Tja wat moet ik zeggen. Als het geld er niet is is het er niet. Dan zal je het toch ergens vandaan moeten halen. Misschien lenen van een lief familielid (niet bij de bank want dat kost alleen maar extra geld) en spreek wat af over het terug betalen.
Van sparen komt de komende maanden helemaal niks natuurlijk nu er zoveel dingen gekocht moeten worden.
Kijk of je je spulletjes kunt kopen op marktplaats en of je wat kunt overnemen of lenen van familie. Dat scheelt al zoveel.
Ik vraag me even af of jullie van tevoren ook nagedacht hebben over de kosten die het krijgen van een kindje met zich mee brengt. Dan had je misschien met een geruster gevoel aan een zwangerschap begonnen als je wist dat je het geld had. Maar dat is allemaal achteraf gepraat natuurlijk. toch wil het zeggen want als je krap bij kas zit kost dit toch enorm veel energie omdat je er zoveel zorgen om hebt. Wij hebben eerst uitgezocht of we geld hadden voor een kindje. Dit hadden we trouwens als in kaart gebracht toen we ons huis kochten.
Zeker nu je in een andere financiele positie bent gekomen zul je orde op zaken moeten stellen. Kijk waarop je kunt bezuinigen. Er komen nl straks standaard extra uitgaven: kleertjes, voeding, luiers... en de kinderbijslag is echt geen vetpot.
Kijk of je nog recht hebt op zorgtoeslag... dit kan flink wat opleveren, zeker als je met terugwerkende kracht van de afgelopen maanden nog iets ontvangt.
Kijk of je verzekeringen kunt samenvoegen zodat je pakket korting krijgt.
Probeer meer te fietsen zodat je benzine uitspaart.
Probeer de luxe booschappen te laten voor wat het is en te gaan voor basic. Eigen merk. En gewoon groente en aardappels, om de dag vlees/toetje... In het weekend mag iets extra's. dan zul je zien dat dit enorm veel geld gaat opleveren. Doe bij Jumbo en Aldi je booschappen!
Verwarming een tandje lager (trui aan), kranen niet laten lopen, geen warm water gebruiken als dit niet nodig is, geen apparaten op standby (tv bijv), tv/computer overdag als je niet kijkt helemaal uit, oplaadstekkers uit contact, geen lichten zomaar laten branden.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.... het komt heus wel goed geloof me... even wat aanpassingen doen!