Help: Ik kan niet goed tegen de echobeelden en het "idee" van zwanger zijn.

Hey, ik herken je verhaal wel een beetje, al is het bij mij niet zo heftig als dat jij omschrijft. Ik kreeg in het begin van meerdere mensen te horen dat zwanger zijn zo geweldig is, maar zelf heb ik dat dus niet echt. Ik was ook heel blij toen ik een positieve test in handen had en blij met het kindje, maar als ik er dan over na ging denken, vond ik het maar raar dat er iets in me groeide. Ik heb dan niet het gevoel bij die echo's wat jij omschrijft, maar ik heb wel bij de eerste echo's niet echt het gevoel gehad dat we in mijn buik aan het kijken waren. Ook de gedachte dat ik het kindje op een gegeven moment zou gaan voelen, leek me eng, dan voel je dat er iets leeft.

Ondertussen ben ik bijna 28 weken zwanger en ik moet zeggen dat bij mij dit gevoel wel minder heftig is geworden en ik aan het idee heb kunnen wennen. Tuurlijk, ik vind het nog steeds een raar idee, maar het is niet meer dat het zo erg is als in het begin. Ik heb me ook altijd geschaamd voor dat gevoel, maar ben er ook al achter gekomen dat echt niet iedereen helemaal in de wolken is bij het zwanger zijn of als het kindje eindelijk geboren is. Ik voel het kindje al dagelijks vanaf dat ik 20 weken zwanger ben en nog steeds vind ik het af en toe wel raar als ik mijn buik weer zie bewegen, maar het is ook een fijn geruststellend gevoel geworden, want ik weet wel dat alles nog steeds goed is met de kleine, zolang de kleine goed blijft bewegen. Wat bij mij ook nog heeft geholpen was toen we het geslacht te horen kregen. Ik hoefde het geslacht niet per se te weten, maar mijn vriend wilde het graag, dus toen had ik zoiets van, oke, waarom niet. Toen we tijdens de 20 weken echo het geslacht te horen kregen, werd de baby in mn buik een stuk realistischer en kreeg het beeld echt vorm, waardoor het minder "iets in mn buik was dat leefde".

Weet dus dat je echt niet voor iedereen helemaal geweldig en in de wolken zijn is en dat dit ook echt niet erg is! Dit wil ook echt niet zeggen dat je hierdoor minder van je kindje gaat houden of dat je een slechte moeder bent (dit waren ook dingen waar ik bang voor was bij die gedachtes). Ik heb dus niet echt tips, sorry, maar ik herken me wel een klein beetje in je verhaal. Ik hoop voor je dat het bij jou net zo goed minder heftig gaat worden naarmate je langer zwanger bent!

Vervelend dat je dit zo voelt! Schaam je vooral niet, je gevoel mag er zijn en voel vooral niet de druk om iets anders te moeten voelen.
Vanuit mijn werk ben ik 2 vrouwen tegengekomen die ongeveer hetzelfde beschreven als jij beschrijft. Zij bleken allebei nog wat onverwerkte trauma's te hebben uit het verleden, waar dit aan gekoppeld was. (denk aan emotionele verwaarlozing in jeugd, seksueel misbruik etc). Wellicht is dit bij jou helemaal niet aan de orde (ik hoop het voor je!), maar mocht dit wel zo zijn, zou ik contact opnemen met je huisarts/POP-poli of psycholoog. En anders hoop ik dat er iemand nog met een gouden tip voor je komt, want het lijkt me heel lastig, zeker omdat een zwangerschap 9 maanden duurt! Succes! 

Hier inmiddels zwanger van de 3e. Maar ik heb dat gevoel ook nooit gehad. Nu ook niet. Heel blij met de positieve testen en dat was het dan. Mensen denken vaak dat je dan depressie hebt ofzo maar ik zweef ook gewoon niet. Je levert 9 maanden lang je lichaam in voor een alien heb ik altijd het idee en ik hen bij de 1e heel lang nodig gehad voordat ik besefte dit is van mij. Die zwangerschap was ook lastig ivm complicaties en angst dat het het uberhaupt niet eens redden. Maar de 2e ging vlekkeloos. Hele makkelijke bevalling en wel gelijk superverliefd op dat mannetje maar leven op roze/blauwe wolk? Hier ook absoluut niet.

Onwijs dankbaar dat het zwanger worden en raken en bevallen ons zo makkelijk afgaat maar genieten van zwangerschap is er hier ook niet bij.

Ik snap je wel hoor. Ik was ook super blij dat ik zwanger was. Maar het idee dat er iets in mn lijf zat vond ik erg raar.
Ook de echo beelden aan het begin. Dat je iets zag bewegen maar dat niet kon voelen vond ik gek.

Later toen ik de baby voelde bewegen. Had ik echt t idee alsof je naar zo' horrorfilm zat te kijken en dat er een buitenaards wezen in je buik zat dat je lichaam probeerde over te nemen ( ja klinkt overdreven)

Wat uiteindelijk niet een hele rare gedachten was want de baby heeft erg veel van mij gesnoept. En was eigenlijk niks aangekomen in mijn zwangerschap .

Uiteindelijk komt het goed hoor. Toen de baby er uit was. Was ik erg blij met de baby.

En mensen die zeggen: dat getrappel ga je wel missen. Nou nee. Ik mis het niet.

Terug
Bovenaan