Help! Mijn kindje wil alleen borstvoeding en ik ben "leeg"

Mijn dochtertje is een poosje ziek geweest en daardoor dronk ze veel slechter. En ook door alle stress erom heen is bij mij de borstvoeding flink minder geworden. Af en toe wil ze meer drinken en ben ik echt al "leeg". Flesvoeding wil ze niet drinken. Hoe hebben jullie dit aangepakt? En dan met name het laten wennen aan flesvoeding want dat zal ze toch een keertje moeten leren drinken, al is het alleen in "noodgevallen".
 
Hoi Hoi,

Ik was ook "leeg" maar al vrij snel. Had geen problemen met de fles. Misschien een anders soort fles proberen? Het schijnt dat de flessen (spenen) van Avent  het meest de tepel nabootsen...En anders weten ze vast op het CB wel raad.....

Succes ermee,

Saskia, mama van Aron (ruim 4 maanden)
 
Hallo,

Ik moest helaas vandaag ook in ieder geval 1 borstvoeding gaan vervangen door een flesvoeding. Mijn zoontje groeit de afgelopen tijd niet goed. Hij is nu zelfs in een maand amper 200 gram aangekomen en zo groeit hij steeds iets minder. Jammer, want mijn inziens gaat de bv wel goed nog. Ik heb genoeg.
Ik ben dus net maar gelijk begonnen met 1 flesvoeding. Hij vond het heerlijk! Binnen 10 minuten had hij 200 cc op. Ik gebruik Kruidvat voeding en op aanraden van het cb inderdaad een fles met een Avent speen. Hij pakte hem direct. Misschien kan je dat proberen???

Groeten,

Gretl.
 
Hoi Mama Cindy,

Wat vervelend zeg! Gelukkig is je dochtertje nu weer beter en is het duidelijk dat ze een inhaalslag aan het maken is.
Meestal is er al weer redelijk wat bv binnen een uur na het voeden aangemaakt. Voor jezelf moet je proberen te rusten als je dochter ook rust (dan maak je het snelste bv aan) en veel drinken. Als je je dochter vaak aanlegt, dan zal je productie ook verhogen. Het bekende verhaal van vraag en aanbod.
Je hebt er niet bij verteld hoe oud je dochter is. Meestal moet je rond de leeftijd van 6 weken je kind uit een fles leren drinken. Voor het geval als je later een fles (met of zonder bv) gaat aanbieden. Dit is om de drinktechniek aan te leren. Meestal moet je minimaal 1 a 2 keer in de week dit oefenen. Dat is om later problemen te voorkomen... Onze zoon kon het prima, maar we hadden het een paar weken "verwaarloosd" en liepen toen tegen problemen aan. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.

Misschien kan je nog tips en informatie vinden op www.borstvoeding.com of het borstvoedingsforum met het oog op weer snel "vol" te raken.

Veel succes!

Groetjes Marieke
 
Bedankt voor jullie reactie maar ik denk dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben. Het probleem is niet zo zeer het drinken uit de fles. Dit kan ze al wel. Ik gebruik inderdaad  de aventfles. Als ik bv afkolf, drinkt ze het ook zo uit de fles. Ze lust dus alleen de flesvoeding niet. Ze moet eigenlijk hypo allergene voeding hebben omdat haar broertje een allergie heeft maar dit drinkt ze absoluut niet. Ook de gewone nutrilon wil ze niet drinken. Ze neemt een paar slokjes en dan proeft ze het en duwt de speen uit haar mond.
 
quote: Mama Cindy schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-06-2006 15:36:48'));

Mijn dochtertje is een poosje ziek geweest en daardoor dronk ze veel slechter. En ook door alle stress erom heen is bij mij de borstvoeding flink minder geworden. Af en toe wil ze meer drinken en ben ik echt al "leeg". Flesvoeding wil ze niet drinken. Hoe hebben jullie dit aangepakt? En dan met name het laten wennen aan flesvoeding want dat zal ze toch een keertje moeten leren drinken, al is het alleen in "noodgevallen".



Hoi,

Je zet het al tussen aanhalingstekens, het woordje leeg. Ik denk dat het goed is om te weten, dat de melkproductie tijdens het voeden ook gewoon door blijft gaan. Er wordt dus steeds melk aangemaakt, die je kindje dan gelijk weer te drinken krijgt. Als je kindje aangeeft graag te willen drinken (al denk je dat er niet veel meer voor haar is op dat moment), kun je haar dus gerust aanleggen. Ook geldt: hoe leger de borst, des te vetter de melk; de melk die ze op dat moment drinkt is dus heel erg voedzaam. Bovendien is dat de manier om je melkproductie te stimuleren, door je baby vaker aan te leggen; zorg er wel voor, dat ze ook goed is aangelegd, zodat ze de borst goed kan leegdrinken:

Wanneer je je kindje aanlegt, ligt ze met haar buikje tegen jouw buik; haar hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat ze haar hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Haar hoofdje ligt vrij en haar neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje haar mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs haar bovenlipje te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als ze haar mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en haar tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je haar aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in haar mondje. Haar neusje en kinnetje raken jouw borst en haar lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint ze met lange halen te drinken. Je ziet haar kaakjes bewegen, haar wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag ze zo vaak en zo lang uit de borst drinken als ze wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt ze ook goed aan de vette achtermelk toe; als ze voldaan is, zal ze uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je haar van de borst halen door je pink in haar mondhoek te leggen; leg haar daarna rustig opnieuw aan.

Je geeft in je laatste berichtje aan, dat je ook wel kolft. Kolf je incidenteel of ben je bezig een voorraadje aan te leggen? Als je een voorraadje aanlegt, heb je namelijk altijd iets bij de hand wanneer er sprake zou zijn van een noodgeval en zou het gebruik van kunstmatige zuigelingenvoeding  helemaal niet nodig zijn. Misschien is dat een optie voor jullie?  Wat dat betreft  is het helemaal geen  must om je kindje daaraan  te wennen en hoeft ze dat niet te leren drinken.

Je schrijft ook, dat je dochtertje dan hypo allergene voeding zou moeten krijgen i.v.m. allergieën. Moedermelk legt een beschermend laagje aan in de darmpjes van je kindje, waardoor er minder kans is op allergische reacties. Dit laagje raakt beschadigd, wanneer je baby iets anders dan moedermelk (ook door hypo allergene voeding) krijgt en daardoor is er meer kans op allergische reacties. Zeker als er sprake is van (een verhoogde kans op) allergie is het aan te raden om je baby de eerste zes maanden niets anders dan moedermelk te geven, rond de leeftijd van zes maanden is je baby lichamelijk ook toe aan wat ander voedsel en zijn de darmpjes voldoende uitgerijpt om iets anders dan moedermelk te kunnen verdragen/verteren.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Als ze meer drinken wil, meer aanleggen. Wat mij ook eens is geadviseerd is om elke 10 minuten (of 5) van borst te wisselen, dit stimuleert de produktie, en ja, het werkt bij mij goed.

Het beste is natuurlijk om bv te blijven geven, maar als je toch een keer over wil op hypo-allergene voeding of later op gewone melk kan je daarvan elke keer een beetje meer door de bv doen en dan met de fles geven. Kunnen ze langzaam aan de andere smaak wennen, die van mij trapte er in...

Succes, Joke
 
Hoi hoi,

Wat je kunt proberen is haar wat vaker aanleggen zolang je bv kunt geven kun je ook de productie in principe verhogen.
Dat gaat vrij gemakkelijk door haar een aantal dagen wat vaker aan te leggen ze hoeft dan niet per se de hele borst leeg te drinken, maar dit verhoogt wel je productie.
Na een paar dagen ga je terug naar je vaste schema en kijk je of ze dan wel voldoende heeft anders herhaal je het nog een keer.

Heel veel succes Mary jane
 
Terug
Bovenaan