Help!! Ik zou graag advies willen van jullie

Hallo allemaal,

Ik een gevoel dat mijn neefje van 6 maanden niet de ontwikkelingskans krijgt die hij nodig heeft. Hij ligt bijna de hele dag op zijn bed en is nooit in de box of op de grond aan het spelen.
Nu is de vader een alcoholist ( weer geworden)  hij was een paar jaar geleden afgekickt maar helaas weer begonnen met drinken. Hij rookt en drinkt alleen maar. Ik ben bang ook voor zijn agressieviteit want die heeft hij ook naar zijn vrouw.
Zijn vrouw doet ook   verder niks misschien bang???

Onlangs was ik er en toen verschoonde ik hem en zag dat zijn geslachtsdeel stonk en erg  smerig was. Op dat moment heb ik niks gezegt waarvan ik nu wel spijt heb.

Praten is moeilijk met hun. Zijn vrouw ken ik nauwelijks misschien 4 keer gezien en als ik wat vraag krijg ik een koude blijk naar me toe. Met de vader is zeker niet een gesprek aan te gaan want de alcohol doet dat niet goed.

Wat moet ik doen????

Ik heb al op  internet gekeken maar krijg niet echt een antwoord.
Ik wil niet later een schuldgevoel hebben als er iets gebeurd!

Groetjes,
Aster. ( mama  van 3 kinderen )  
 
Wat zielig voor het jongetje. Wel moeilijk, tsja wat moet je doen. Misschien dat je wat vaker langs kunt gaan om het toch een beetje in de gaten te houden. En dan eventueel met de moeder praten, maar dan heb je kans dat zij je een bemoeial vind en je er niet meer in laat. Dan heb je er helemaal geen toezicht meer op.
Als het echt de spuigaten uitloopt en het jongetje verwaarloosd wordt kan je jeugdzorg inschakelen. Maar weet niet hoe dat precies in zijn werk gaat.
Ik hoop dat het allemaal wel mee blijkt te vallen en het kindje een leuke en onbezorgde tijd tegemoet gaat. Veel sterkte en succes!
 
hoi

jeetje zeg wat vervelend en helemaal als je niet tot hun door kan dringen.
Je kan en dat lijkt me wel verstandig een melding maken bij bureau jeugdzorg en mogelijk ook bij het desbetreffende consultatie bureau.
Naar bureau jeugdzorg kan je dag en nacht bellen en die gaan als het goed is een kijkje nemen. Het gaat toch om een kindje wat zich niet kan verweren en op die manier lijkt te verwaarlozen of in gevaar komt.

succes
groetjes auriske
 
Inderdaad Jeugdzorg bellen en de situatie uitleggen. Zij kunnen dan op profesionele wijze dit gezin benaderen en begeleiden en eventueel (tijdelijk) het knulletje uit huis plaatsen in een pleeggezin.

groetjes Ida
 
hoi
ikzou idd ook jeugdzorg inschakelen of in 1e instantie contact zoeken.dat kan toch nooit goed wezen dat je neefje zowat de hele dag in bed ligt?en als ik het zo lees word ie ook niet goed verzorgd/verschoond.en schenken ze verder ook weinig aandacht aan hem?ik zou wel ingrijpen als ik jou was,dit is erg zielig voor het jongetje.
veel sterkte ermee
groetjes petra
 
 
hai Aster,
Wat goed van je dat je hulp wilt zoeken voor je neefje!! Het klinkt inderdaad als een onveilige omgeving voor een kleintje, en zoals je het beschrijft hebben de ouders echt wat hulp nodig. De eerste stap die je kunt zetten is contact opnemen met het AMK, het advies en meldpunt kindermishandeling. Wellicht hebben zij al meerdere meldingen over dit gezin gekregen. Zij zullen de ouders benaderen en uitnodigen voor een gesprek. Samen met de ouders wordt bekeken wat er voor nodig is om de situatie te veranderen. Veel ouders zijn opgelucht door deze hulp, maar er zijn natuurlijk ook ouders die het niet kunnen waarderen en liever niet meewerken.  Pas als het AMK vastloopt, maken zij melding bij de raad voor de kinderbescherming, die de zaak dan overnemen. Als je je zoveel zorgen maakt zou ik altijd deze stap zetten!!! Liever voor niks gemeld dan te laat gemeld. Ik wens je heel veel suc6 met deze situatie, en hoop dat je goed gehoor vindt bij het AMK,
Groetjes Soela
 
Terug
Bovenaan