Help! Overgang van borst naar fles voeding

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben de borstvoeding aan het afbouwen en heb wat vraagjes. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me kan helpen.

Mijn zoontje (7 weken oud) Krijgt nu nog borst op verzoek. Das ongeveer 7 x per dag. Nu begreep ik dat hij straks naar 5 x fles moet gaan. Hoe ga ik die overstap maken van 7 naar 5x voeden?

Ik heb nu de voeding van ongeveer 16.00 vervangen door de fles. Hij krijgt nu 150cc met 5 schepjes. (volgens nutrilon richtlijn) Is dit dan niet teveel omdat hij daarnaast nog 6x borstvoeding krijgt? Hij drinkt die fles trouwens niet helemaal leeg. Laat ongeveer 20cc over.

Hoe lang hebben jullie er over gedaanom volledig over te stappen? Ik laat nu een voeding per week vallen. Heb weinig tot geen stuwing dus dacht dat het misschien wel wat sneller kon. Mijn kleine man drinkt prima uit de fles. Wat vinden jullie?

Alvast bedankt voor de reacties

liefs

Hallo Liff,
Bij mij is het alweer een paar maanden geleden. Mijn dochter is nu 8 maanden, toen ze ongeveer 3 maanden was ben ik overgestapt van borst naar flesvoeding. Dus ze had toen al geen 7 voedingen meer nodig. Ik verving om de dag een borstvoeding door een flesvoeding. Een week lijkt me inderdaad ook wel wat lang, en als je kindje gewoon goed uit de fles drinkt en verder geen lichamelijke reacties geeft op de flesvoeding, lijkt me ook geen probleem om b.v elke 2 dagen een voeding te veranderen. Wat betreft het aantal, heb ik toen gekeken hoeveel mijn dochter dronk. Ze had op een geven moment ook een voeding waar ze nog geen 100 cc dronk, die heb ik toen gewoon laten vallen. Zo ben ik langzamerhand op minder voedingen gekomen. En zo doe ik het nu eigenlijk nog steeds, tussen de middag dronk ze bijvoorbeeld maar een klein beetje, die voeding heb ik nu laten vallen en in plaats daarvan krijgt ze een broodje (met een klein beetje melk)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes, Groetjes Di

quote: liff schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-03-2009 20:28:00'));

Hallo allemaal,

Ik ben de borstvoeding aan het afbouwen en heb wat vraagjes. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me kan helpen.

Mijn zoontje (7 weken oud) Krijgt nu nog borst op verzoek. Das ongeveer 7 x per dag. Nu begreep ik dat hij straks naar 5 x fles moet gaan. Hoe ga ik die overstap maken van 7 naar 5x voeden?

Ik heb nu de voeding van ongeveer 16.00 vervangen door de fles. Hij krijgt nu 150cc met 5 schepjes. (volgens nutrilon richtlijn) Is dit dan niet teveel omdat hij daarnaast nog 6x borstvoeding krijgt? Hij drinkt die fles trouwens niet helemaal leeg. Laat ongeveer 20cc over.

Hoe lang hebben jullie er over gedaanom volledig over te stappen? Ik laat nu een voeding per week vallen. Heb weinig tot geen stuwing dus dacht dat het misschien wel wat sneller kon. Mijn kleine man drinkt prima uit de fles. Wat vinden jullie?

Alvast bedankt voor de reacties

liefs

Je moet niet naar de nutrilonverpakking kjken. Die hoeveelheden zin gebaseerd op kinderen die alleen maar kunstvoeding krijgen, en dat klopt dus niet voor een baby die verder nog gewoon borst op verzoek krijgt.
Het gewicht van je zoontje vertelt je hoeveel er in een flesje moet. Je vermenigvuldigt zijn gewicht   met 150, en je deelt dat door het aantal keren op een dag dat hij drinkt. Dat geeft je de hoeveelheid per fles.

Afbouwen moet je echt   niet sneller doen dan 1 voeding per 7 a 10 dagen. Dan krijgt je lichaam langzaam de tijd om aan de hormoonwisseling te wennen en je kans op een flinke dip of een borstontsteking is veel kleiner. Ook voor je kindje is het beter om langzaam aan aan de kunstvoeding te wennen en zo lang mogelijk gewoon aan de borst te mogen.

Je hoeft natuurlijk niet helemaal af te bouwen, borstvoeding en kunstvoeding laten zich ook heel goed combineren. Nu je aan het afbouwen begonnen bent maken je borsten een ander soort melk, afbouwmelk. Dat is wat geconcentreerder en anders van smaak. Maar het belangrijkste is dat afbouwmelk heel erg veel beschermende stoffen en antistoffen bevat, ongeveer net zoveel als colostrum. Dat heeft de natuur ingebouwd om te zorgen dat kinderen die niet volledig borst krijgen toch dezelfde portie van deze belangrijke stoffen krijgen als kinderen die gewoon volledig aan de borst zijn. Probeer zo lang mogelijk je kindje 2 voedingen op een dag te geven. Dan profiteert je kind nog flink van de bescherming van borstvoeding en profiteer jij ook wat langer van de gezondheidsvoordelen van borstvoeding geven.

Hoi liff,

Die berekening op de verpakking is vaak erg ambitieus, hoor! Ik werk zelf met kindjes en er zijn er écht heel veel die met 7 weken nog niet uitkomen met 5 voedingen. (Ik vraag me zelfs af hoeveel kindjes er zijn die dat wél halen.) Sterker nog, mijn dochter van nu 3 mnd. krijgt er nog minstens zes per dag (overdag 2 of 3x FV, 's avonds/'s nachts BV op verzoek). Die 2-3 flessen zijn trouwens ook nog steeds 150 ml + 5 scheppen, hoewel ze dus 3 mnd. is en bijna 7 kilo weegt. Meer dan dat drinkt ze gewoon niet in één keer, ze laat zelfs vaak nog een beetje staan. En ze slaapt er toch regelmatig drie uur op.
Je kunt best eerst langzaamaan de voedingen die je nu geeft vervangen door FV voor zover je dat wilt, en dan daarna kijken of je terug kunt bouwen naar 6 of zelfs 5 voedingen. Het zou best kunnen dat je kindje dat tegen die tijd zelf gaat aangeven (meer per keer willen drinken, en dan langer tevreden zijn tussendoor). Kindjes geven meestal prima aan wanneer het genoeg is, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze teveel voeding krijgt.

Groetjes, Betje.

Mijn dochter was zo beetje dezelfde leeftijd toen ik ben gaan afbouwen.
Ik ben begonnen met 1 voeding te vervangen, midden op de dag, verder gewoon borstvoeding op verzoek. De inhoud van de fles klaargemaakt met de hoeveelheid zoals het op de verpakking stond. En er niet zo een punt van gemaakt of het helemaal werd opgedronken.

Per week ben ik elke keer 1 voeding gaan vervangen voor flesvoeding. Wel de voeding ervoor of erna, zodat het aansloot bij de andere flesvoeding.

En toen ik het eenmaal had afgebouwd, waren we dus dik een maan verder en had mijn dochter voldoende aan de aantal voedingen die op de verpakking stond, namelijk 5, maar als het nodig zou zijn geweest. Ze sliep toen ook al wel de nacht door moet ik zeggen. Dus nachtvoedingen waren niet meer nodig.

Bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik zeker wat mee.

Dirksmama, Ik wil dolgraag de ochtend en laatste avondvoeding borstvoeding blijven geven. Hoop dus ook van harte dat dit gaat lukken!

Alice, Mij werd juist aangeraden om geen 2 voedingen achter elkaar fles te geven maar zolang het kan om en om af te bouwen!

Wel grappig dat je van die tegenstrijdige dingen hoort! Op het consultatie bureau waren ze niet zo happig op advies, alleen dat ik nog langer borstvoeding moest gaan proberen. Nou geloof me, dat was ook het enige wat ik wilde, maar soms kan je niet anders!

Liefs

Ja dat blijft echt apart, die verschillende adviezen.
Ik blijf zeggen, doe wat je gevoel je ingeeft.
Zelf heb ik van begin af aan geweten dat ik niet 6 maanden bv zou kunnen gaan geven.
Mijn werk is niet te combineren met afkolven bijv. en ja ik weet wettelijk gezien heb ik daar recht op. Maar voor mij was de keuze of bv blijven geven en dus afkolven op het werk, wat in zou houden dat ik naar een andere werkplek zou moeten en dus ook opvang zou moeten gaan regelen. Huidige werkplek kan ik tijden werken dat ik veel thuis ben dus geen opvang nodig heb en dat vind ik nog steeds het belangrijkst.

Als ik niet onregelmatig had gewerkt, dan had ik ook de avond, nacht en ochtendvoeding op bv gehouden, maar goed, ik draai ook nacht-, dag en avonddiensten dus ik heb geen regelmaat in mijn werk en dus ook geen regelmaat met de bv.

Hallo!!
Wilde nog heel even reageren over de aantal voedingen en de hoeveelheid ervan.

Die bovengenoemde berekening klopt aardig. Mij is altijd verteld :

Ze moeten minimaal 150cc per kilogram lichaamsgewicht drinken binnen 24 uur. Ze mogen maximaal 200cc per kilogram lichaamsgewicht drinken binnen 24 uur.

Voorbeeld voor 6 voedingen (om de 4 uur) Dus weegt de kleine 4.9 kg dan : 150 x 4.9 : 6 = ... (MINIMAAL)
200 x 4.9 : 6 = .... (MAXIMAAL)

Ieder kind is anders. Blijf binnen deze marge, volg je gevoel, dan komt het helemaal goed. En afbouwen??? Bij mn oudste zat ik in 4 dagen van volledig bv, naar volledig fv. Ik had te weinig melk, hij groeide niet goed. Heb toen 1 dag last van stuwing gehad, verder nergens last van... maar iedereen is anders. Je moet doen wat bij jezelf past!!

Hier nu nog volledig borstvoeding (23 jan.09 geboren), maar pas deze berekening wel toe voor het afgekolfde flesje moedermelk toen ik een avondje uit ging.
Ik hoop voor je dat de ochtend en avondvoeding nog lekker aan de borst kan, maar wat niet lukt, dat lukt niet.... (Bij mn oudste wilde de bv helemaal niet lukken!! Nu pas weet ik dat bv geven heel fijn is!!)

Ik hoop dat dit je heeft geholpen. Veel succes ermee!!
Gr antoi

Terug
Bovenaan