Help ik zie het even niet zitten....

Pfff je hoort te genieten van je zwangerschap maar iedere keer als ik denk hehe komt er wel weer wat bij.Ben vorig jaar volledig afgekeurd na ontdekking van een aangeboren afwijking aan pezen en gewrichten. Het eerste wat ik kreeg te horen was als je kindjes wil zou ik niet te lang wachten.Ik en mijn vriend mogen ons dan ook echt gelukkig prijzen dat ik zo snel zwanger ben geraakt en ik voel me beter dan voor mijn zwangerschap geen pijn niks. Alleen het financiele plaatje maakt dat mijn hoofd overuren draait.. Ik ben van een fulltime baan terecht gekomen in een wajong nogal een verschil en heb dan ook mijn aanvullende verzekering stop moeten zetten..nu inmiddels alleen de basisverz en wil wel bevallen in het ziekenhuis...heb van de week de kosten opgevraagd bij verzekeraar en wat ik zelf dan nog zou moeten betalen...kreeg een rolberoerte.. Ik wil gewoon genieten van mijn kleintje dat groeit en dat ik me zo goed voel maar op deze manier gaat het echt niet lukken.... Help

 
Wat een vervelend verhaal joh. Als je nou eens met je verloskundige overlegd en misschien kan je wel op medische indicatie in het ziekenhuis bevallen! Dan kost het je niks! Succes. En probeer te genieten het is prachtig zo een wondertje in je buik! Hoever ben je?
 
Tja wat moet ik zeggen. Als het geld er niet is is het er niet. Dan zal je het toch ergens vandaan moeten halen. Misschien lenen van een lief familielid (niet bij de bank want dat kost alleen maar extra geld) en spreek wat af over het terug betalen.
Van sparen komt de komende maanden helemaal niks natuurlijk nu er zoveel dingen gekocht moeten worden.
Kijk of je je spulletjes kunt kopen op marktplaats en of je wat kunt overnemen of lenen van familie. Dat scheelt al zoveel.

Ik vraag me even af of jullie van tevoren ook nagedacht hebben over de kosten die het krijgen van een kindje met zich mee brengt. Dan had je misschien met een geruster gevoel aan een zwangerschap begonnen als je wist dat je het geld had. Maar dat is allemaal achteraf gepraat natuurlijk. toch wil het zeggen want als je krap bij kas zit kost dit toch enorm veel energie omdat je er zoveel zorgen om hebt. Wij hebben eerst uitgezocht of we geld hadden voor een kindje. Dit hadden we trouwens als in kaart gebracht toen we ons huis kochten.
Zeker nu je in een andere financiele positie bent gekomen zul je orde op zaken moeten stellen. Kijk waarop je kunt bezuinigen. Er komen nl straks standaard extra uitgaven: kleertjes, voeding, luiers... en de kinderbijslag is echt geen vetpot.

Kijk of je nog recht hebt op zorgtoeslag... dit kan flink wat opleveren, zeker als je met terugwerkende kracht van de afgelopen maanden nog iets ontvangt.
Kijk of je verzekeringen kunt samenvoegen zodat je pakket korting krijgt.
Probeer meer te fietsen zodat je benzine uitspaart.
Probeer de luxe booschappen te laten voor wat het is en te gaan voor basic. Eigen merk. En gewoon groente en aardappels, om de dag vlees/toetje... In het weekend mag iets extra's. dan zul je zien dat dit enorm veel geld gaat opleveren. Doe bij Jumbo en Aldi je booschappen!
Verwarming een tandje lager (trui aan), kranen niet laten lopen, geen warm water gebruiken als dit niet nodig is, geen apparaten op standby (tv bijv), tv/computer overdag als je niet kijkt helemaal uit, oplaadstekkers uit contact, geen lichten zomaar laten branden.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.... het komt heus wel goed geloof me... even wat aanpassingen doen!
 
Ik maak me er ook een beetje zorgen over. Wij hadden net een huis gekocht (wel al nagedacht over de hypotheek, want mocht ik ooit eens parttime gaan werken vanwege kindje) en toen bleek ik zwanger. Zeer gewild natuurlijk, maar wat sneller dan verwacht. Dan komen er, naast de verbouwing van de woning (want het is een bouwval) nog een hoop andere kosten opeens op je af en de inkomsten worden straks alleen maar minder.

Ga eens rustig zitten rekenen, wat zijn je inkomsten, je vaste lasten en je overige kosten (ongeveer) per maand (Ook straks als de kleine er is). Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en of je ergens aanpassingen moet/kan doen. Dat hebben wij ook gedaan en geeft ergens (ook al blijft er ook bij ons straks niet heel veel over) toch een rustig gevoel.

Je went echt wel aan het nieuwe bestedingspatroon!
 
Jeetje wat een vervelende situatie. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik weet niet hoe jij je vk inschat, maar je zou kunnen kijken of ze er straks niet een medische indicatie van kunnen maken, om in het ziekenhuis te bevallen. Ik gun je natuurlijk geen complicaties, maar volgens mij wordt het dan helemaal vergoed. Dus tjaah, dat is dan technisch gezien verzekeringsfraude, maar denk dat het je wel vergeven wordt.

En misschien bied het wat troost dat iedereen tegen mij zegt dat ze thuis bevallen zoo veel fijner vonden dan in het ziekenhuis. (ik wil zelf ook graag in het ziekenhuis bevallen).

En wat bloempje ook zegt, er zijn heel wat verborgen belastingdienst posten die je eventueel kan aanspreken. Misschien dat iemand uit je familie hier ervaring mee heeft en dat je samen met hem/haar rond de tafel kan.

@ Bloempje27 Ik weet natuurlijk niet of de zwangerschap van sammich geplanned of ongeplanned is. Maar de ervaring leert dat je niet alles in het leven kan plannen en dus ook niet altijd van te voren een uitgebreide kosten overweging kan doen. En ja, er zal misschien bezuinigt moeten worden. Maar volgens mij is het belangrijkste nog steeds dat het kindje straks opgeroeid in een liefdevol gezin en voorzien is in de basisbehoefte.
 
hi,

vervelende toestand zeg.
en iid je weet nooit in wat voor financiële toestand je komt te zitten.

maar als je partner fulltime werkt, en jij een (als partime inkomen) uitkering heb, zal je het heus wel redden hoor!
natuurlijk zal het bedrag van het ziekenhuis hoog uit kunnen vallen, maar daar kan je met je zorgverzekering wel uit kunnen komen, je kan overleggen of je dit maandelijks in termijnen terug kunt betalen!.
en heel vaak gebeurt een bevalling, die in het ZH plaats vind,al snel onder medische indicatie.

als het kind er is, zou je van de belastingdienst kindgebonden budget terug kunnen krijgen.
elk kwartaal krijg je je kinder toeslag(bijslag). het is geen vet pot maar wel allemaal een extra.

succes,
 
Bedankt dames voor alle lieve reacties en tips... Gelukkig voor mij maar soms heel vervelend voor mijn vriend heb ik altijd een buffer voor onvoorziene kosten en ben ik een enorme spaarder ik heb voor elk wissewasje wel een envelopje... Kwa de tip van de belastingdienst ik heb idd alle toeslagen al een tijdje geregeld (heb zelf altijd op grote schaal gewerkt met belastingaanvragen maar dan op bedrijfsgebied) voor dat ik zwanger raakte was alles heel onzeker vanwege mijn aandoening die al vanf mijn geboorte dus aanwezig is maar pas later is ontdekt was het de vraag of ik zelf een kindje kon krijgen... wij moesten er dan ook rekening mee houden dat dat miss niet tot de mogelijkheden zou behoren.En of als ik zwanger mocht raken de kans op een miskraam groter zou zijn dan bij iemand anders...
Gelukkig is alles helemaal in orde en ben ik inmiddels alweer 18 weken en over twee weekjes hebben we de 20 weken echo..voel me prima.. En we hebben gelukkig al heel veel dingetjes gekocht en aangeschaft.... Zo hoef ik niet meer na te denken over een babykamer,kinderwagen,box etc etc..heel veel van marktplaats of lieve ooms en tante's en ook vrienden en vriendinnen die al kleintjes hebben komen aan met kleding en andere dingen onder het mum je kan nooit teveel hebben dus dat is allemaal geregeld.. Ik denk dat mijn vk en huisarts het er wel mee eens zullen zijn om een medische indicatie af te geven daar de kans groot is dat mijn heup(en) uit de kom kunnen schieten tijdens de bevalling....T probleem is niet zo zeer dat ik het niet zou kunnen betalen want mijzelf kennende verzien ik daar wel wat op het zijn gewoon weer onvoorziene dingen met bedragen waar je u tegen zegt en waar ik ook een megavoorraad luiers en flessenvoeding van zou kunnen kopen...
 
Ik zou bij de vk of gyn om een medische indicatie vragen. Zo te lezen is dat toch het geval en het scheelt je nu een hoop kopzorgen. En ik weet niet of je een aanvulling op je uitkering aan kunt vragen. Ik heb die wel voor ik trouwde wel gekregen, omdat ik van de uitkering alleen niet rond kon komen. Ook scheelt het een berg om gewoon geen echte pampers te kopen, maar bijv. de kruidvat. Mij bevallen ze zelfs beter dan de gewone pampers en als er een aanbieding is, sla ik even groot in. Hetzelfde geldt voor de voeding. Gevolg is dat mijn kasten af en toe tijdelijk erg vol zitten, maar het gaat vanzelf weer op met die kleintjes. Ik heb ook overal potjes voor en soms moet ik daar ook een graai in doen. Niks geen schande hoor. Maar ik heb ze ook graag weer aangvuld hahahahaha. Wij redden het prima en kunnen nog steeds leuke dingen doen, terwijl we echt geen hoog inkomen hebben. Het is gewoon heel goed opletten hoe en wat je koopt. Je hebt inderdaad niet altijd de keuze om alles al op een rijtje te hebben voor je zwanger raakt. Ik had al 3 miskramen gehad, de tijd begon te dringen en had hulp nodig van de medische malle molen. Toch zijn wij er voor gegaan, we hadden wel het kamertje en dat soort dingen bij elkaar gespaard en ongeveer berekend wat het per maand zou kosten (wat stiekem toch wel wat hoger blijkt te liggen door al die leuke dingen) maar je geeft aan andere dingen weer een stuk minder uit.
 
Terug
Bovenaan