Help, ik weet het niet meer met een dreumes 18 mnd

Héél herkenbaar helaas.
Mijn oudste dochter is ook geen goede slaper en had rond 18 maanden denk ik max 3 nachten doorgeslapen. Ik zal beginnen met het goede nieuws, ze is nu 26 maanden en slaapt sinds een paar weken vrijwel elke nacht door - hoera! Maar wij hebben zeker ook een koppig, driftig eh hyperalert kind.

Eigenlijk stel je 2 vragen: het gedrag overdag en het slapen.
Voor het gedrag overdag (die van ons deed het ook niet goed op het woord "nee") ben ik gaan proberen om heel bewust positief op te voeden.
https://psychogoed.nl/driftbui-bij-dreumes-peuter-of-kleuter-uitleg-en-tips/
Probeer je te realiseren dat voor elk negatief ding dat je zegt er eigenlijk 5 positieve elementen tegenover moeten gaan staan. Dit heeft bij ons echt geholpen en ik voelde me geen politieagent meer.

Over het slapen: lees je eens in over night terrors en kijk of dat het zou kunnen zijn.
Wij passen een strikt bedtijd ritueel toe, spreken de dag door (kort: wat was er leuk en waarom zijn we trots op jou) en ik bespreek waar ze over gaat dromen. Oké bespreken is een groot woord, maar alles op niveau. Moet zeggen dat ik wel een taalvaardig kind heb. Dit heeft bij ons echt geholpen.
Verder passen we af en toe de (aangepaste) estivill methode toe als het uit de hand dreigt te lopen. Met als belangrijkste verschil dat we dan elke 3 min naar haar toe gaan, zeggen: ga maar slapen, ik kom over 3 minuten weer kijken, en dan natuurlijk over 3 minuten weer komen. Op die manier zijn we ipv 2 uur 30-40 minuten bezig. En de dag daarna 15 minuten.

Ik hoop dat je er iets aan hebt ! Vraag gerust als je nog meer wilt weten
 
Terug
Bovenaan