Help! Geen slaap overdag!

<p>Goedemorgen!</p><p>ik heb een wolk van een baby, 3 maand oud geboren op 16-2-2021. Alleen ben ik radeloos van het niet slapen van hem. Eerst sliep hij overdag helemaal niet en ‘s nachts 4 uurtjes achter elkaar. Nu sinds een kleine week slaapt hij van 19:00/20:00 tot 06:00. Heerlijk natuurlijk, maar, overdag schreeuwt hij moord en brand met dikke tranen. <br />Ik ben radeloos! Osteopaat huisarts cb noem maar op volgens hun lijkt er niks mis te zijn. <br />Hij krijgt omeprazol voor de reflux daardoor is hij als hij wakker is enorm vrolijk maar zodra hij zijn slaapkamer ziet is er blinde paniek.</p><p>Vaak als we op zijn kamer komen even troosten gaat het wel goed, maar zodra we hem neerleggen is het afgelopen.</p><p>Zijn kamer kan niet helemaal donker door een klein raampje zou dat wat uit kunnen maken?</p><p>5 minuten laten huilen en weer troosten geprobeerd maar hij is een volhouder. Na 12 weken begin ik zelf ook mee te huilen.</p><p>iemand dit gehad? Tips? Hart onder de riem?</p><p>ik heb een dochter van 3, dat was een droombaby in tegenstelling tot onze zoon(qua huilen en slapen) dus ik ben ook niks gewend...</p><p>Liefs C</p>

Misschien proberen in de draagzak te laten slapen overdag? Zodat hij toch zijn rust krijgt? Onze dochter sliep tot 3,5 maand overdag ook alleen maar in de draagdoek, 's nachts ging haar eigen bed prima. Toen rond de 4 maanden viel ze ineens zelf in slaap overdag, maar...vanaf die leeftijd sliep ze maar 2x een half uurtje overdag. Lang niet genoeg natuurlijk volgens de boekjes, maar ze was gewoon niet moe. Misschien dat dat bij jullie zoontje ook zo is? Of lijkt hij duidelijk merken dat hij moe is? 

Ik ken het niet in deze vorm, maar het hoofdjr iets omhoog doen waardoor voeding niet zo makkelijk omhoog komt? Wij hebben 2 handdoeken onder matrasje gelegd waar haar hoofdje ligt. Hier spuugde ons meisje heel veel als ze lag en dit helpt bij ons wel heel goed.

Mijn dochter sliep overdag tot 17 weken niet in haar bedje. Dat was gillen. Ze sliep de eerste 3 maanden enkel op mij, in de draagdoek of als ik mazzel had in de kinderwagen. Loodzwaar, maar dan sliep ze tenminste. Zij raakte namelijk wel overstuur, hoe langer ze niet sliep. Vanaf 2,5 a 3 maanden lukte het af en toe om haar in de box in slaap te krijgen, maar daar kreeg ze ook alweer vrij snel last van prikkels. Vanaf 17 weken lukte het om haar 1 slaapje per dag in haar bedje te leggen en met 18/19 weken lukten alle 4 de dagslaapjes boven. 

Misschien is het bij jullie ook wel zo dat je kindje gewoon behoefte aan nabijheid heeft overdag. Draagdoek en/of wandelen kan ik dus erg aanraden. Maar elk kindje is anders. Een collega heeft alle dorpen van de omgeving verkend met de auto, want dat was de enige plek waar haar kindje sliep. De mijne haat autorijden, en zal hooguit 20 min uit noodzaak tukken daar. Het blijft uitproberen.

Het was trouwens wel echt oefenen hoor, dat eigen bedje overdag. De eerste paar keer zat ik op een stoel in het donker bij haar tot ze wakker was. Daarna in mijn eigen slaapkamer. En daarna op de zoldertrap, en als ze dan sliep naar beneden. Het was in het begin heel veel heen en weer lopen om gerust te stellen. Ik heb nooit laten huilen op die leeftijd, gewoon meteen geruststellen in haar bedje. Het hielp wel als ik in de directe omgeving nog wat ging rommelen, zodat ze me kon horen, net als beneden. En als ze dan sliep, dan was ik tevreden met elk beetje. Ook als ze na 10 minuten weer wakker was, maakte ik er een punt van om haar trots en vrolijk op te halen. 
Op deze manier werd het in 1 maand tijd beter. ik kon haar daarna (op fases na) makkelijk op bed leggen. Maar het was ook wel precies rond die 4 maanden wanneer kindjes sowieso makkelijker in hun bedje gaan slapen. 

Dank voor jullie reacties al!
Hoofdeinde staat al omhoog, draagdoek is goed zolang ik blijf lopen, kinderwagen idem. 
Alleen zit ik ook met een peuter van 3 jaar die ook wel eens met haar moeder een spelletje oid wil doen, dat kan niet als ik constant rondjes moet lopen.. 
Op de kamer blijven tot hij slaapt kan ik nog proberen en desnoods na een tijdje toch in de draagzak of in de kinderwagenbak. Maar dat houdt hij in slaapuurtjes meestal niet Vol zonder veel gewiebel. Ik ben ook heel erg van de rust en regelmaat ik denk dan leer ik hem geen verkeerde dingen aan?
Ik ben gewoon bang dat er dan toch wat mis is, zal wel gewoon onderliggende angst zijn maar het breekt me wel op.

Dat is ook pittig!

Ik zou in dit geval denken: liever verkeerde slaapgewoontes aanleren dan helemaal niet slapen. Die gewoontes leert hij wel een keertje af lijkt mij...
wring jezelf in haalbare bochten. Slaapt hij in de auto wel? Dan maar even een ritje naar het tankstation verder weg??‍♀️ werkt witte ruis? Dan maar even naar die herrie luisteren...

Wat zorgt er voor dat hij savonds wel rustig in slaap valt? Misschien moet je overdag precies dezelfde handelingen doen?

Probeer zelf ook rust te pakken als de kinderen slapen. Na 20:00 uur geen huishoudklusjes meer, maar even iets voor jezelf. Ga ook eens optijd naar bed, dat hebben we allemaal nodig soms.
Je bent een hele geduldige mama, vergeet jezelf niet?

Die angst herken ik heel goed hoor. Ik heb ook heel wat keren bij het CB en huisarts aangeklopt. Maar als hij in wakkere toestand verder gewoon vrolijk is, dan die je vast niets verkeerd. Inmiddels weet ik door met mensen om me heen te praten, dat lang niet elke baby lekker makkelijk bankhangen met een netflixje is. Een collega van mijn man en een goede vriendin kwamen ineens met de echte verhalen, en daar heb ik best veel aan gehad. Soms heb je gewoon een lastige slaper die die eerste maanden erg veel huilt. 

Witte ruis is wel een goede tip ja, dat hielp hier wel ietsje. En later werd het een teken dat ze ging slapen. 

Misschien kun je in de kamer naast de babykamer met je dochter spelen? Ik weet niet of je al een beetje kunt uitleggen hoe ze haar binnenstem gebruikt?? Geen ervaring met peuters nog. Maar dan kan je zoon je wel horen, je nabijheid voelen. Loop je ook wat makkelijker even heen en weer. En slaapt hij eenmaal, lekker naar beneden gaan, en bij de eerste piep weer ophalen. Zo het vertrouwen laten groeien. 

Dat van dat wandelen en dragen, dat je niet even stil kunt staan is ook erg herkenbaar. Daar heb ik me toen best wel over op zitten vreten. 

Zie het maar zo, 3 maanden heb je al gedaan, en ergens tussen 4 en 6 maanden zal het al heel wat verbeteren. Puur al omdat je kindje langer wakker kan blijven en ook wat mee gaat spelen. Ik was best opgelucht dat het op bed leggen minder en minder werd. Je bent bijna in rustiger vaarwater. Nog even volhouden. 

Terug
Bovenaan