help!!!! driftbuiene ne vreselijk krijsen

Hoi, hier ook een mama van zo'n enorm driftig meisje van 2 jaar en 9mnd. We zetten haar meestal maar even apart in de gang. En als ze dan uitgeschreewd is en zichzelf niet meer op de grond gooit dan gaat het over in snikken en is ze meestal wel weer aanspreekbaar. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook wel heb staan schreeuwen en roepen etc maar je komt er nier doorheen, Onze oudste nu 4 jaar en 8mnd heeft het ook gedaan en is ook weer overgegaan. Het is volgens mij een soort van onmacht dat ze niet alles kunnen regelen wat ze willen. Hoop ook dat deze fase weer snel voorbij gaat hebben nl ook nog een baby van 3 mnd dus druk genoeg in huis.
Sterkte hoop voor je dat het snel overgaat!!!
 
Help!
Ik lees hier gelukkig dat ik niet de enige ben. Maar ik weet 't niet meer. Ik heb 2 kinderen, een van 5 en een van 2. Nu is de jongste in de 'nee' fase en heeft enorme driftbuien die versterkt worden sinds hij op de peuterspeelzaal zit. Als een blad van een boom slaat hij om en begint met boos worden, dat gaat over in krijsen en nog erger in mij krabben, haren trekken, slaan en zich stijf houden als een plank. Alles heb ik geprobeerd..............negeren, rustig blijven en afleiden, op de gang laten afkoelen, op z'n kamertje.............niets helpt. Het aanbieden van iets (zoals z'n speentje waar hij dan om gilt) mondt uit in een welles/nietes spelletje. Als ik 't geef wil hij 't niet en slaat 't uit m'n hand en als ik het weer weg leg dan begint hij harder te krijsen dat hij het wel wil.............
Ik vind het heel erg en kan me soms moeilijk rustig houden. Uiteindelijk wordt ik boos uit onmacht (ik weet dat ik dat niet moet doen!) en moet dan eerst mezelf weer rustig krijgen. daarna spreek ik 'm rustig toe en merk dat de bui minder wordt (het woordje 'nee' blijft hij zeggen op alles wat ik zeg) en daarna laat ik 'm maar. Dan eindelijk is het over. Waarom heeft hij die driftbui gehad? Ik kan het niet uitleggen. Daarna is hij poeslief en, voor een ander, een voorbeeldig kind. Ik sta dan nog vaak met trillende handen m'n tranen in bedwang te houden.
Het ergste vind ik dit voor m'n oudste, hij maakt dit mee en ik vindt dit erg vervelend voor 'm. De aandacht die ik hem wil geven kan ik niet geven omdat mijn jongste al mijn aandacht hiermee opslokt. Wie heeft ervaring of nog tips die ik nog niet heb geprobeerd?????????????????
 
Hoi,

Ik herken veel van deze verhalen, al is het bij mijn dochter niet zo erg als jullie het beschrijven. Ze is nu bijna 2 en wil voornamelijk altijd haar zin krijgen. Als ik dan "nee" zeg, dan probeert ze het toch. Ik zeg dan nogmaals nee en haal haar weg bij wat ze wilde doen. Dan laat ze zich op de vloer vallen en begint vreselijk te krijssen. Ik laat haar dan gewoon liggen. Ik ga de was doen, of tv kijken, of iets anders. Ze krijgt in elk geval geen aandacht van mij. Probeert ze het toch weer, dan zeg ik nogmaals heel boos nee, en haal haar er weer vandaan. Vaak gaat het krijssen en gillen en met haar hoofd op de vloer bonken op een gegeven moment over in huilen. Dan komt ze naar mij toe voor een knuffel en dan troost ik haar. Daarna ga ik even iets met haar doen, zodat ze weet dat als ze lief en rustig is, ze wel aandacht van mij krijgt. Ze heeft mij ook één keer geslagen toen ze iets niet mocht. Ze was al gaan gillen, krijssen, etc. en toen stond ze op en sloeg me op mijn benen. Toen ben ik heel boos geworden en heb ik haar in de bijkeuken gezet. Ze was eerste even heel stil en begon na een halve minuut heel hard te huilen. Toen het huilen over ging in snikken ben ik naar haar toe gegaan en heb uitgelegd dat ze mij niet mocht slaan. Knuffels en kusjes en toen weer even met haar gespeeld.

Ik denk dat het belangrijk is om geen aandacht te geven zolang ze in een driftbui zitten. Je kunt ze op dat moment toch niet afleiden of troosten of uitleggen waarom het niet mag. Ze zijn boos. Slaan, schoppen, bijten vind ik wel echt te ver gaan, dan zet ik mijn dochter even in haar eentje in de bijkeuken.
 
Terug
Bovenaan