<p>Ik ben nu halverwege mijn zwangerschap en tijdens mijn 1e trimester heb ik stressvolle momenten meegemaakt. Van bloedingen tot eventuele navelbreuk van de baby. Het heeft mij veel slapeloze nachten bezorgd. Gelukkig is de baby kern gezond!</p><p>Mijn schoonmoeder maakt het echter nog moeilijker voor me. Zij is continu op social media en wilt daar het liefst van de daken schreeuwen dat ze een kleinkind krijgt. Echter wil ik niets betreft mijn zwangerschap en kind op social media plaatsen. Ik vind dat sommige dingen privé zijn. Ik heb dit ook steeds aangegeven.</p><p>Mijn vriend wilt geen foto’s van ons kind op social media, daar zijn we het over eens en ik gaf aan niets van mijn zwangerschap op sociale media te willen hebben. Hierover heb ik ook de familie geinformeerd. </p><p>Nu wij het geslacht van ons kind bekend hebben gemaakt. Heeft zij het filmpje (wat mijn vriend haar heeft gestuurd, terwijl ze erbij was) hiervan zonder te vragen geplaatst op social media. Ik was aan het koken, maar heb toch met mijn vriend in mijn achterhoofd op een normale manier gevraagd of ze dat wilde verwijderen. Dat heeft zij gedaan. En als excuus dat ze niet wist dat het niet mocht. </p><p>Dit is echter niet de eerste keer dat ze ons vertrouwen schaadt. Tijdens onze 1e trimester hebben wij mijn (schoon)ouders gevraagd het nog voor zich te houden tot 3 maanden. Mijn schoonmoeder had het na 4 dagen al aan collega’s vertelt en gaf als excuus dat wij ze toch niet kennen. En met 10 weken had ze per ongeluk laten blijken dat ze het ook aan een beste vriendin van haar had vertelt. En vond dat ze dat recht had en ik het vast ook aan mijn beste vriendin had vertelt. Ze praat over ons kind alsof het van haar is en zij dezelfde rechten heeft als ik heb.</p><p>Nu zegt mijn vriend het niet erg te vinden, dat zijn moeder wat over de zwangerschap plaatst, maar mee gaat met mij hierin, omdat ik dat wil. Alsof wat we afgesproken hadden ineens veranderd is, omdat het zijn moeder is.</p><p>Nu heeft ze ook al een paar keer aangekaart een vaste dag te willen oppassen. Maar ik vertrouw haar niet met mijn kind. Mijn schoonmoeder is iemand die niet thuis kan zitten en mijn kind van hot naar her zal zeulen om de baby te kunnen showen aan iedereen. En normaliter heel de dag foto’s neemt en op social media plaatst. Ze lapt al onze verzoeken aan haar laars en heeft totaal geen respect voor onze wensen. Dus wie zegt dat ze tijdens het oppassen wel onze regels en afspraken volgt?</p><p>Ik wil echter geen ruzie met mijn vriend en hem in een onmogelijke positie plaatsen. Het liefst wil ik niet dat ze oppast, maar dat zou mijn vriend en schoonmoeder kwetsen. Ik lig hier gewoon wakker van en over te malen. Hoe ga ik hiermee om? En wat voor regels en afspraken kan ik opstellen, zodat ik mijn kind straks met een gerust hart bij mijn schoonmoeder achter kan laten?</p><p> </p>