[quote quote=10329273]Tuurlijk heeft je kind veiligheid en geborgenheid nodig, en daarmee dus de papa of mama. Maar ik ben van mening dat je dit ook creërt door de dag voorspelbaar te laten verlopen. Alles steeds in dezelfde volgorde doen helpt daar al bij. Altijd bedritueel met naar bed brengen (slaapzak/inbakeren, liedje, kus bv). Op die manier leert je kindje alleen te slapen en ook weer zelf in slaap te vallen als het even wakker wordt en nog geen honger heeft. Op die manier is het ook voor jullie beter vol te houden. Want slapeloze nachten zijn echt zwaar![/quote]
Die regelmaat is inderdaad belangrijk, maar lukt de 1e 3 maanden vaak helemaal niet. Mijn dochter is de 1e 3 maanden bijna alleen maar bij mij of mn man geweest. Overdag in de draagzak, s avonds aan mn borst en s nachts in de co sleeper. Nu met 3 maanden slaapt ze prima overdag in dr eigen bed en s avonds in de co sleeper. Je kindje kan je hier die eerste maanden echt niet mee verpesten ofzo, ze leren dat vanzelf. Het 4e trimester klopte hier echt perfect (hoeft natuurlijk ook niet overal te zijn, maar meeste baby's uit mijn omgeving hebben dit wel!)
Regelmaat en een slaapritueel gaat echt vanzelf lukken, maar die 1e weken en maanden is hun ritme gewoon nog helemaal in de war en moeten ze eerst wennen aan de wereld in de veilige omgeving van bij mama (en papa) zijn is mijn overtuiging.