Dag allemaal
Ik wil ook graag even een positief verhaal kwijt. Onze Tessa (23 mei) begon al met de 3e week steeds meer te huilen 's avonds. Dat hebben we opgelost door de wandelwagen heen en weer te wiegen, op de arm te houden etc. Als we haar dan te snel in bed legden werd ze weer wakker!!!
Overdag sliep ze beneden in de wandelwagen, 's nachts boven in het ledikant. We hadden geen eenduidigheid voor haar gecreëerd.
Vanaf de 5e week begon ze ook overdag erg veel te huilen bij het in bed leggen. Uiteindelijk kon ze dan wel slapen, maar leuk was het niet. Iedere keer blijf je denken, zal ik haar oppakken, wat gaan wandelen, zou ze kramp hebben etc.
Mijn zus had ervaring met inbakeren en toen ben ik gaan lezen op www.inbakeren.nl
Dat was voor mij sowieso een eye-opener. Een baby hoeft tot een week of 6 oud maar een uurtje per keer op te zijn en dan weer te slapen.
Voorheen dacht ik als ze in de box begon te jengelen 'wat zielig, ze verveelt zich, zal ik de wipstoel eens proberen, een ander speelgoedje neerzetten etc...' Nu weet ik dat jengelen gewoon betekent: ik ben MOE.
Vanaf vorige week heb ik Tessa consequent een uur na het wakker worden in het donker in de wieg gelegd op haar eigen kamertje. Stevig instoppen tot aan de kin, armen onder de deken stevig ingestopt. Dit is eigenlijk al een beetje inbakeren zal ik maar zeggen.
Gisteren heeft Tessa voor het eerst de hele dag niet een keer gehuild! En ze is ook niet zo lang wakker geweest, het lijkt wel of ze meer slaapt dan ooit!
Ze is heel vrolijk nu als ze wakker is.
Het leuke is dat ik al vanaf 16 juni een dagschema van haar bij houd. Ik zie nu achteraf hoe veel ze rond de 4-5 weken wakker is geweest. Sinds een paar dagen is ze veel minder wakker (inderdaad maar een uurtje per voeding, 's nachts niet) en krijgt ze een stabiel ritme: 7:00 wakker, voeden, slapen - 11:00 wakker, voeden, spelen, box, slapen - 15:00 idem - 19:00 wakker, voeden, even spelen, slapen - 23:00 wakker maken, voeden, slapen tot 7:00. (ik geef borstvoeding)
Natuurlijk zit er wat variatie in, maar het lijkt wel hierop iedere dag.
Ik had niet verwacht dat het consequent op dezelfde manier (en resoluut) in bed leggen zo effectief kon zijn.
Belangrijkst is: jij leid je baby, weet wat goed voor haar is, niet andersom. Een uurtje wakker per voeding is echt genoeg (incl voeden, verschonen etc).
Hoop dat ik anderen hiermee een hart onder de riem kan steken.
Groetjes
Irene en Tessa (6,5 week)