help!!! ik weet niet wat ik moet kiezen. keizersnee of stuitbevalling

Zowel mijn moeder als mijn zus zijn 'gewoon' bevallen van hun kindje met een stuitligging. Dat is allemaal prima gegaan.

Veel succes met beslissen!

Groetjes, Marisa

hoi persoonlijk zou ik voor een keizersnede gaan ik zelf zopu geen stuit bevalling doen ik heb het lef er niet voor   vind gewoon bevallen al pijnlijk laat staan een stuit bevalling

Een half jaar geleden heb ik een keizersnee gehad en is mijn zoon geboren. Hij lag (volgens mij) de hele zwangerschap in stuit. Ik heb 2 draaipogingen gehad, die ik trouwens erg vond meevallen. Natuurlijk duwen ze wel hard op je buik, maar als ze nog 10 pogingen haden willen doen, had ik het gedaan...
Helaas, niet gelukt. Bij ons was de keuze niet moeilijk, wij hebben gekozen voor een keizersnee. Bij een stuitbevalling is er wat extra risico voor het kind, bij een keizersnee extra risico voor de moeder. Nou, ik vertrouwde meer op mijn eigen lijf, dan op dat van mijn kleine baby.
Heel vaak gaat het goed, maar om mij heen heb ik best vaak verhalen gehoord van een gebroken armpje of een gebroken sleutelbeentje of iets dergelijks. Helemaal niet heel erg, maar ik wilde dat mijn baby niet aan doen.
Ik vond de keizersnee heeeeel erg meevallen. Je bent geopereerd en je hebt een wond, maar of het herstel langer duurt weet  ik niet,  dit  is mijn eerste baby....
Ik bedoel, mijn vriendin die een normale bevalling had  is  helemaal  uitgescheurd. Door alle hechtingen die niet goed genazen  kon ze na 9 maanden nog niet fietsen en moest zelfs opnieuw geopereerd worden. En dan heb je het niet over een stuitbevalling....
Dus ik zou zeggen: er bestaan heel erg veel verschillende verhalen, ervaringen, meningen... Volg je hart, lees inderdaad op internet, maak de afweging.
En trouwens, het kan toch nog draaien? Hoeveel weken ben je nu??

ik ben nu 36 weken en 4 dagen. De baby ligt al vanaf de 20 weken in een stuit. Met de benen omhoog. De gynaceloog gaf aan dat het niet meer zelf zal draaien en het word ook niet gedraaid ivm hoge bloeddruk en placenta aan de voorkant.   Afgelopen dinsdag ben ik bang geworden door de negatieve verhalen van de gynaceloog over keizersnee en operaties. Nu ben ik er onzeker over geworden want ik was me langzaam aan het voorbereiden op een keizersnee.

Hoi Patriesje,
Lastig hè? Ik kan me voorstellen dat je je laat beïnvloeden door de gyn. Hij heeft er immers voor geleerd.
Maar, ik vind het ook niet helemaal eerlijk. Een tijdje geleden was op het journaal dat een keizersnee heel duur is (alle operaties) en dat veel keizersnedes niet echt noodzakelijk zijn en dat ziekenhuizen een premie of bonus ofzo krijgen als ze het aantal keizersnedes naar beneden halen. Nou, daar ben ik echt boos om. Dat betekent dus inderdaad dat mensen  proberen over te halen  om een stuitbevalling te doen.  Mijn huisarts heeft me destijds zelfs aangeraden een keizersnee te doen. Hij had de ervaring dat een stuitbevalling vaak echt heel erg spannend kan worden. Toen hij lang geleden ooit een bevalling moest doen, vlak na zijn studie, bleek het tijdens de bevalling om een stuitligging te gaan. Moeder en dochter hadden het beiden nog maar net overleefd.
Een gyn. zal altijd zeggen: probeer eerst gewoon te bevallen, als het niet lukt alsnog een keizersnee. Maakt hem niet veel uit hoe jij je voelt, toch?  Mijn zus heeft dat gehad en moest daar echt erg lang van herstellen. Ben je eerst heeeeel erg lang bezig met een gewone bevalling en krijg je uiteindelijk nog een spoedkeizersnee. Zij vond dat heeel erg zwaar, omdat ze al helemaal oververmoed was toen ze de keizersnee kreeg. Onder narcose, dus ze zag haar dochtertje pas veel later.

Is het een idee om met je huisarts te gaan praten? Ik heb daar heel veel aan gehad. Of je verloskundige? Die kun je ook nog gewoon bellen om dit mee te bespreken.

Heel veel succes met je keuze. Hou je ons op de hoogte?

Terug
Bovenaan