Help!! Mijn dochtertje wil niet onder de douche!

Hoi allemaal!

Ik hoop dat jullie misschien tips voor me hebben! Ik zal even vertellen waar het om gaat:

We hebben een dochtertje van 2 jaar. We hebben haar altijd in een badje op standaard in bad gedaan. Vanaf dat ze ongeveer 1 jaar was hebben we het badje op de grond gezet. We hebben zelf geen ligbad, en onder de douche wilde ze absoluut niet (schreeuwen, huilen etc.). We hebben het vaak geprobeerd, maar het ging helemaal niet.
Nu is het moment aangebroken dat ze eigenlijk niet meer in het badje past.
Daarom hebben we haar deze week weer mee onder de douche genomen, en dit was een compleet drama! Ze schreeuwde de hele tijd: open, open (we hebben een douchecabine), en: mama nee, mama nee!! Ze raakte echt helemaal in paniek. Dit was om 18.00 uur.
's-nachts om 3 uur werd ze gillend wakker (normaal slaapt ze altijd de hele nacht door) en riep weer: open, open, mama nee! Ze droomde dus over het douchen.
We hebben 2 dagen gewacht, en vandaag wilden we het weer proberen. Maar ze begon al te gillen toen ze de douche zag! Mijn man wilde haar vervolgens in het badje zetten, maar zelfs dat wil ze nu niet meer. Ze zal toch moeten douchen, heeft iemand tips hoe we het aan kunnen pakken?

Veel mensen zeggen: gewoon mee onder de douche nemen en lekker laten gillen. Dat gaat het vanzelf over!
Ik geloof dat dat in sommige situaties ook  de beste oplossing is, want het is natuurlijk ook vaak een machtspelletje dat ze spelen.
Maar ik denk niet dat dat in dit geval de oplossing is, ze raakt namelijk echt in paniek, zo erg dat ze er dus 's-nachts wakker van wordt.

Hoor graag reacties van jullie.

PS: ze is sowieso erg bang voor water. In het zwembad duurt het ook altijd erg lang voordat ze het een beetje leuk begint te vinden. Alleen haar hoofd mag niet nat worden, want dan gilt ze het ook uit!

groetjes Jos78
 
Hoi,
Ons zoontje (2jr5mnd) gaat sinds.... (geen idee meer) onder de douche. Ook wij hebben geen bad. De overstap hebben we geleidelijk gemaakt naar het douchen. Eerst het badje in de douche-bak. Meneer zelf de controle geven over de douche-kop (even kennismaken als het ware). Natuurlijk stuurde ik een beetje bij anders werd het een enorm waterballet. Op een gegeven moment kon ik de douchekop aan de stang hangen en zat meneer zelf onder de douche straal. Bij dit hele gebeuren was de deur van de douche open en zat ik er op mijn knieen bij.
We douchen nu ook regelmatig 's ochtends samen. Ons zoontje speelt op de grond van de douche en ik kan me rustig douchen. In het begin tilde ik hem ook wel op om samen van de douche-straal te genieten.
Misschien moet je dochtertje heel erg wennen aan het feit dat de deur dicht is en zo'n douche-straal is natuurlijk erg indrukwekkend.
Heel veel succes!
 
Hoi Jos,
Dwingen lijkt me in dit geval ook niet goed!

Ik begreep niet goed uit je verhaal of je met haar samen doucht, maar wat ik altijd met mijn zoontje deed, was samen met hem onder de douche staan. Ik tilde hem dan op en dan bleef hij redelijk rustig. Mijn zoontje wordt ook helemaal gek, zodra z'n haren nat worden en als er water in z'n gezicht komt...

Na een tijdje stond hij zelf onder de douche, maar dan wel met de douchekop in zijn hand, en tegenwoordig staat hij echt onder de straal. Wel nog steeds helemaal gebogen zodat z'n haar niet nat wordt, maar ja het is tenminste een verbetering!

Veel succes!
Groetjes Mylene
 
Hoi Mylene,

Ja, we zijn inderdaad samen met haar op de arm onder de douche geweest.  
Vandaag ga ik maar eens proberen of ze wel in de  douchebak wil zitten, en dat ze dan zelf een beetje met de douchekop kan spelen. En dan de kraan maar een klein beetje opendraaien. Ik hoop dat  ze dan iets rustiger is.

groetjes Jos78  
 
hallo

onze dochter heeft dat probleem ook gehad
ik heb het opgelost door haar alles zelf te laten  doen spelen de wijs
samen de haren wassen en dan haar het meeste te laten doen zelf de champo door de haartjes vrijven een washandje geven en haar zelf te wassen met een beetje hulp van ons
ze voelen zich dan groot en zijn daar vaak trots op
dat ze het zelf ook al kunnen

groetjes   evelien
 
Hallo,

Wij hadden dat probleem ook, we hebben toen een bibabad aangeschaft, die kun je zo stellen dat hij precies in de douchebak past, ze kunnen daarin tot ze ongeveer 7 jaar zijn. Bij ons zitten ze altijd met zijn tweetjes in dat bad (zoon van 5 en van 2,5).
Op www.bibabad.nl kun je zien wat ik bedoel.

groetjes
 
Onze meiden zijn 2 en bijna 4, en zitten nog lekker in een babybadje (allebei een eigen badje). Dit gaat nog hartstikke goed. Met de douchekop  wassen we de haren en spoelen ze af.
De oudste wil ook eigenlijk niet onder de douche, de jongste vind het geen probleem.
Bij de Action heb ik al een tijd geleden een "kikker"douchekop gekocht (kostte bijna niets) en dit vinden ze wel leuk. Met een zuignap plakken we hem aan de muur en ze kunnen er heerlijk mee spelen. Misschien is dit een idee ?

groetjes
Melanie
 
Hallo Jos,

Wat sneu dat ze zo bang is voor de douche. Ons zoontje is ook een tijdje bang geweest voor de douche (maar niet zo bang als jullie knuffie). Hij wilde er ook niet onder als hij bij ons op de arm onder de douche ging, maar inmiddels gaat het goed. Dat is als volgt gegaan.
Wij hebben ook geen ligbad, maar alleen een douche. Sinds onze Luuk niet meer in het babybadje past, hebben we een klein opblaasbadje gekocht bij de Hema (zo een voor 's zomers in de tuin). Dat zetten we in de douchebak. Zelf ga ik er naast zitten. Luuk vindt het heerlijk.
Op een gegeven moment heb ik hem de douchekop in handen gegeven zonder dat er water uit kwam. Daar heeft hij even mee gespeeld en toen vroeg ik of hij wilde dat er water uit kwam. Dat wilde hij wel eens proberen. Ik heb de douchekop aangezet en dat ging meteen helemaal goed, waarschijnlijk omdat hij zelf de controle had over het water. Hij heeft nu de grootste lol om mij nat te spuiten en spuit ook steeds vaker over zichzelf heen (laatst ook een keer op zijn gezicht).

Als het een probleem blijft: er zijn ook speciale dingen te koop waarmee je van je douchebak een badje kunt maken (inklapbaar buizenframe met een stoffen hoes erin: die kan in de was). Ik geloof dat ze ongeveer 65,= kosten. Als ze zo wel  in bad wil, is dat misschien nog iets? Ik weet niet meer hoe het heet, maar ik heb de advertentie uitgeknipt en bewaard. Als je de merknaam wilt weten, kan ik hem voor je opzoeken.

Groetjes en veel succes!
 
Terug
Bovenaan