<p>Hallo lieve mede-mama's,</p><p>Sinds 9 weken ben ik de trotse mama van een prachtig meisje. Er zijn wat dingetjes waar ik tegenaan loop en ik wil jullie graag om tips/advies vragen. Slapen: Onze dochter slaapt in de nacht gelukkig goed maar ze begint pas rond 23.00u-00.00u aan haar nachtslaapje en dan tot in de ochtend rond 10.00u ongeveer. Ze komt dan meestal tussen 7 en 8u in de ochtend voor een voeding (bv). Maar ik zou het zelf eigenlijk fijner vinden als ze iets eerder aan haar nachtslaapje begint, zo rond 20u ofzo. Herkennen jullie het van jullie eigen kindjes dat ze pas zo laat aan het nachtslaapje beginnen? Ik lees namelijk vooral veel ervaringen dat kindjes al rond 19u hun nachtslaapje beginnen. En hebben jullie misschien tips hoe ik samen met mijn dochter kan proberen te zorgen dat ze haar nachtslaapje langzaam opschuift?</p><p>Zoals ik al aangaf slaapt ze in de nacht goed, daar zijn wij heel blij om! Maar overdag is het radicaal het tegenovergestelde en ik begrijp niet zo goed waarom. Elk slaapje is een soort van 'gevecht'. Zodra ze doorheeft dat ik of mijn man haar naar bedje brengen voor haar slaapje is het huilen (schreeuwen). Het ligt niet aan haar bedje maar het gaat echt om het slapen zelf. Het lijkt alsof ze heel boos is. We beginnen met inbakeren in de pacco doek en dan begint ze al met schreeuwen en verzetten. We moeten haar dan echt wiegen en sussen om haar te kalmeren en in slaap te krijgen (en soms duurt dit echt lang). Ik snap niet zo goed waarom ze (vooral overdag en bij ELK slaapje) zoveel moeite heeft met slapen. Ligt het misschien aan mij? In de zin van dat ik iets verkeerd doe ofzo? En zijn er mama's die dit herkennen van hun eigen kleintjes? Alle tips en adviezen zijn welkom! Niet alleen voor mezelf maar ook voor ons meisje, vind het zo zielig dat ze zo ontevreden lijkt met slapen gaan. Ik lees trouwens ook vaak dat moeders hun kindjes wakker in bed kunnen leggen, daar hoef ik hier niet eens aan te denken want ze schreeuwt dus al voordat ze in bed ligt.</p><p>Liefs</p>