Hey meid,
Rot hè die onzekerheid. het is allemaal zo onwerkelijk. Iets groeit in je lichaam, je hebt er geen invloed op en jij moet er maar vanuit gaan dat het allemaal goed gaat daar. Heel logisch dat je af en toe flink in de stress schiet. Echt, dat kan helemaal geen kwaad voor je kindje. Petra zei dat stress heel erg slecht is! Nou, er is nog nooit een foetus aan gestorven hoor. Het is slecht als je je hele zwangerschap gejaagd bent en voortdurend stress hebt, maar een paar weken is niet slecht voor je kind. Ik heb zelf ook veel gepiekerd en veel angst gehad en was ook bang dat daardoor mijn baby niet goed zou groeien. Nou de vk heeft die angst helemaal weg gewuifd. Het gaat er niet om dat je eens een week superangstig bent, het wordt pas slecht als je heel je zwangerschap gestressd bent. En dan is de consequentie dat je kind je met een lager geboortegewicht ter wereld komt. Accepteer je angst en probeer bij de dag te leven. Huil het er maar lekker uit, dat lucht op en dat geeft ruimte aan de stress zodat die verdwijnt. Goed voor je baby dus. Opkroppen is echt niet verstandig.
Let er op dat je niet gaat lopen malen over wat er nog niet is gebeurd. Ik zag tijdens mijn zwangerschap allerlei doemscenario's voorbij komen. Zeg tegen jezelf als je weer in het 'als dit... als dat...' gaat denken: "Stop stop... het heeft geen zin om na te denken over wat misschien wel nooit gebeurd. Ik heb geen reden om te twijfelen en daarom ban ik het als-dit als-dat uit mijn gedachten!" en dan gelijk afleiding zoeken.
Mijn moeder heeft 6 kinderen gehad en heeft 6 verschillende zwangerschappen gehad... maar 6 gezonde kinderen. Logisch dat je vergelijkt maar het is ook logisch dat je je anders voelt... je draagt een ander kindje bij je! Ik zag het aan mijn zus, die was bij haar tweede heel anders zwanger, ze droeg het gewoon heel anders. Dat zal bij jou waarschijnlijk ook het geval zijn, hoor!
Probeer het nog een week vol te houden, zoek afleiding afleiding afleiding. En je zult zien: over een week heb jij een prachtige echo. En laat je het ons weten???
Sterkte hoor, het is heerlijk om zwanger te zijn maar het brengt ook angst en spanning mee. Het is een hele verantwoordelijkheid zo'n kindje. En je wilt het nu al niet meer missen. Dat is beter dan dat het je allemaal niet zou interesseren. dat voelt een kindje ook hoor, hoe klein ze nog zijn...
xx