Help! Bonusdochter wil mijn hand niet vasthouden

Rosannetjeee

New member
Sinds enkele weken woon ik samen met mijn partner, en in het weekend samen met mijn bonusdochter van 5 erbij. Ze moet even aan me wennen, we hadden voor het samenwonen enkele keren kennis gemaakt en nu wonen we door omstandigheden samen.

Het lijkt goed te gaan, ze wil met me spelen, ze komt me smorgens uit bed halen en we hebben lol samen. Ik heb ook een opvoedkundige rol, niet dat mijn wil wet is maar ik bewaak wel de grenzen en spreek haar aan als ze iets doet wat niet mag. Dat accepteert ze ook, maar ze moet natuurlijk wel wennen aan mijn rol.

Echter: ze weigert mijn hand vast te houden, dat wil ze echt niet. Ze wil me ook geen knuffel geven. Mensen die ze korter kent, knuffelt ze wel of daar houdt ze wel de hand van vast. Moet ik me zorgen maken? Of heeft het ermee te maken dat de anderen vooral van het plezier maken zijn en ik ook haar opvoeder ben, of dat ik ineens een dominantere rol in haar leven aanneem dan iemand waarmee ze niet samenwoont? Ik merk dat ik moet wennen aan mijn nieuwe rol, het is pittig en lastig en dit soort dingen maken me erg onzeker. Ik wil het zo graag goed doen, vandaar. Ze is 5.
 
Het lijkt me niet abnormaal. Zowieso reageren kinderen verschillend op verschillende mensen. Het is al heel wat dat ze je gezag direct accepteerd.
Mijn dochter reageerde meteen van het begin goed op haar ene oom, en huilend op haar andere oom.
Dus je moet echt niet verwachten dat ze jouw automatisch op dezelfde manier behandeld als een willekeurige ander.
Met bonuskinderen heb ik verder geen ervaring,  maar het lijkt me volstrekt normaal dat een goede relatie met je bonusdochter op bouwen tijd en inzet kost.
Maar ook met een eigen kind is het moeilijk en maken mensen fouten. Met dit verschil dat je als moeder met je kind meegroeit en er niet midden in springt. Gun jezelf dus ook wat ruimte, het zal niet direct allemaal perfect gaan. Hoeft ook niet. Mensen zijn niet perfect. Relaties zijn niet perfect.
 
Ik zou me daar geen zorgen om maken hoor:) Ik begrijp je heel goed, maar ik zou het me vooral niet te persoonlijk opvatten en vooral blij zijn dat het buiten dat om juist zo goed gaat!

Kinderen willen bepaalde dingen soms niet, accepteer dit dan volledig. Ze heeft tijd nodig en door haar die te geven kan ze op haar eigen tempo meer naar je toe komen. 

Mooi dat jullie band juist al zo goed is, geniet daarvan want ik hoor ook hele andere verhalen. Door geduldig en lief te blijven en sterke grenzen te blijven hebben bouw je beetje bij beetje een sterkere band op.

Veel succes gewenst:)
 
Terug
Bovenaan