Help, weet het niet meer met mijn adhdpuber

Hallo allemaal, hoop hier op wat advies. Of steun want ik weet het niet meer. Heb een puber van 16. Een lieve jongen, echt geen vervelende puber, eigenlijk nog heel jong voor zijn leeftijd maar wel met adhd. Miss meer add ondertussen. Afijn, hij zit in de vierde van VMBO tl. Dit zou hij moeten kunnen. Hij is hier wel gekomen iig. Maar nu tegent het onvoldoendes. Het lukt hem niet om ergens aan te beginnen. Hij onthoudt door zijn slechte concentratie niks in de lessen en thuis verstopt hij zich het
liefst achter de tv of op zijn telefoon. Als ik boos wordt helpt het niks, hij kan zich er gewoon niet toe zetten. Heeft totaal geen initiatief. Lamgeslagen lijkt wel. Alsof ik een olifant door een ringetje probeer te drukken, zo voelt het. Ik wordt soms zo boos op hem. En hij alleen maar ongelukkig. Hij zegt heel stellig dat hij wel de mavo wil doen maar doet vervolgens niks. Ik durf hem niet aan zijn lot over te laten maar heb ook weinig zin om hem zoveel te helpen als hij niks doet. Hoe krijg ik hem aan het leren? Hoe wordt hij zelf gemotiveerd? Hierna wil hij artiest worden, maar ook daarin zie ik weinig initiatief. Pff ik weet het niet meer. Lijkt wel hoe harder ik duw, hoe minder hij doet. Iemand tips/ervaring?
 
Als duwen weinig anders oplevert dan frustratie, heeft het geen toegevoegde waarde.
Wordt hij gepest?
Klinkt eigenlijk een beetje als een burn-out.
 
Ik snap je frustratie en je zoektocht naar de juiste weg om hem te helpen. Ik heb zelf geen puber, maar een peuter van 3, maar je verhaal is herkenbaar! Soms is ze zo dwars, dat ik ook niet meer weet of ik het beste lief kan zijn, boos moet worden, negeren etc.
Wat betreft je zoon; heeft hij hulp/medicatie voor zijn adhd? Op deze leeftijd is het vaak lastig iets aan te nemen van je ouders. Wie weet dat iemand anders tot hem door kan dringen?
Succes! 
 
Terug
Bovenaan