Help.....Hjerre is bang......

Hoi allemaal,

Jullie kennen het vast wel, die fase dat kindjes echt dingen gaan zien die er niet bestaan. Nou Hjerre zit er midden in! Overdag gaat het nog best, wanneer er dan een ' boze tijger'   in de keuken staat, jagen we die met z'n tweetjes weg en zetten we ' hem' op het vliegtuig naar Amerika. Het licht mag al aan als het al een klein beetje donker word,maar het echte probleem is 's avonds.

Hjerre is echt bang om te gaan slapen en niks wilt werken. Een nachtlampje wilt hij niet. Het licht laten branden kan niet omdat anders Elize wakker wordt en blijft... Bij hem zitten troosten, beesten wegjagen, het werkt niet. Vaak moeten we zijn kamer verlaten terwijl hij nog huilt, maar ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. 's Nachts wordt hij ook steeds vaker wakker en is dan bang om weer in te slapen. Vannacht heb ik hem maar een uurtje bij me in bed genomen en echt pas na drie kwartier werd hij rustig en konden we hem weer naar zijn bedje brengen.
Ik vind het zo zielig voor mijn mannetje. Hebben jullie misschien nog suggesties wat ik kan doen?

Groetjes Hanneke

Wat zielig, hopelijk gaat het snel wat beter.

Het enige wat ik kan bedenken om samen met hem een grote knuffel te kopen die hem snachts kan beschermen. Bij Ikea kan je grote krododillen of ijsberen kopen, voor niet al te veel geld. Anders zou ik het ook niet weten. Succes ermee!

Hoi

Chris  zegt momenteel ook steeds dat hij dingen eng vindt.
Die krokodil van de ikea...staat bij ons in de kast en zo meer knuffels...
Spinnetjes op de muur..moeten naar buiten...
Bij een zus wil hij niet meer komen, want er hangt een heks aan het plafond...
en ga zo maar door..

Ik neem hem serieus en help wegjagen of doe dingen weg.
Het is ff niet anders, voor hem heel vervelend, maar heel veel kun je er niet mee.
Serieus nemen, beschermen en vertellen dat je dingen wegjaagt en dat als Papa of Mama eris , jullie zo sterk zijn dat je altijd iets weg kunt jagen.

Het zal vast weer over gaan..
Pascal

Dit is misschien een tuttige reactie, maar pas vooral op wat je kinderen op tv zien enzo. Ze pikken alles op, en worden bang omdat ze gezien hebben dat je ergens bang voor moet/kan worden. Als ze dat niet zien, dan zijn ze er niet bang voor ook.
Bijvoorbeeld: hoe weet een kind dat het bang moet zijn voor een heks? Precies... door de verhalen en films waar een lelijke heks in voorkomt. Anders zou een "heks aan het plafond"   gewoon een oma op een bezemsteel zijn (in peuterlogica). Ook onschuldige verhalen zoals Thomas de trein, of de smurfen, waarin boze gezichten komen, kunnen best beangstigend zijn. Als ze savonds hun dag 'verwerken' komen dat soort dingen ineens weer boven, en dat is alleen in het donker een stuk enger als wanneer het licht is en mamma en broertjes en zusjes zitten ernaast op de bank.
Natuurlijk kun je ze niet overal voor beschermen, op een bepaald moment komen ze er gewoon mee in aanraking en zullen ze ermee om moeten leren gaan. Maar doseren en voorkomen kan wel. Wees bewust van wat ze kijken, en als ze al bang zijn, laat ze dingen lezen en kijken over vriendjes maken, en dieren kijken enzo. (brum, zandkasteel, winnie de poeh) Dan leren ze de goede dingen.
Ik veroordeel niemand die een bepaald programma wel geschikt vind voor zijn of haar kind hoor. Sommige kinderen kunnen er beter tegen als anderen, maar wees je wel bewust van de impact van wat ze zien op tv.
Hanneke, heel veel sterkte met je ventje, en ik hoop dat je snel een passende oplossing vindt. Ik zou zelf niet zo snel voor een krokodil of leeuw als bescherm-knuffel kiezen (die verjaagt het enge met iets anders engs, die grote tanden en bek van 'm) maar eerder een lief dier. Een beer, of een olifant ofzo. Die 'beschermt' je kind dan doordat het je vriendje is geworden ofzo.
Liefs NElleke

Hiya Hanneke!

Welja! Stuur jij die kwade tijger lekker naar Amerika! :)

Maar goed, misschien is dit een tip voor je, Max is maar 1 keer wakker geworden omdat ie bang was (hij zei dat het een nare droom was) en wat hem hielp is hem een nieuwe pyama aandoen wat zogenaamd een "speciale" pyama is. Wanneer hij die aanheeft kan hem niks gebeuren, en je wordt er dapper van.
Soms vraagt ie voor het omkleden 's avond om zijn "super PJ's" maar ik moet zeggen het gebeurt vrij zelden dat hij vindt dat ie de pyama nodig heeft.

Succes! ilja

Hey Hanneke
Hier werd ook een tijd lang boven op mij of vlug op de bank gesprongen omdat er een... TREIN aankwam of een BEER!
Komt een TREIN AAN! Op een gejaagde toon en dan vlug ergens op klimmen. Als buurman wat liet vallen dan kwam er een BEER aan.
Haha ja sorry maar ik ben niet zo van de aanpak om dingen die er niet zijn te verjagen...
Dus ik vroeg vriendelijk aan Evi: Waar is die beer dan? Ik zie hem niet joh. Pak hem dan even voor me ajb?
Hmmm zag je haar denken. Een keer pakte ze gauw een beer van haar bedje. Ja, zei ik, dat is een beer! Maar die kan niet lopen toch?! En alle andere beren zitten keurig in de dierentuin!
En op de trein-variant vertelde ik dat dat nooit in ons huis paste, treinen rijden netjes buiten op het spoor!
Dus hier is het momenteel weer lekker rustig met treinen en beren.
Haar uitgelegd dat ze in ons huisje altijd veilig is.
En kennelijk volstaat dat.
Ik vind het onzin om mee te gaan praten met dingen die er niet zijn, dat vind ik een kind gekker maken dan nodig.
Sterkte ermee!
liefs
Daan

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie tips! Die pyama of knuffeltip vind ik wel wat! Ik ga op zoek naar een leuke, natuurlijk samen met Hjerre!
Het ergste en het moeilijkste is nog dat Hjerre die dingen echt ziet. Zelf ben ik broodnuchter, maar wanneer Hjerre echt bang is, ziet hij ze in zijn beleving ook echt. En kan ik bijna niet anders dan met hem meegaan. Niet dat ik direct hem op schoot neem en ga betuttelen, we pakken de zaak direct aan! Alleen s'avonds dus is dat lastiger, ook omdat hij   niet precies zegt waarvoor hij bang is.

Ik   ben zelf ( gelukkig) een tut wat betreft de televisie, dat wil niet zeggen dat hij nooit aanstaat, maar ik maak me nu ik kinderen heb wel bewust van wat ze zien. Bij mij kijken ze teletubbies, zandkasteel, sesamstraat en muziekdvd's. Ik weet wel dat ze bij mijn moeder meer televisie kijken en vaak staat de tv nog aan wanneer ik thuis kom. Ik heb er verschillende keren wat van gezegd en dat kan ik blijven herhalen. Niet omdat ze stug is, maar omdat ze dat soort dingen gewoon vergeet. ( lang verhaal, maar er is een reden voor) Het zou dus best kunnen zijn dat Hjerre daar dingen heeft gezien die hem bang gemaakt hebben.

Hoe dan ook, ik ga op pyamajacht en ik hoop dat deze fase snel weer draagzaam wordt vooral voor hem!

Groetjs Hanneke

hoi hoi,

ik zit ook richting de fase dat Tom alles "ziet".... mama, deurtje open. mama, lichtje aan, mama slapen in de grote mamabed??   ach ja, jullie kennen het wel...

Nu zit meneer de tijger op de hoek van zijn bed als waker en tinky winky mag meeslapen in het bed en olifant zit bij de andere hoek van het bed en giraffe mag bij het hoofdkussen, wel rechtop graag, en konijn mag NAAST het bed, en het liefst zou hij onze (echte) rottweiler van 60 kilo in bed erbij willen hebben... dat feest gaat dus NIET door! Want zoals Tom zelf zegt; Beer kanne nie trappuh lopuh...   (gelukkg niet zeg!)

Nu dacht ik ook een folder gezien te hebben met zo'n gloeipopje.. dus als je de knuffel tegen zich aandrukken dan gaat ie "branden"... zoiets.. misschien is dat een optie.. niet in ons bed trouwens; dan kan ik Tom niet meer terugvinden tussen allllllllllllllllll die knuffels... hahaha

Terug
Bovenaan