help!!! ik weet niet wat ik moet kiezen. keizersnee of stuitbevalling

A

Anoniem

Guest
Ik loop nu al een tijdje bij de gynaceloog in het ziekenhuis omdat ik hoge bloeddruk heb gekregen in mijn zwangerschap. Ook ligt mijn kindje vanaf de 20 weken in een stuit.
Vandaag moest ik weer op controle voor mijn bloeddruk en hebben ze gelijk weer gekeken naar de ligging van de baby.
De gynaceloog begon over de keuze die wij moeten maken als het straks zo ver is.
Een stuitbevalling of een keizersnee. Ik had zelf al in mijn hoofd dat ik een stuitbevalling niet durf. Toen ik hoorde wat er allemaal kan gebeuren met een keizersnee..... Ik schrok er van. Nu ben ik zo onzeker en weet ik totaal niet wat ik moet kiezen.

Hoi hoi,

wat een vervelende keuze zeg. Hoever ben je nu? MIjn tweede kindje is pas met 37 weken goed gaan liggen.

Kan je niet eerst een stuitbevalling proberen en als het niet gaat alsnog een keizersnede krijgen? Ik ken mensen die een stuitbevalling hebben gehad, waarvan een van een tienponder, dus het is te doen. Diezelfde vrouw had ook een kindje in een volkomen stuit liggen en is toen wel met een keizersnede bevallen, maar gaf daar niet de voorkeur aan. (deze baby woog  trouwens ruim 13 pond).  Haar derde is trouwens wel gewoon geboren en woog ook 11 pond. Ervaring in alle bevallingen dus.

Veel  succes met je keuze.

veel liefs ...

Als je  bij google stuitligging intoetst, komen er een paar hele interessante sites te staan, sommigen met ervaringsverhalen van moeders, anderen met informatie over voors en tegens van we verschillende manieren van bevallen.
Ik heb gehoord dat bij 2e zwangerschap kindje makkelijker draait op laatste moment. En misschien is draaipoging een optie? Niet echt fijn voor je (spreek uit ervaring: had  5 dagen beurse buik), maar als dat lukt, hoef je er niet over na te denken.
Ikzelf had geen keuze: ons kleintje lag dwars, dus natuurlijk bevallen was geen optie. Mij is de keizersnee enorm meegevallen, werd heel goed ingelicht van tevoren. Het herstel kost meer tijd, maar veel adviezen die je krijgt, gelden eigenlijk ook na een natuurlijke bevalling (alleen dan worden ze vaak niet genoemd)
Als je voor natuurlijk bevallen kiest, besef dan dat er een behoorlijke kans bestaat dat je alsnog via keizersnee moet bevallen. Als dit in spoedsituatie is (doordat je kindje t erg zwaar heeft) gebeurt dit onder narcose, wat betekent dat je partner er niet bij aanwezig kan zijn en jij veel later wakker bent en je dan moet realiseren dat je moeder bent.
Ikzelf had, toen ik dacht keuze te hebben, toch voor keizersnee gekozen. Daarbij zijn risico's voor met name moeder groter. Dat liever dan dat er iets met kindje zou gebeuren tijdens bevalling.
Heel verhaal, hopelijk helpt t je beetje in maken van een keuze. Succes ermee en ik duim dat jullie kindje spontaan draait!
Groetjes, mira sinds 02-01 trotse mama van Jaap

ik ben nu 36,5 week zwanger en het probleem is dat ze het niet draaien bij mij omdat ik een hoge bloeddruk heb en omdat mijn placenta aan de voorkant ligt.
Ook gaf de arts aan dat het niet meer zelf gaat draaien.
Ik ben zelf heel erg bang voor de bevalling ook al was die op een gewone manier geweest. Nu ligt het in een stuit en ben ik helemaal bang. Vandaar dus een moeilijke keuze of ik het wel durf om een stuitbevalling te doen.

Ons eerste kindje lag ook in stuit. Hij heeft de hele zw.schap dwars en in stuit gelegen, dus met 31 weken begon bij mij al goed tot me door te dringen dat hij nooit meer in de goede houding zou komen te liggen.
Wij hebben nog wel een draaipoging gedaan (vrij pijnlijk), maar hij lag al vast met z'n kontje/zaakje, dus helaas tevergeefs. Toen moesten we ook beslissen wat we wilden doen. Gelukkig had ik alle voors en na's al afgewogen en wij hebben gekozen voor een keizersnee. Simpelweg, omdat ik het risico bij mij wilde leggen en niet bij mijn kindje.
Het herstel is me erg meegevallen, een week na de bevalling liep ik voor het eerst met kraamhulp en kindje buiten.  Hier in Flevoland mag je na 2  dagen ziekenhuis al naar huis (als alles goed gaat met moeder en kind) en dat vond ik zelf zeer prettig aangezien je in het ziekenhuis totaal  geen rust hebt/krijgt.  Maar dat is mijn ervaring natuurlijk.  

Nu ben ik zwanger van de tweede en die ligt  goed. Zelf  was ik helemaal ingesteld  op nóg een keizersnee, dus nu is het wel even slikken en ergens hoop ik dat ze nog zal draaien... hihi. Ben best bang voor zo'n natuurlijke bevalling (laat staan als het in stuit had gemoeten, ja toch?).

Maar qua herstel schijnt  een natuurlijke bevalling wel 10x beter te zijn, maar ja...  
Na een natuurlijke bevalling moet je  evengoed rustig aan doen en niet te veel trappen lopen ivm verzakken van baarmoeder, dus... Er valt voor alles wat te zeggen.  

De gynaecologen stonden toendertijd helemaal achter onze keuze voor een keizersnee en probeerden ons ook niet over te halen om toch een stuitbevalling te doen. Een stuitbevalling neemt namelijk (ook) veel risico met zich mee.

Jullie zullen zelf de keuze moeten maken. Succes met jullie beslissing.  

Wendela  (31,5 week zwanger van tweede kindje)

Hoi

Ik zou toch kiezen voor een keizersnee
Waarom mijn tante die heeft het met me nichtje gehad en die was uren bezig en toen was ze vreselijk uitgescheurd.
dionne

Even een persoonlijke ervaring.
Ben bevallen van een zoontje die in een volledige stuit lag.Al met al moet ik zeggen dat deze bevalling makkelijker was dan een normale bevalling.De kleie kon gewoon lekker dezelfde dag mee naar huis

Groetjes Jes

Hoi Patricia,
Ik heb zelf nooit voor de keuze gestaan, gelukkig. Ik ken verhalen van stuitbevallingen die geod zijn gegaan. Dat kan dus gewoon (zie ook reactie van Jes). Ik ken ook verhalen van keizersnedes die goed zijn gegaan (die ken ik eigenlijk nog veel meer). Twee mensen die ik ken hebben een spoedkeizersnee gehad, omdat de bevalling niet opschoot en dat lijkt me verschrikkelijk. Dan ben je er niet op voorbereid.
Ik denk dat ik zelf zou kiezen voor een ks, omdat je redelijk zeker weet waar je aan toe bent.
Succes met kiezen en nog een paar weekjes, dan heb je je kindje in je armen.
Groetjes,
Patricia, trotse mama van Max 090505 en Liv 141206

Terug
Bovenaan