<p>Hey!</p><p>Ik zit ergens mee en het onderwerp zegt het eigenlijk al.. ik heb sinds mijn zwangerschap ineens een hekel aan mijn schoonmoeder!</p><p>En ik voel me er enorm schuldig over. Ik ben nu 35 weken zwanger en eigenlijk is het al zo vanaf het begin.</p><p>Mijn band met mijn schoonouders is nooit super hecht geweest (mijn man is niet zo heel hecht met zijn ouders), maar wel altijd zonder problemen. Vond het altijd prima mensen en leuk om langs te gaan zo nu en dan! Nu echter vind ik eigenlijk bijna alles irritant en ik kan zelf niet 100% inschatten waar dit precies door komt, maar heb wel een vermoeden. Zoals ik al zei was onze band nooit super hecht. Sinds zij weet dat ze oma wordt echter zoekt ze zoveel toenadering, een beetje alsof ik de dochter ben die ze nooit gehad heeft. Ze wil overal bij betrokken worden en appt mij constant of ik nog updates kan geven over de zwangerschap en foto's (echo) heb van de kleine man. Ze wil het liefst bij de bevalling zijn en als dat niet mag wil ze graag in de wachtkamer zitten. Ze heeft al een vaste dag geregeld die ze langs gaat komen als hij geboren is. Ik vind dit persoonlijk gewoon heel erg heftig, ik ben een zeer open & outgoing persoon, maar merk dat ik met name nu in de zwangerschap de neiging heb dingen een beetje voor mezelf te willen houden. Daarnaast kies ik sowieso wel altijd graag zelf met wie ik mijn echt persoonlijke dingen deel (voornamelijk mijn man en vrienden, soms mijn ouders) - en blijkbaar valt mijn (eerste) zwangerschap en eerste kindje onder 'echt persoonlijk' in mijn hoofd. Dit is altijd al zo geweest. </p><p>De band die ik met mijn eigen ouders heb is goed, maar hoe zij met mij omgaan is een enorm contrast met hoe mijn schoonmoeder dat doet. Ik spreek ze elke week wel een paar keer, maar het is niet zo dat we elkaar over elke poep en scheet berichtjes sturen. Zij kennen mij en weten dat ik soms behoefte heb aan mijn eigen 'kring' en ik vanzelf met hen deel wat ik wil delen. Ook kennen ze mij goed genoeg om te weten dat het nooit zal gebeuren dat ik hen zal uitnodigen bij de bevalling te zijn, of in de wachtkamer te wachten (dat past gewoon niet bij mij) en zij zullen dat dus ook nooit vragen (overigens denk ik ook niet dat ze erbij zouden willen zijn maar dat is een ander verhaal haha). Ik heb deze behoefte denk ik niet van vreemden; mijn ouders zijn zelf ook zo. Mijn schoonmoeder weet dit duidelijk niet (omdat ze me dus niet zo goed kent als ze graag zou willen) en is daardoor continu eigenlijk teveel. </p><p>Zij is natuurlijk geen familie van mij, maar omdat zij straks natuurlijk wel echt de oma van onze zoon gaat zijn vind ik het heel vervelend als dit gevoel blijft. Normaal ben ik altijd heel erg van alles uitspreken, maar ik zie ook niet zo goed hoe ik hier met haar over zou kunnen praten zonder te kwetsen. En bovendien vind ik zelf ook dat ik nogal overdrijf, alleen mijn gevoel kan ik niet echt uitzetten helaas..</p><p>Is er toevallig iemand die dit herkent? Kunnen dit hormonen zijn? En zo ja, gaat dit over?</p><p>Bedankt voor het lezen!</p>