HELP! Nooit slaapproblemen gehad, nu wel na introductie peuterbed!!!

Wie o wie kan ons helpen? Ons zoontje (2 jaar en 3 weken) heeft sinds 5,5 week een peuterbed gekregen aangezien hij in december een broertje of zusje krijgt leek het ons slim om alle veranderingen stap voor stap te introduceren. We hebben hem er erg bij betrokken; samen het bed gekocht, ledikantje afgebroken, bed in elkaar gezet, etc. Hij was reuze trots. Helaas voor hem en voor ons komt hij er erg moeilijk in in slaap. Als hij eenmaal slaapt is er niks aan de hand, maar soms zijn we wel 1,5 uur met hem bezig en dat gaat ons nu een beetje opbreken. Gebroken nachten hebben we gelukkig niet, het gaat puur om het inslapen. De eerste 2 jaar (in het ledikantje dus) hebben we NOOIT problemen gehad, ook niet met het inslapen, dus we zijn erg verwend! Wat vinden jullie? Ik roep al weken dat hij nog niet toe is aan een gewoon bed en dat ik het ledikantje terug wil. Mijn man zegt dat we moeten doorzetten en het ledikantje absoluut niet terug moeten zetten. Ergens weet ik dat hij gelijk heeft maar als ik hem dan weer onder zijn bedje slapend aantref, dan breekt mijn moederhart... Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen want vanavond was voor mij echt de druppel!

Alvast bedankt!!!

Groetjes van Josephine

Hey!

Thomas slaapt al een tijdje nu in een 1 persoonbedje. Wij hebben hetzelfde gedaan als jullie, samen gekocht, samen opgebouwd en samen opgemaakt zelfs. Maar wij hebben nog wel een goeie week het ledikantje laten staan. Hij mocht een week lang elke avond kiezen in welk bed dat ie wilde slapen! Hij koos altijd voor het grote dekbed, dat vond ie het leukste denk ik, WHAHHAHA! Een eigen groot dekbed....
Misschien een nieuw ritueel maken samen? Eerst lekker samen een boekje lezen op het bed, samen de knuffels erbij lekker instoppen? Ach, wat weet ik er ook van, WHAHHAH! Die van ons dondert nog geregeld uit zijn grote bed, de lomperd!
Anyway.... Succes ermee maar!

Kus, Marieke

hoi Josephine,

Wij zitten hier met hetzelfde probleem, helaas!
Merel slaapt nu ook zo'n 5 weken in een peuterbed, en de eerste week ging het heel goed.
Nu zijn we iedere middag en avond 1 tot 1.5 uur op en neer aan het lopen naar boven omdat ze steeds uit bed gaat en dan uit haar kamertje komt.
Ze gaat tussen half 8 en 8 naar bed, en dat wil ik graag zo houden. Ze roept dan : merel wakker...   ja dat zal best, maar ik ga haar niet ophouden totdat ze eindelijk eens moe is!

Haar middag slaap weg laten is ook geen optie, want dan is ze einde vd middag moe. Ze slaapt nog 1.5 -2 uur.

Ik ben zelf ook zwanger, en wil graag smiddags ook wat rusten. En niet een uur op en neer lopen naar boven.

Ik weet dat het waarschijnlijk het beste is om door te zetten, maar dat kon ik zelf echt niet meer opbrengen, ik was echt zo moe.
Dus wij hebben het ledikantje ook op haar kamertje terug gezet, en we leggen haar eerst in het peuterbed, blijft ze niet liggen: hup meteen in het ledikant.
Daar slaapt ze wel snel in, misschien was ze toch nopg niet helemaal klaar voor het grote bed... we laten het peuterbedje wel staan omdat ze daar uiteindelijk in februari in moet!
Misschien dat ze er zo een beetje aan gaat wennen.

groetjes Elise.

Hoi hoi,

Renée slaapt sinds mei in haar peuterbed. Maar het er was ook bij ons even wat weerstand. Wat bleek, niet tegen het bed, dat vond ze heerlijk, maar tegen het dekbed. Dat vond ze helemaal nog niets. Ze heeft altijd in slaapzakken geslapen en was totaal nog niet klaar om daar vanaf te stappen. Dus eerst een aantal maanden in de slaapzak op het peuterbed. Nu sinds een week of zes, heeft ze een peuterdekbed van de Hema. Dat past ook goed in een peuterbedje. En nu vindt ze het prachtig, haar eigen dekbed.
Wij hebben het dus ook in stapjes gedaan.

Terug naar de ledikant lijkt mij echt de allerlaatste optie. Je geeft toch toe. Maar ik ben het wel met je eens dat het leefbaar moet blijven. Kortom, hier ook geen antwoord.
Behalve dan, probeer het peuterbed eens hetzelfde op te maken als de ledikant. Gebruikte je een deken met laken in de ledikant, doe dan het zelfde eens in het peuterbed.

Groetjes en succes,
Evelien

Hiya Josephine!

Wie weet heeft het niet eens zoveel met het bed te maken. Het valt me op dat een hele hoop kindjes rond deze leeftijd ineens raar doen met hun slaapgedrag. Mijn zoon zit ineens ook nog zomaar een uur te kletsen als ik hem in bed leg. En waar hij in slaap valt tijdens zijn middagslaapje is altijd een verassing. Ik leg hem in bed en soms duurt het echt heel erg lang voor hij slaapt. Ik ga niet eens meer zijn kamertje in, laat maar lekker gaan...zolang hij niet huilt uiteraard. Als het dan eindelijk stil is en ik naar binnen sluip ligt ie soms opgerold op een vloerkleed (net een poes haha) soms in een luie stoel, soms op de bank (haha het klinkt ineens alsof ie een hele huiskamer in zijn kamertje heeft!)
Anyway. Wij hebben een ledikant dat ombouwt tot peuterbed, je haalt een zijkant weg en monteerd er twee kleinere veiligheidsbeugeltjes aan. Dus in principe is zijn ledikantje niet echt veel veranderd, behalve dan dat er een zijkant weg is. Je zou denken dat zijn slaapgedrag (of gebrek daaraan) niet echt kan liggen aan de te grote overgang van een bed naar het andere.
Ik zou wel volhouden, ik kan me je hartezeer voorstellen, maar soms (heeeeeeeel soms hoor, ongeveer net zo vaak als een maan eclipse...) heeft je man het bij het juiste eind :)

Succes, Ilja

Ilse slaapt sinds februari in een peuterbedje. Het ging met vallen en opstaan. De ene keer was ze meteen in slaap en de volgende dag lag ze midden in de kamer te slapen.
Wij hebben een vast ritueel voor we naar bed gaan en dat werkt wel goed. We gaan nl naar boven en trekken de pyama aan. Dan gaat ze in bedje liggen en poetsen we haar tanden. We lezen nog even een verhaaltje voor en zeggen de knuffels welterusten. Dan lopen we de kamer uit en meestal valt ze redelijk snel in slaap.
Gaat het niet goed, dan gaan we de eerste keer meteen terug en zeggen we dat ze in bed moet blijven. Gaat het dan nog niet goed dan gaan we pas na een kwartier terug. Opnieuw leggen we uit dat ze in bed moet blijven. Gaat het dan nog niet goed, dan gaan we weer pas na een kwartier terug en leggen haar zonder iets te zeggen terug in bed. Dit herhalen we tot ze slaapt.
In het begin moesten we dit een paar avonden achter elkaar doen, maar daarna ging het beter.
Ik weet het is investeren en het vraagt veel geduld. Maar het is ook niet erg als ze een keer onder het bed of midden in de kamer in slaap vallen hoor!

Liefs Jeske
Mv Stan (4,5 maanden) en Ilse (3 sept 2 jaar)

Noa van 2 jaar  3 maanden slaapt nog in slaapzak in een ledikant. Ze vind het erg fijn om nog zo geborgen te liggen. Op vakantie hebben we het geprobeerd in een bed  maar ze ging er telkens uit. Gek werden we ervan. Dus voor ons nog niet hoor!

gr
Marielle

Hallo meiden,

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ben ik erg blij mee! Ilja, vooral jouw laatste zin was hilarisch, haha! Ik denk dat we het ledikant weer tevoorschijn gaan halen en hem inderdaad laten kiezen. Opgeven voelt inderdaad zo zwak en makkelijk (maar toch...zucht...)! De andere tips gaan we ook proberen! Wat bedaankleding betreft: dat is nog steeds hetzelfde en de rituelen uiteraard ook. Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs van Josephine

Terug
Bovenaan