Help! Baby slaapt niet.

Hoi hoi! 3,5 week is idd echt nog heel etg klein ! Lekker bij je houden en er van genieten! Onze dochter liet ik ook gewoon lekker bij mij op de bank slapen op mijn buik. Ze is nu 4 maanden en slaapt savonds zelf zonder problemen in! Dus nog even lekker van het kleine ukkie genieten het komt echt goed! Net zoals hierboven geschreven: ze heeft 9 maanden bij mama gezeten en wilt dat gevoel nu ook?

Hey, Zoals je hier al wel kunt lezen is het supernormaal dat ze zo huilt wanneer je haar weglegt en zal je vermoedelijk je verwachtingen wat moeten bijstellen...
Ze spreken wel eens van het  vierde trimester van de zwangerschap: de eerste 3 maanden na de geboorte plakken baby's eigenlijk nog bijna letterlijk aan je lijf en hebben ze veel huidcontact nodig (ze hebben letterlijk huidhonger!) om zich veilig te voelen. Je mag daar echt aan toegeven, is zelfs echt een basisbehoefte die evenveel meetelt in de ontwikkeling als eten en verzorging. 
Verder moet je weten dat baby's op deze leeftijd nog geen dag- en nachtritme hebben. Het is nog een grote soep voor hun biologisch ritme. Ze heeft dus geen besef dat het nacht is en zou moeten slapen. Ik weet nog van mijn zoontje dat hij op die leeftijd niet voor 23u 'echt' in z'n cosleeper lag, omdat hij eerder ook niet klaar was om te gaan slapen. Het heeft lang geduurd tot hij rond 20u z'n bedtijd had.
Dé tip is: meeveren. Veer mee met je baby en wat ze van je vraagt. Soms is dat supzrzwaar en moeilijk en lukt dat niet. Dat is ook echt oké. Maar het kost bakken minder energie als je gewoon meeveert en niks forceert. Zowel baby als jij zullen er baat bij hebben, dat beloof ik je.

[quote quote=10329273]Tuurlijk heeft je kind veiligheid en geborgenheid nodig, en daarmee dus de papa of mama. Maar ik ben van mening dat je dit ook creërt door de dag voorspelbaar te laten verlopen. Alles steeds in dezelfde volgorde doen helpt daar al bij. Altijd bedritueel met naar bed brengen (slaapzak/inbakeren, liedje, kus bv). Op die manier leert je kindje alleen te slapen en ook weer zelf in slaap te vallen als het even wakker wordt en nog geen honger heeft. Op die manier is het ook voor jullie beter vol te houden. Want slapeloze nachten zijn echt zwaar![/quote]
Die regelmaat is inderdaad belangrijk, maar lukt de 1e 3 maanden vaak helemaal niet. Mijn dochter is de 1e 3 maanden bijna alleen maar bij mij of mn man geweest. Overdag in de draagzak,  s avonds aan mn borst en s nachts in de co sleeper. Nu met 3 maanden slaapt ze prima overdag in dr eigen bed en s avonds in de co sleeper. Je kindje kan je hier die eerste maanden echt niet mee verpesten ofzo, ze leren dat vanzelf. Het 4e trimester klopte hier echt perfect (hoeft natuurlijk ook niet overal te zijn, maar meeste baby's uit mijn omgeving hebben dit wel!) 
Regelmaat en een slaapritueel gaat echt vanzelf lukken, maar die 1e weken en maanden is hun ritme gewoon nog helemaal in de war en moeten ze eerst wennen aan de wereld in de veilige omgeving van bij mama (en papa) zijn is mijn overtuiging. 

Het gedicht is echt super mooi. Moest er zelfs een beetje van huilen. Snap heel goed dat het jou heeft geholpen door deze tijd. Ik ga hem ook zeker nog vaker lezen of eraan denken als ze weer zo huilt. Bedankt voor de tip ?

Lieve mama, wat is het soms lastig en zwaar met zo'n kleintje hè! En alle tegenstrijdige adviezen die je krijgt. Luister vooral naar je gevoel, dan doe je het goed voor je dochter en jezelf. Mij heeft het erg geholpen om samen te gaan slapen. Als je borstvoeding geeft kan dat veilig als je nog wat andere dingen in de gaten houdt. Hier lees je daar meer over. 

Verder heeft dit artikel me veel geholpen. Maar nogmaals, doe vooral wat voor jullie goed voelt. Als dit niet bij je past is het ook prima! Als je maar onthoudt dat je het echt goed doet voor je dochter!

Terug
Bovenaan