HELP!!! Ik wil werken!!!

Hallo allemaal,

Mijn vriendin is op het moment 16 weken zwanger. Ze werkte via het uitzendbureau en had zich tussen de 4 en 10e week een aantal keer ziekgemeld. De werkgever vond dat ze toch wel erg vaak ziek was en jullie weten, een werkgever kan de uitzendkracht er dan zo uitgooien. Dus rond de 8e week toch maar over de zwangerschap verteld, omdat er anders vast en zeker ontslag had gevolgd...
Nou,  ze zag dat  de manager het niet echt leuk vond omdat hij natuurlijk zag aankomen dat  ze dan minder productief zou worden, en dat  ze vaker ziek zou zijn...

Dus na een week of 2 volgde dus inderdaad ontslag...  ze weet voor 99% zeker dat het om  de zwangerschap gaat, want  ze deed  dr werk prima. Als reden kreeg  ze dat  er te weinig werk was... (ik weet dat er zat werk was, want ze hebben daarna een nieuwe aangenomen)

Nu heeft het uitzendbureau helemaal niets voor  dr en  ze heeft zich bij 5 andere bureaus ingeschreven maar geen van allen heeft een enkele baan voor dr. Enkel aan de lopende band, maar dat kan  ze nu niet aan...

Reageren op een vacature zonder uitzendbureau heeft ook geen zin, want geen bedrijf wil  dr hebben als zwangere... Ze zeggen niet tegen  dr dat  ze afgewezen  is vanwege de  zwangerschap, maar het is wel gewoon zo, dat weet iedereen...

Ze  moet nu toch echt werk hebben want we redden het niet met alleen mijn salaris.. en al helemaal niet als de kleine er is.. (ps, ze wil ook graag werken, want wordt gek van het thuiszitten)  

Volgens mij krijgt  ze namelijk ook geen zwangerschapsuitkering als  ze geen werk heeft...

Kan iemand ons advies geven om ons uit nood te redden??

Alvast bedankt!

Misschien kan ze wat thuiswerk gaan doen..daar weigeren ze vast geen zwangeren, want je kan er je eigen tijd mee indelen en bepaalt dus ook zelf wat je verdient.

succes jullie!

manon

Mischien proberen in een plaatselijke supermarkt.
Als ze personeel te kort hebben zijn ze blij met iedereen.
Dat heb ik zelf ervarren, ik werk nu ook bij de supermarkt achter de kassa, terwijl ik zelfs tijdens me solicitatie heb verteld dat ik zwanger was.
oke heb geen super salaris en ook geen supper kontract maar beter iets dan niets.

groetjes Margo

Toch ook blijven solliciteren! Niet geschoten is altijd mis! Je weet maar nooit, er zijn ook redelijke werkgevers.

En inderdaad, oppas, supermarkt, telefonische enquetes (hoe vervelend ook, het verdient goed!), thuiswerk, bezorger dagbladen (beweging helpt tegen de kwaaltjes en is goed voor een zwangere).

Ik wens haar veel succes!

Vind het rot dat dit soort dingen gebeuren. MEn zegt dat vrouwen niet gediscrimineerd worden maar soms denk ik wel eens dat het toch gebeurt!

Groetjes! Billie

voor iedereen is er een sociaal vangnet in nederland. dus denk dat je vriendin hier ook gebruik van kan maken. dus op naar het cwi. daar kunnen ze haar vast verder helpen. ook mbt de zwangerschaps uitkering.

en er zijn ook werkgevers die zwangere aannemen hoor. ik heb een nieuwe collega. zij vertelde in haar sollicitatie procedure dat ze zwanger is. ze is aangenomen en gaat na 5 maanden werken straks met verlof. het is dus zeker de moeite waard om gewoon verder te zoeken,

Ik ben zelfstandig ondernemer en kan vanwege mijn zwangerschap niet werken, ben nu 28 weken zwanger en al vanaf week 20 zit ik zonder inkomsten.

Ja er is een vangnet via de gemeente, maar als je partner gewoon inkomsten heeft, krijg jij als zwangere niets.
Als je recht hebt op een WW of WIA uitkering is er een vangnet via het UWV.

Het enigste wat je kunt doen is blijven solliciteren en wellicht is thuiswerk inderdaad een optie.

Een werkgever mag je nooit ontslaan met als reden je zwangerschap, in praktijk haalt dat gewoon niets uit om daar bezwaar tegen te maken. Ze verzinnen gewoon een andere reden en je staat op straat.
Voordat ik als zelfstandig ondernemer aan de slag ben gegaan heb ik bij een "kantoor" gewerkt die voor andere bedrijven hun personeel loosden op een mannier die volgens de wet wel mocht, maar in mijn ogen niet menselijk was.
Ik heb daar veel meegemaakt en dus ook dit soort dingen.
Je denkt dat in Nederland alles goed geregeld is maar er zijn heel veel gaten in de wet waar bedrijven doorheen fietsen en als werknemer sta je nergens.

Je kunt wellicht proberen nog iets te regelen via een uitzendburo, maar ik denk dat de kans klein is dat je een één of andere uitkering krijgt.

Groeten,

Patricia

Misschien dat huishoudelijk werk wat voor haar is. 3 uurtjes op een ochtend en ongeveer 10 euro per uur.
advertentie ophangen in de supermarkten  of op marktplaats zetten en dan komen er genoeg reacties.

Groeten Diarich

Terug
Bovenaan