HELP! Borstvoeding baby (8mnd)

<p>Wie kan mij helpen? </p><p>Ik geef al 8 maanden borstvoeding aan mijn dochter. Daar ben ik echt trots op, en ik hoop dat ik haar nog minimaal tot 12 maanden kan voeden via de borst. Het is niet gemakkelijk geweest. Zo heb ik in het begin overproductie gehad. Contact gehad met een lactatiekundige. Maar al haar tips deden niets voor me en toen ben ik maar gaan doen wat ik zelf dacht te doen om de productie te verminderen. En toen ging het na 10 weken eindelijk goed. Toen heb ik gezegd dat ik minstens tot 6 maanden wil voeden. Dat heeft zijn ups en zijn downs gehad. Momenten dat ik echt dacht dat ik er mee wilde stoppen, maar ook veel goede momenten. Toen ze eenmaal 6 maanden was vond ik het moeilijk om te stoppen. Ik had genoeg melk en ze groeit goed en verder ze kwam ook nog vaak in de nacht en dan was de borst lekker makkelijk. Maar toch had ik soms nog momenten dat ik er klaar mee was. Toen heb ik meerdere malen nutrilon geprobeerd. Maar dat wilde ze echt niet. Toen heb ik besloten door te gaan tot dat ze minstens 1 jaar is. </p><p>Nadat ze een half jaar oud was begon ze geleidelijk aan minder te drinken. Met een half jaar dronk ze nog zo'n 6 keer bij me. En nu ze 8 maanden is, is dat meestal nog 4 keer. Soms komt ze nog een extra keer in de nacht. Ook zit er nu meer regelmaat in. Dus alles ging goed en was weer blij met dat ik borstvoeding gaf. Maar dat veranderde gisteren....</p><p>In de ochtend was er niets aan de hand. Ze dronk gewoon op het gebruikelijke tijdstip (tussen 7 en 8). En ze was zelfs in de nacht nog een keer gekomen voor een voeding. Rond 10 uur had ze wat brood gegeten  en om 12 uur (Zoals gebruikelijk) wilde ze weer drinken. Ook dit ging gewoon prima. </p><p>Dan komt ze meestal rond een uur of 4 in de middag weer. Tussendoor krijgt ze dan nog fruit. Dus toen het 4 uur was geweest en ze ook een beetje honger leek te hebben probeerde ik haar weer te voeden. Alleen deed ze nu raar. Normaal hapt ze zelf. Maar deed nu geen moeite. Dus bracht ik mijn borst zelf naar haar mond.... En toen beet ze me (2 tandjes). Dus je begrijpt het al: ik schrok en zei AUW! Daarna probeerde ik het nog 1 keer en toen beet ze weer. Toen ben ik ermee opgehouden met in gedachten: "als ze echt honger heeft drinkt ze wel". </p><p>Toen is ze met moeite naar bed gegaan. En toen ze weer wakker was, was het 6 uur. Tijd voor een warm hapje voor haar. Toen wilde ik eerst nog maar de borst geven en het avondeten iets later geven. Maar weer weigerde ze de borst. Ze deed nu haar mond niet eens open. Toen probeerde ik maar of ze avondeten wilde. En dat was geen probleem. Dat was zo op. Het leek of Dat ze meer wilde. Dus bood ik nadat het eten op was toch nog een keer de borst aan. Maar weer weigerde ze het. Dus ik dacht misschien wilt ze deze voeding gewoon overslaan omdat ze in de nacht al een keer had gehad. Dus ik ging er vanuit dat ze dan in de avond tussen 8 en 9 zou komen voor de laatste voeding. </p><p>Maar eenmaal 9 uur wilde ze nog steeds niets drinken en weigerde ze de borst weer. Ik vond het gek. Dus had maar een klein flesje borstvoeding opgewarmd. Maar ze dronk hooguit maar 20/30 cc. Dus ik dacht dat ze misschien al genoeg had gehaald uit die 3 voedingen. Ik ben toen naar bed gegaan omdat ik erge buikpijn had. (Had het idee dat ik eindelijk ongesteld zou worden 8 maanden na de bevalling). En zei tegen mijn man dat ik uiterlijk tot 12 uur zou wachten tot ze zelf kwam om te drinken omdat er dan 12 uur tussen de melkvoedingen zit en als ze niet kwam dan nog een keer gekolfde melk aan te bieden. En als ze dat niet wilde ergens kunstvoeding gaan halen. Rond 11 werd ze weer wakker en weigerde weer de borst terwijl ze nu echt honger leek te hebben. Dus toen meteen een flesje borstvoeding opgewarmd en toen dronk ze eindelijk wel. 150cc zo op en ze wilde meer. Dus toch nog een keer de borst geprobeerd. Maat dat wilde ze niet. Dus toen ben ik gaan kolven. Want mijn borsten zaten ondertussen ook aardig vol. En toen heb ik geprobeerd of dat het echt aan mijn melk van die dag lag. Maar deze vers gekolfde melk dronk ze ook. Toen gaf ik nog een beetje en heeft ze nog 50 cc gedronken. Dus in totaal 200 cc. Terwijl ze niet aan de borst wilde. </p><p>Toen werd ze 4 uur weer wakker met honger. Weer borst weigeren. Wel flesje van 150 op.</p><p>En 8 uur weer. Weer geen borst wel weer flesje. En 13 uur weer geprobeerd. En nog steeds geen borst. </p><p>Dus nu weet ik het echt niet meer. Dacht eerst dat het zou komen dat ik anders smaak. Omdat ik het idee heb dat ik ongesteld word(overigens nog niets gezien) maar ze dronk de verse melk wel uit een fles. Daarna misschien aan tandjes, maar ik zie niets doorkomen en mag ook aan het tandvlees zitten. Dus denk Ik nu zelf dat de bang is geworden door mijn reactie dat ze in mijn tepel beet. Anders weet ik het ook niet. Ze heeft ook geen koorts en oogt ook verder niet ziek. Alleen wat zeurderig. Maar ik zit met mijn handen in het haar. Ik weet niet waarom ze me weigert. En weet niet wat ik moet doen. Steeds fles geven en kolven vind ik ook zwaar. HELP!!! </p><p> </p><p>(Sorry voor het lange en gedetailleerde verhaal) </p>

Lastig zeg! Ik snap heel goed dat je het even niet meer weet. Heb hier zelf geen ervaring mee en heb mijn dochter 9 maanden bv gegeven.
Ik zou dit verhaal ook even mailen naar je lactatiekundige, misschien heeft zij nog tips? 
Het zou jammer zijn als het zo ineens over is natuurlijk terwijl je zelf nog graag langer door wil. 

Een tijdje terug had ik een weigerende baby. Ik heb zelf toen geen flesje gegeven. Heb haar toen gefopt met gesabbel aan mijn vinger en dan de borst. Maar goed jouw kindje is natuurlijk al een stuk ouder. (die van mij is nu 10 weken) 
Ik had het idee dat er na een positieve ervaring gewoon weer goed gedronken werd. 

Hi wat vervelend dat het opeens loopt. Ik herken het wel een beetje en denk dat ze inderdaad gewoon geschrokken is. Mijn dochter heb ik toen ze sliep aangelegd doordat ze slaperig was hapte ze uit reflex en ging het weer goed. Wellicht kun je dat proberen. En chapeau voor alles wat je probeerd! Uiteindelijk tot een jaar gevoed, hoop dat het jou ook lukt!

Ik heb zelf ook geprobeerd om via de fles over te gaan naar mijn borst. Maar daar trapte ze niet in. Dat aanleggen terwijl ze slaperig is kan ik wel proberen. Hopen dat dat lukt. Want vandaag nog een aantal keren geprobeerd te voeden met de borst. Maar tevergeefs....

Ik moet aan twee dingen denken. Geen ervaring met bv rond 8 maanden, maar las bij de 8 maandensprong in ‘oei ik groei’ wel iets over dat bv rondom deze periode wat onrustiger kan zijn en als je idd weer ongesteld moet worden doet dat ook iets (wel ervaring mee). Met name geur en hormonaal.
Ik zou blijven aanbieden en anders (verse) afgekolfde bv doen. Komt vast weer goed!

Mijn dochter wilde ook ineens niet meer met 7 maand. Weigerde bijna alle borsten en àls ze begon te drinken dronk ze een beetje en had er dan genoeg van.  Ik heb me er toen maar bij neer gelegd en overgegaan op de fles.  Naar  mijn idee vond ze de fles toen ineens prettiger  dan de borst. Ik vond het ook heel erg jammer en een gemis want ik vond het heerlijk om te doen. Vooral in die periode dat ze nog maar 4x hoefde door de combinatie met ander eten.  Succes meid ? en je mag trots zijn op jezelf hoor dat je het zo lang vol gehouden hebt,  vooral door de obstakels die je er ook nog bij kreeg! 

8 maand, wow! Super knap van je! Ik hoop dat je er nog lang van mag blijven genieten!
Ik ben dan wel niet zo lang doorgegaan, maar als de kleine de borst weigerde deed ik er even een tepelhoedje op. En bood de andere borst dan weer zonder tepelhoedje aan, dat werkte eigenlijk altijd.

Terug
Bovenaan