Help! Zwanger en risico op CMV?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Afgelopen weekend heb ik ontdekt dat ik zwanger ben. Een lang gekoesterde droom komt uit!</p><p>Echter heb ik er nog geen moment van kunnen genieten, nu ik op de hoogte gebracht ben van het CMV virus. Ik werk in de kinderopvang op een peutergroep, waar het een broeinest voor dit virus is. Zo’n 15-30% van de peuters scheidt het virus uit.</p><p>De huisarts heeft geadviseerd om mijn handhygiëne nog zorgvuldiger te doen, dan ik al deed. Ik kom natuurlijk de hele dag in aanmerking met plasluiers, snottebellen en kwijlslierten. Het maakt me dan ook erg bang dat er misschien momenten zijn waarop ik me niet voldoende kan weren tegen de ziekte. Ik kan wel huilen als ik er aan moet denken, om maandag weer te gaan werken... In België mogen de vrouwen die in de kinderopvang werken, niet meer werken wanneer ze hun zwangerschap ontdekken. Om zo het virus zoveel mogelijk te vermijden. Hoe komt het dat we er in Nederland zo nuchter mee om gaan?</p><p>Hoe gaan jullie om met de kans op besmetting van de ongeboren baby met de virus? Dames die in de kinderopvang werken, hoepakken jullie je werk aan?</p><p>Ik hoop niet dat ik nog 8 maanden kang</p>

Ojee ik weet wel dat cmv heel gevaarlijk is, hoewel de kansen volgens mij niet heel groot zijn, omdat het moet gaan om een eerste infectie met cmv.. maar de gevolgen kunnen wel erg zijn, zeker bij besmetting vroeg in de zwangerschap.. ik weet niet hoe daarmee wordt omgegaan in de kinderopvang, je kan moeilijk nonstop je handen wassen.. is handschoenen een optie? Van die operatiedingen?

Die gebruikte ik inderdaad al bij poepluiers, maar zal ze nu ook gebruiken bij plasluiers en het afvegen van neuzen / mondjes. Zal wel even wennen zijn! Maar zeker goed om te doen.
Net met de VK gebeld en zij gaf aan dat het risico te klein is, om vrouwen te laten stoppen met werken in de kinderopvang. Dus hoef ik me volgens haar niet teveel zorgen te maken. Zij kende ook geen verhaal van een leidster, waarvan de baby besmet is geraakt met het virus. Zwangere moeders met kinderen in de peuter/kleuterleeftijd maken ook kans op het virus en kunnen zich er nog minder tegen wapenen.
Ik ben trouwens ook een beetje bang voor toxoplasmose, omdat we nu een paar maanden een kitten in huis hebben. Mijn man verschoont de bak dagelijks, maar hij haalt niet alle korrels uit de bak. Alleen de keuteltjes. En vertikt het ook om al het grind er elke dag uit te halen, omdat hij denkt dat het risico niet zo groot is dat ik besmet raak. Het liefste zou ik willen dat hij de kattenbak elke dag uit kookt ;)

Hoi hoi,
Ik ben inmiddels iets meer dan 30 weken zwanger van ons 2e kindje en heb een peuter van 3.5 rond lopen die ook met enige regelmaat wel eens verkouden is.
Ik weet dat CMV heel gevaarlijk is, maar ik denk dat wanneer je de hygiene onder de duim hebt dat het wel mee zal vallen.
Goed handen wassen en proberen uit de nies en proest zone van de kleintjes te blijven.
En wat betreft de kattenbak; zolang jij de bak en de inhoud niet aanraakt heb je eigenlijk geen kans op toxoplasmose.
Wij hadden ook een kat toen ik zwanger was van onze oudste en ook onze bak werd dagelijks door mijn vriend uitgeschept, maar ook wij deden niet elke dag schone korrels.
Als je toch zorgen blijft houden bespreek dit dan eens met je verloskundige.
Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! 
Groetjes Siska.

Zolang je niet boven de kattenbak gaat staan ademen, of er in gaat wroeten, is het risico op toxoplasmose via de kat heel erg klein. CMV weet ik niet, maar ik zou toch echt je verloskundige hierop vertrouwen. Als alleen de eerste besmetting gevaarlijk is, zou je kunnen vragen of je getest kunt worden op anti stoffen. Als je die al hebt  hoeft je je geen zorgen te maken. Zeker met jou werk is de kans heel groot dat je eerder al besmet bent geraakt. 

Hoi Siska,
Dankjewel voor je geruststellende reactie!
Ik ga extra goed opletten op mijn werk en hoop stiekem dat ik al antistoffen heb, omdat ik al wat jaartjes met jonge kinderen werk. Dat hoor ik woensdag.
Goed om te horen van die kattenbak, dan zal het wel goed zitten. Ik probeer het los te laten... Onze kitten komt ook niet buiten en eet geen muizen of andere rauwe beestjes. Misschien is de kans dan ook al kleiner?
Ik had niet verwacht dat ik me druk zou maken tijdens mijn zwangerschap. Ik vrees aard van het beestje, in combinatie met alle hormonen die nu door mijn lijf gieren..

Terug
Bovenaan