een been aan elke kant, dan is rollen lastiger. Of een handdoek tussen de benen

Toevallig heb ik vandaag erover op internet gezocht want Joshua begint het aan de achterkant te krijgen precies in het midden. Ik kwam een site tegen over neurologie waar het onderwerp werd uitgelegd. Het begint een paar weken na de geboorte en 1 op de 5 baby's van 4 maanden heeft het. Maar doordat de baby na die periode zelf meer op zijn zij/rug kan draaien en liggen en ook spelen in de box etc, lost het probleem zich dan vanzelf weer op. Bij kinderen rond de 12 maanden heeft nog maar 1 op de 14 een afgeplat hoofdje. Ik heb het laatst wel aangekaart op het cb en daar gaan ze het in de gaten houden. Die vrouw had het er vooral over dat hij veel op zijn buikje moet liggen, is goed om de nekspieren te trainen en dan ligt hij natuurlijk minder op zijn achterhoofdje (en je gaat een voorkeurshouding tegen). Ze had het ook over op zijn buikje in bed leggen maar dat ga ik niet doen ivm wiegendood. Ik neem het probleem nu dus (nog) niet al te serieus en laat het gewoon steeds op het cb checken nu. Maar ik weet natuurlijk niet hoe erg jouw baby het nu wel of niet heeft...

Daan heeft het echt al wel flink hoor...
Ik heb nu een strandlaken in de lengte opgerold en dan naar elkaar toe in het midden rollen zoals cinderella uitlegde alleen leg ik zijn hoofdje niet tussen de rollen maar er net boven..... Ik doe het alleen nog maar overdag en in de avond, zodat ik regelmatig kan kijken!! En ik ga de aerosleeper kopen, zodat mocht hij op zijn buik rollen en met zijn gezicht in het matras, hij gewoon door kan ademen!

Wel balen he, hoeveel daar bij komt kijken.. Kan me voorstellen dat je dan toch steeds even wil gaan kijken. Hoop dat het snel zal afnemen!

Ja, je bent er zo mee bezig... We zullen het zien! Het is alleen ook zo, eerst lag hijin een puckababy, maar dat durf ik nu niet.. Hij kan geen kant uit, want in de hele breedte van zijn bedje liggen rollen, dus hij kan echt geen kant op.... Dus in principe zou het met puckababy kunnen voor zijn armpje wat nou zo zwaait.. Maar we kijken even aan hoe hij dadelijk slaapt na de fles van 19.00u!

Wij hebben die rolletjes van Red Castle, werken prima en door klitteband kunnen ze meegroeien. Op marktplaats goed te vinden voor weinig.

Lastig hoor die zorgen tijdens de slaapjes. Ik kan me daar ook gek mee maken.

Sterkte!

Terug
Bovenaan