Help! Mijn baby wil alleen de borst

Oja en de tip ‘ze krijgen vanzelf honger’ vond ik ook vreselijk en zorgde ook bij het navragen bij de borstvoedingsorganisatie La Leche League voor weerstand. Dit is geen goede manier, aangezien baby’s niet openstaan voor het leren van nieuwe dingen wanneer ze honger hebben. Plus je ‘straft’ hiermee mogelijk een baby die simpelweg niet KAN drinken uit een fles met honger.

Je kunt je op FB aanmelden voor de groep van LLL of ze bellen voor advies!

Dit is wat zij schreven:

#lalecheleague Het laten uithongeren van je baby is een benadering waar wij niet achter kunnen staan. Het is in de meeste gevallen geen kwestie van niet *willen*, maar een kwestie van niet *kunnen*. Vergelijk het maar met met stokjes leren eten als je bestek gewend bent - of andersom. Dat kun je echt niet zomaar, zelfs niet als je het heel graag wil. De oplossing 'dan moeten ze wel' duidt eerder op handelingsverlegenheid dan op een verstandige, pedagogische aanpak. En zelfs al ís het niet willen, dan nog is een methode 'om de wil te breken' van een hulpeloos kind iets waar we niet erg vrolijk van worden.
 
Bovenstaand bericht ging trouwens over een prelogopedist die aanraadde om de baby 24 uur (!) geen borst aan te bieden en alleen de fles. Niet over even een uurtje aankijken, ofzo. ;)

En ik snap je frustratie en stress, ik vond het ook echt zo vervelend en was best wanhopig op een gegeven moment. Onze baby dronk twee dagen voor ik ging werken eindelijk uit de fles! Eerste dagen ook nog maar heel weinig, maar hij deed het tenminste. Zo’n opluchting! Je zou eventueel als niets werkt een prelogopedist kunnen inschakelen, maar volg je gevoel en laat je dus niet afschepen met adviezen waar je niet achter staat. Of schakel eventueel een lactatiekundige IBCLC in.

Nogmaals veel succes!!
 
Ik lees al iets over de labsinoh fles. Daarmee is het bij ons na 4 maanden gelukt! Wel met behulp van prelogopedie. Ik heb hier goede ervaringen mee, net de praktijk 'bij ons' die in Oosterhout zit. Er was een verwijzing van CB voor nodig. Maar die kreeg ik zonder aandringen na bijna 3 maanden oefenen. Succes!!
 
Ik ben overigens toen ik een aal de doorverwijzing had ook gestopt met oefenen. Wilde ook niet dat m'n dochter een negatieve ervaring bij de fles zou krijgen. Met de prelogopedie hebben we een heel concreet plan doorlopen net diverse tips van verschillende aard. Toen wij in het weekend startten (mijn vriend startte ivm borstassociatie) en ons soort van schrap hadden gezet. Want nu moest het lukken ... Keek onze dochter ons echt aan of ze wilde zeggen 'wat doen jullie nu moeilijk, ik drink die fles gewoon leeg hoor'.... Dus ja, zo kan het ook gaan. Wij kregen ook als tip de fles bij het omhulsel van de speen, die ring, vast te houden. En te voeden in kinderstoel of wipstoeltje ipv op schoot. De prelogopedie gaf aan dat als kinderen uit de borst kunnen drinken het niks anatomisch is waardoor het niet lukt. Ik vond het meekijken van prelogopedie echt van meerwaarde. Ik mocht haar ook altijd appen ook in de weekenden en s avonds. Zo hebben wij uiteindelijk de fles aangeleerd en uiteindelijk op de dagen dat ik niet hoefde te werken dronken ze de borst en elke dag deden we 1 fles met gekolfde melk. Ook met de bv afbouwen heeft deze mevrouw mij uitermate goed geholpen. Dat ging niet helemaal vanzelf en het voelde echt als grote steun. Zij is nl naast prelogopedist ook borstvoedingskundige. Een zeer waardevolle combi!
 
Bij ons is het nooit meer gelukt toen hij vanaf een week of 6 echt de fles ging weigeren... Daarvoor hadden we het alleen af en toe geprobeerd en lukte het soms wel.
Uiteindelijk heb ik m'n zoontje mee naar kantoor genomen. Dat ging tot 4 maanden best goed, vonden ze op kantoor ook gezellig. Was wel maar 1 dag in de week. Inmiddels is hij 6 maanden en krijgt hij melk uit een beker bij de oppas, naast groente en fruit.
Dus: zelfs als het niet goed komt zijn er nog andere oplossingen mogelijk soms.
Op kantoor vond ik het best prima werken, m'n zoontje op een boxkleed op de grond naast me, z'n slaapjes in de kinderwagen, het werken ging nog best wel goed!
 
Een vriendin van mij had hetzelfde, uiteindelijk gelukt uit een speciale borstvoeding speen van medela. Duur maar wel de moeite waard. Daar dronk hij ineens wel uit, eerst 20 ml, daarna steeds meer een uiteindelijk gewoon overgestapt naar dyfrax
 
Mijn nichtje dronk ook alleen uit de lansinoh fles! Hoor daar meerdere goede verhalen over! Ik weet dat drinken met een bekertje soms beter werk. Sommige kindjes drinken ook alleen uit de fles bij bv helemaal of schemerdonker of als ze tegelijkertijd een filmpje kunnen kijken.
 
Terug
Bovenaan