Help, elk slaapje is een gevecht

<p>Hallo lieve mede-mama's,</p><p>Sinds 9 weken ben ik de trotse mama van een prachtig meisje. Er zijn wat dingetjes waar ik tegenaan loop en ik wil jullie graag om tips/advies vragen. Slapen: Onze dochter slaapt in de nacht gelukkig goed maar ze begint pas rond 23.00u-00.00u aan haar nachtslaapje en dan tot in de ochtend rond 10.00u ongeveer. Ze komt dan meestal tussen 7 en 8u in de ochtend voor een voeding (bv). Maar ik zou het zelf eigenlijk fijner vinden als ze iets eerder aan haar nachtslaapje begint, zo rond 20u ofzo. Herkennen jullie het van jullie eigen kindjes dat ze pas zo laat aan het nachtslaapje beginnen? Ik lees namelijk vooral veel ervaringen dat kindjes al rond 19u hun nachtslaapje beginnen. En hebben jullie misschien tips hoe ik samen met mijn dochter kan proberen te zorgen dat ze haar nachtslaapje langzaam opschuift?</p><p>Zoals ik al aangaf slaapt ze in de nacht goed, daar zijn wij heel blij om! Maar overdag is het radicaal het tegenovergestelde en ik begrijp niet zo goed waarom. Elk slaapje is een soort van 'gevecht'. Zodra ze doorheeft dat ik of mijn man haar naar bedje brengen voor haar slaapje is het huilen (schreeuwen). Het ligt niet aan haar bedje maar het gaat echt om het slapen zelf. Het lijkt alsof ze heel boos is. We beginnen met inbakeren in de pacco doek en dan begint ze al met schreeuwen en verzetten. We moeten haar dan echt wiegen en sussen om haar te kalmeren en in slaap te krijgen (en soms duurt dit echt lang). Ik snap niet zo goed waarom ze (vooral overdag en bij ELK slaapje) zoveel moeite heeft met slapen. Ligt het misschien aan mij? In de zin van dat ik iets verkeerd doe ofzo? En zijn er mama's die dit herkennen van hun eigen kleintjes? Alle tips en adviezen zijn welkom! Niet alleen voor mezelf maar ook voor ons meisje, vind het zo zielig dat ze zo ontevreden lijkt met slapen gaan. Ik lees trouwens ook vaak dat moeders hun kindjes wakker in bed kunnen leggen, daar hoef ik hier niet eens aan te denken want ze schreeuwt dus al voordat ze in bed ligt.</p><p>Liefs</p>
 
Ik heb dit ook (gehad) met mijn zoontje. Hetwordt nu (14weken) steeds minder. Ik heb het gewoon maar even gelaten voor wat het is, en als hij echt niet ging slapen in bed dsn maar in de draagzak/doek of bij mama op de bank. Stiekem even een slaapje knuffelend op de bank doorbrengrn is toch ook wel heel lekker. Mijn ervaring is dat het langzaam makkelijker gaat en beter gaat. Mijn zoontje begint steeds beter te begrijpen dat als zijn slaapkleding aangaat dan is hrt bedtijd. Dan gaat mama even liedjs zingen, en dan moet ik naar bed. Wij hebben een muziekmobiel en zetten die altijd 1 x aan, hij weet daardoor heel goed wat de bedoeling is lijkt het. Op het moment is hij ziek en schreeuwde gister ook alles bij elkaar in bed.. ik heb hem na een halfuurtje maar ind e draagzak gedaan... wat je zou kunnen proberen... als slapen niet lukt dan doen wij een doekje over de ogen. Handjes vasthouden op de buik, doekje over de ogen, muziekje aan, of zelf zacht zingen.. wij zien ons zoontje dan meestal echt kalmeren.  
 
Elk kindje is anders maar bij ons was het de eerste weken ook laat de nacht in gaan. Rond 23.00-23.30. Op gegeven moment kon onze zoon zelf de ogen niet meer loshouden met de laatste voeding en toen ben ik het met eigen inzicht de fles gaan vervroegen. Kijk niet te veel naar anderen! En overdag was bij ons ook een ramp, tot ik toen hij 6 maanden was echt strikte tijden ben gaan invoeren. En toen ging het beter. Nu hij anderhalf is heeft hij nog steeds die tijden dat hij overdag slaapt! Maar volg vooral je gevoel, een moederhart kan niet fout zitten bij haar eigen kind! En geef het de tijd, ze zijn maar kort klein! 
 
Ik heb het met onze dochter gehad en nog steeds ze is nu 1.5 jaar en slaapt overdag nog steeds niet in haar eigen bedje terwijl ze s'nachts wel gewoon er in slaapt.Vind het zo appart als ik haar overdag erin leg kan ze makkelijk een half uur aan een stuk huilen dus laat haar maar in de kinderwagen slapen overdag.
 
Ik herken het wel van onze 2e, hij begint ook veelstelaat aan zijn slaap, vooral als er tandjes doorkomen of hij ziek is, z’n sprongetje heeft dan is hij onrustiger en komt hij moeilijk in z’n avondslaap, is vaak na een uurtje weer wakker. Maar ik herken geen ontevredenheid of huilgedrag als hij naar bed moet, alleen wanneer hij honger heeft, pijn heeft, zijn luier verschoond moet worden, een boertje dwarszit.. etc. Ik wilde je vragen of je een overzichtje kunt maken van haar dagelijkse voedings- en slaapschema. 
 
Wat vervelend dat het overdag nog niet lukt. Hier ben ik rond de 11 weken begonnen met elk slaapje in eigen bed en dat ging na een week doorzetten goed. Kan haar nu na ons slaapritueel wakker in bed leggen en dan valt ze zelf in slaap.  Soms nog een beetje huilen maar niet dat ze overstuur raakt. Zit er bij jou regelmaat in de dag? In de zin van om 9.00 uit bed en dan na een maximale wakkertijd weer naar bed? Ik denk niet dat je echt iets fout doet maar misschien wel dingen anders dan zou kunnen doen. Bijv dat je steeds alles hetzelfde doet zodat het voorspelbaar gaat worden voor je baby. Hier krijgt ze na het slapen een schone luier, voeding,  spelen,  naar bed bij eerste slaapsingalen of na max 1,5 uur. Als ik nu dr slaapzak aandoe weet ze dat ze naar bed gaat en wordt dan rustiger. Hier heeft het boek baby in droomritme van Stephanie Lampe goed geholpen.  Daar staat alles in over slaapjes en wakkertijd en hoe je je baby zonder huilen in slaap krijgt. En alles over rust en regelmaat. Om de laatste voeding wat eerder te geven zou je kunnen beginnen met steeds een kwartiertje eerder de voeding aanbieden. Mijn baby is nu 14 weken en krijgt de laatste voeding tussen 22.15-23.00. Ze slaapt dan tot 7.30-8.00. Daarna haal ik haar uit bed voor voeding en daarna spelen. Meestal is ze na een uur alweer moe en leg ik haar weer in bed en slaapt ze ongeveer 2 uur, dus kan ik ook nog weer ff liggen. De overige slaapjes overdag zijn vaak korter, 30-90 minuten. 
 
@ Leone: bedankt voor je bericht. Wat fijn dat het bij jullie iets minder aan het worden is, dat scheelt veel denk ik. Ik probeer het soms ook gewoon te laten voor wat het is maar het is soms zwaar als ik alleen ben en dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Een draagdoek werkt hier helaas niet, dit vind ze vanaf het begin al niet echt fijn. Dat van een doekje over de oogjes en zachtjes een muziekje of liefde zingen ga ik ook eens proberen. Misschien werkt het. Nogmaals dankjewel. @Mirije, bedankt voor je reactie. Ik heb het vaker gehoord van het invoeren van strikte tijden of schema en dat dat goed werkt. Geef je bv of fles? En toen je die strikte tijden hebt ingevoerd, had je kleintje dan tussendoor geen honger of iets?
 
@ gebruiker10054521, als ze in een sprongetje zit merk ik dat ook heel erg. Maar raar he dat huilen en ontevreden zijn als ze naar bed moet. Ik begrijp het ook echt niet. Boertje heeft ze geen last van, probeer ik dan vaker. Vieze luier heeft ze ook niet, honger ook niet en pijn ook niet naar mijn idee. Ik heb weleens gedacht dat ze misschien ergens last van kan hebben qua pijn maar na haar laatste voeding gaat ze vaak wel gewoon slapen en in de ochtend na haar eerste voeding ook dus dan lijkt het daar niet op (denk ik want anders zou ze ook dan huilen en ontevreden zijn).Ik voed haar op verzoek dus een heel duidelijk schema heb ik (nog) niet, daar loop ik ook wel een beetje tegenaan. Want hoe krijg je een beetje een schema/ritme bij op verzoek voeden haha.Over het algemeen komt ze in de ochtend tussen 7 en 8u voor haar eerste voeding, daarna rond 11u, dan rond 14u, 17u, 20u en dan weer rond 23u. Het kan wel wat verschillen per dag maar dit is het in grote lijnen.Voor slapen heb ik ook geen strak schema. Meestal probeer ik te kijken naar vermoeidheidssignalen en dan breng ik haar naar bed maar ik vraag me soms af of ik hier misschien de mist in ga. Ben ik te vroeg of te laat met naar bed brengen bijv? Ik heb weleens geprobeerd om haar wat eerder naar bedje te brengen maar dat is geen doen helaas
 
Terug
Bovenaan