help ons kindje ligt in stuit

Michaela: ja klopt, mijn beide kinderen zijn in stuit en vaginaal  geboren. Bijzonder he? Dat het 1x gebeurt durf ik nog toeval te noemen, een 2e keer niet! Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal. Jammer voor je dat de draaipoging niet gelukt is. Ik neem aan dat je nu overgedragen bent aan de gyn voor de rest van je zwangerschap? Vraag goed door indien een ks wordt geadviseerd en vraag desnoods een second opinion aan bij een ziekenhuis waar men wel ervaring heeft met natuurlijke stuitbevallingen. Niet elke gyn zal het zo direct zeggen, maar er zijn er genoeg die bij gebrek aan ervaring maar een ks adviseren.

Ik ben zelf in het Martiniziekenhuis in Groningen bevallen. Verder hoor ik ook veel positieve verhalen over het Slotervaart in A'dam (voor het geval je bij 1 van deze ziekenhuizen in de buurt woont).

Laat nog even horen hoe het verder met je gaat. Schrijf je bij de maart moeders?

Groetjes, Annemarie

Hoi Taz,
Mijn jochie lag ook in stuit, naar ik heb begrepen kunnen zo tot heel laat nog draaien. Er is bij mijn een draaipoging gedaan met 36 weken, maar hij was te groot.  Maar het doel heiligt de middelen dacht ik maar.  Ik wilde graag natuurlijk bevallen en dat mocht ik ook proberen. Helaas was de kleine jongen groter dan alle gyn. hadden geschat en is het uiteindelijk niet gelukt en is het toch een keizersnee geworden. Maar ik heb absoluut geen spijt gehad dat ik het toch eerst zelf heb geprobeerd, want een keizersnee is toch ook zeker geen pretje. Ik kreeg veel reacties 'goh kies je niet voor een keizersnee?? dat is toch ideaal, lekker makkelijk geen gezwoeg'   nou dat gezwoeg komt bij een keizersnee achteraf wel hoor, ik heb me daar nog wel boos om gemaakt.

Ik wens je veel succes met je bevalling het ook wordt, en maak je er maar niet te druk om, het voordeel van een stuitligging is (als je het natuurlijk probeert) dat de gyn zich zeer goed voorbereiden. maar wie weet draait jou kleintje ineens spontaan, kan maar zo hoor!
groetjes Lia

Mijn kindjes lagen gewoon dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken over hoe een stuitbevalling.

Wel las ik de reactie van iemand die aangaf dat je iet met je voetzoolreflex kan doen.
Volgens mij is dit bij de accupunturist. Een buurvrouw van mij heeft zich hierin verdiept en wou dit ook zelf ondergaan, maar haar kindje is toch op tijd gedraaid.
Deze behandeling van de accupuncturist schijnt wel een hoog slagingspercentage te hebben en kon geloof ik vanaf een week of 34.

Verder wil ik niemand bang maken, maar ik hoorde een moeder van wie het kind wel in stuit lag vertellen wat het gevaar van een stuitbevalling is. Namelijk dat als het kindje klem komt te zitten, dat je dan een grotere kans hebt op verstikking. Maar ik neem aan dat de risico's ook door de verloskundige uitvoerig met jullie worden besproken.

Sterkte met jullie beslissingen..

Groetjes Mirjam

Dag dames,

Ik ben morgen uitgerekend en liep ook een paar weken onder controle bij een gynaecoloog omdat mijn baby met 37 weken opeens naar een stuitligging was gedraaid. Een draaipoging in het ziekenhuis lukte niet, de kleine zat muurvast met de billen in mijn bekken. We vonden het erg jammer omdat we graag thuis wilden bevallen en op de natuurlijke manier. Bij een stuitligging kan je het vaginaal proberen maar je houdt een keizersnee toch in je achterhoofd, voor het geval het te lang duurt.

Afgelopen maandag op controle viel de mond van de gynaecoloog open van verbazing omdat de kleine weer goed om lag. Nu heb ik deze zwangerschap veel vruchtwater en dit kindje is ook veel beweeglijker dan mijn andere twee waren, volgens mij scheelt dat ook wel wat.

Maar je ziet, op het allerlaatste moment kan een baby zich nog omdraaien. Ze gaven het geen kans maar het is mooi wel gebeurd. En nu maar hopen dat de baby niet weer naar een stuit draait!

Droompje

Beste Taz,

Ik herken jouw verhaal. Toen ik zwanger was van mijn dochtertje lag zij ook een hele tijd in stuit.
Ben toen doorgestuurd naar het ziekenhuis. Van daaruit hebben ze geprobeerd met ± 36 weken het kindje te draaien, is toen niet gelukt en hebben toen besloten tot een keizersnede,aangezien de kans erg klein was dat het nog spontaan zou draaien. Ik had hier erg veel moeite mee, maar ik zag een bevalling met een stuitligging niet zitten. Terwijl ik klaar lag op de operatietafel (ik had de ruggeprik al gehad) bleek dat mijn dochtertje gedraaid was (in de 38 week).
Foutje van het ziekenhuis, ze vonden het niet nodig om van tevoren een echo te maken. Ik ben toen 10 dagen later bevallen van een gezonde dochter. Zo zie je maar niets is onmogelijk. Ik wil je natuurlijk geen valse hoop geven maar het kan echt. Maar wat het voor jou ook zal zijn ik wens je een voorspoedige bevalling toe met een prachtig kindje.

Oja nog even dit, kindjes die lang in stuit hebben gelegen hebben wel een heel mooi rond hoofdje.

Groetjes van Tessa

Hoi,
Mij kindje lag ook in een stuit. Ik zou met 35 weken een echo krijgen, zodat ze hem konden draaien zelfde week, maar wat doet die kleine?? Die draait de dag voor de echo lekker zelf goed om!!
Groetjes Mar!!

Hi, dames..
Ik heb gelukkig een gyn die heel veel verteld en dus ook over wel of niet een KS..
 Ook over de mogenlijkheid voor een stuitbevalling. Maar vrijdag met de 'versie-poging' was de baby nog niet ingedaald en als dat zo blijft, is er geen keuze voor mij, maar wordt het zeker een KS.
Ik ben me er ook van bewust dat de baby onderweg naar de operatiekamer nog kan draaien, dus blijf ik nog hoop houden, maar bereid me voor op het ergste, dan kan het altijd nog meevallen (ik zie enorm op tegen een KS ivm. de herstelperiode erna)
Ik moet dinsdagmiddag weer naar de gyn om te kijken hoe alles gaat en af te spreken  wat we verder gaan doen. (ik moest nog even goed nadenken wat ik wilde enzo, dus het is niet zo dat de gyn gelijk een KS opdrong ofzo)
Ik woon in het zuiden van het land en ga in het ziekenhuis van Venlo bevallen (om ff te antwoorden op de vraag van Annemarie en schrijf idd bij de maartmoeders)
Ik wil graag 'natuurlijk' bevallen en misschien wel dmv een stuitbevalling.
Zoals ik al zei, zie ik enorm op tegen 'n KS, en voor mijn gevoel is het ook heel raar, als je een afspraak krijgt wanneer je kindje gehaald gaat worden..Een kindje op bestelling, zeg maar... Waar is de romantiek! ( is mijn gevoel, natuurlijk. Het gaat erom dat ons kindje veilig op deze aardbol wordt gezet,  maar toch. Het is zo anders dan ik het me had voorgesteld..)
Het kan ook zijn dat hij een goeie reden heeft waarom hij niet wil of kan draaien ( dat vast komen te zitten is ook al wel door m'n hoofd gegaan..)
Er zit niets anders op dan gewoon af te wachten hé! En dat gaan we dus doen..
Ik houdt jullie natuurlijk op de hoogte..
Groetjes Michaëla (37+4)

Terug
Bovenaan