Help! Kv of bv?

Ik zit er even helemaal doorheen. Mijn dochter van 4 weken geef ik
borstvoeding met ,'s avonds rond 23.00 u vaak een flesje Nutrilon omdat
ze anders niet tevreden is. Dit heb ik gedaan in overleg met het
ziekenhuis waar ze twee weken geleden opgenomen is geweest vanwege
groeiachterstand, sufheid en (naar later bleek) blaasontsteking. Toen
we na en paar dagen thuiskwamen heb ik regelmatig contact gehad met het
cb vanwege haar gewicht wat ik steeds bij moest houden. Nou is ze de
afgelopen week nog geen 50 gram aangekomen ( of komt dit weer door de
diarree die ze krijgt van de antibiotica ivm blaasonsteking) en hebben
ze me het advies gegeven om volledig over te stappen op kv. Aan de ene
kant voelt dit als een "opluchting", aan de andere kant ook weer als te
snel opgeven of falen want ik had me dit alles heel anders voorgesteld.
Ik vind het ook wel een raar idee om haar opeens niet meer aan de borst
te hebben en ben ik niet zo voor kv omdat bv veel meer anti-stoffen
e.d. bevat.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik nou moet doen. Kunnen jullie mij je mening/advies geven?

Hoi,

Jeetje, wat vervelend voor je dat het allemaal zo moet gaan. Als het advies is om over te stappen op kv, zou ik dat doen. Misschien leeft je kindje dan wel helemaal op (en jij ook). Er zijn heel veel mensen die kv geven (ik sinds mijn dochter 3 maanden was) en die kindjes worden ook allemaal groot. Het is inderdaad zo dat er minder antistoffen in kv zitten, maar je kindje heeft daar al veel van binnen gekregen in die 4 weken. En als hij op deze manier niet goed groeit, zou ik lekker overgaan op kv.
Wees niet te hard voor jezelf. Je hebt het geprobeerd! Ik vond het inderdaad ook in het begin raar dat ze niet meer bij mij aan de borst dronk, maar dat gevoel was over zodra de stuwing weg was.

Heel veel succes bij het maken van je keuze.

groetjes,

Desiree

Moeilijk hoor. Kun je niet beiden doen? Dus wel wat meer fles geven, maar toch ook een paar voedingen de borst? En extra gaan kolven om de productie nog meer op gang te krijgen? En kijk eens op websites over borstvoeding zou ik zeggen. Meteen helemaal kappen lijkt mij zonde, als je dit zelf niet wilt. Bij mij is het na 10 dagen al mislukt (vreselijke pijn bij het voeden, borstontsteking...) maar ik herken je gevoel van falen. Terwijl je niet faalt, je kiest wat in jou geval het beste is voor je kindje!!! Met flesvoeding is niks mis.

sterkte, Jootje

Hallo,

Mijn zoon belandde met 6 weken in het ziekenhuis en wilde niet meer drinken aan de borst of fles. Gelukkig bleek het een onschuldige virus te zijn en na 4 dagen kwam hij weer uit het zieknhuis.
In het ziekenhuis wilde ze al heel gauw kunstvoeding geven maar ik was het er niet mee eens. Het werd me nog eens moeilijk gemaakt doordat de borstvoedingdaalde doordat meneer niet dronk.
Ik ben uiteindelijk gezwicht doordat ik bang was dat hij gewicht zou verliezen.
Maar wat had ik een spijt.
Met behulp van iemand van borstvoeding natuurlijk (bvn.nl) heb ik kunstvoeding weer afgebouwd en ben ik weer volledig borstvoeding gaan geven. ( met de nodige stuwingen dat wel )
Misschien dat ze jouw tips kunnen geven gezien je kindje een groeiachterstand heeft?

Ik ben erg blij dat ik borstvoeding door heb gezet.Heerlijk zo'n hummeltje aan je borst.

Succes met je besluit.
Martine

Hoi, wel een moeilijke beslissing, aan de ene kant denk je dat bv toch het beste is en aan de andere kant de angst dat ze er niet goed op groeien, dat je tekort schiet.

Ik kan er over meepraten. Mijn eerste kindje, een meisje, werd zwaar geboren (4250 gram), maar zakte daarna heel snel af naar de onderste groeilijn. Zij haalde ook vaak de 100 gram die ze eigenlijk moeten groeien niet. Gelukkig deed ze het verder goed en deden ze hier dan ook nooit moeilijk over. En als je kindje diaree heeft kan het heel goed zijn dat ze daardoor minder is gegroeit.

Bij m'n eerste ben ik na 6 maanden en bij m'n tweede na 4 maanden over gestapt op kv, wat voor hun groei helemaal niks uitmaakte. Dus als je toch graag bv wilt blijven geven en je er goed bij voelt tegen hun advies in te gaan, zou ik zeker niet stoppen, maar gewoon bv blijven geven.

Sterkte in de strijd... Joke.

Hoi

Ons zoontje daalde na de geboorte ook erg snel in gewicht. Ik moest gaan bijvoeden. Dit had ik ook wel verwacht daar ik een borstverkleining heb gehad, en dus geen volledige bv heb. Wat voor ons na lang klungelen met cupfeeding en dergelijke de uitkomst bracht de hulpset. Dit is een flesje waar je de kunstvoeding in doet. Dit hang je aan een touwtje om je nek. Hieraan zitten twee slangetjes die je met de bijgeleverde tape net boven je tepel vastplakt. En dan laat je die kleine gewoon aan de borst drinken, en dan laat je hem het slangetje mee happen. Heeft hij/zij de borst goed te pakken dan haak je aan het flesje het slangetje uit zodat er melk door stroomt.
Lijkt heel ingewikkeld, is het echt niet. Ik voed er nu al ruim 3,5 maand mee en ik ben best trots dat ik ondanks alle preken van iedereen nu nog(Bryan is bijna 7 maanden)  1 x per dag borstvoeding geef, met de hulpset.
Het principe is wat de borst niet bied, bied het flesje. En je borsten blijven door de stimulatie melk produceren. Dus de cirkel is rond, je kind heeft geen honger en je kan toch de gezonde moedermelk bieden en daarbij intens genieten van het contact met je kind. Je kunt er ook voor kiezen om eerst de borst te geven en dan het flesje, praktijk leert dat ze dat erg snel doorhebben en de borst niet meer willen. En je bent dubbel zolang kwijt met voeden. De hulpset is van Medela en bij ieder medelasteunpunt te verkrijgen.
Ik raad het je echt aan, vaak weten artsen niet eens van het bestaan van de hulpset. Bezoek anders eens de medela site

Groetjes en veel suc6 en laat je ons weten hoe het gaat
Sandra

Ik heb 8 weken borstvoeding gegeven. In principe ging het goed, mijn dochter groeide als kool, maar ik zat er zelf helemaal doorheen. Keizersnede gehad en ik had het idee dat ik geen moment rust kreeg, ik was steeds maar aan het voeden. Dus (met zeer veel schuldgevoelens) overgestapt op kunstvoeding. Maar na 2 dagen rotgevoel kwam de opluchting, ik kon eindelijk bijkomen, mijn man, of iemand anders kon haar ook voeden en ik kon tenminste eens wat bijslapen.
Ik zou zeggen als het beter is voor je kindje (wb gewicht) en jij zit in de stress door de borstvoeding, stap dan gerust over op kunstvoeding, mijn dochter is ook een gezonde meid en die antistoffen heeft je kind allang binnen. Voel je vooral niet schuldig. het is allang mooi dat je het een paar weken gegeven hebt.

groetjes

Annemieke

Langleve de kunstvoeding.

Ik ben blij dat het er is. Ik wilde zelf bij allebij mijn kinderen dolgraag borstvoeding geven, maar ingetrokken tepels, spruw en ongeloofelijke pijn, geen toeschietreflex  en niet groeiende baby's heeft er voor gezorgd dat beide kids nu groot worden op de fels. De ene na 5 dagen en de andere na 10 dagen bv....
Soms zit het er niet in.

Succes met je beslissing, mijn ervaring is dat KV net zo goed is en ook hele gezonde kinders op levert als je niet met  allergien te kamepn hebt.

Terug
Bovenaan