Yes, ik snap je!!! Luister.. ik heb bij m'n jongste dochter (Nu 21 maanden oud) de eerste 13 (!) maanden alleen potjes groenten gegeven, nooit vers. Ze weigerde alles wat vers was. Fruit ging vers gelukkig wel goed. Daarnaast at ze tot 10/11 maanden de potjes van 6mnd, daarna pas de potjes van 8mnd.... ze at ook bijna altijd maar 1/2 potje.
Ik was bang dat ze nooit met de pot mee zou gaan eten, maar van de een op andere dag weigerde ze de potjes en eet ze met de pot mee!
En vanavond at ze voor het eerst ineens bami... ik had speciaal voor haar een aardappel en brocolli gekookt, maar nee.. mevrouw wilde bami. Ik viel bijna van m'n stoel.
Tip: probeer eens een stukje verse banaan ofzo door een potje te prakken, kijken of ze het dan wel eet! Ik gaf ze ook echt wel eens potjes fruit en dan prakte ik er vaak wat banaan of aardbei of frambozen door, zodat er nog iets vers in zat....
Brood? Heeft ze hier tot 9 maanden niet gegeten. En toen begon het heeeel langzaamaan. Er zijn geregeld weken geweest dat ze brood compleet weigerde, ook op de leeftijd van 16 maanden en ze kreeg geen flessen meer en brood was toch wel een belangrijke 'vuller' voor het buikje. Maarja, mevrouw weigerde en wat doe je eraan? Ik heb alles geprobeerd...
Slapen? Pfoe, heel herkenbaar! De meeste dagen slaapt ze niet eerder dan 20.00/20.30 hier en vaak 6.00 wakker. 19.00 slapen gebeurt noooooit, het lukt gewoon NIET. Ze doet overdag 1 dutje nu van 12.30-14.30 en ik krijg haar gewoon niet eerder dan 20.00 slapend.
Ik denk dat wat jij omschrijft allemaal wel normaal is, zeker die eerste 14-15 maanden is elke dag een verrassing. Doorslapen gebeurde hier de eerste 18 maanden ook maar soms. Soms 5 nachten wel, dan weer 7 nachten niet. Tot 18 maanden geregeld een slokje melk nodig gehad in de nacht. Geen peil op te trekken. Nu slaapt ze vaak wel door, maar belandt ze van 5.00-7.00 vaak tussenin, weer een ander probleem dus haha!
Weet je.. het is altijd wat. Sommige mensen hebben voorbeeld kinderen die altijd keurig slapen en eten, en dat lijkt normaal. Maar wat jij omschrijft is in mijn ogen veel normaler. Tenminste, het is voor mij herkenbaar.
Ik heb 2 kinderen en werk al 10 jaar in de kinderopvang en weet ondertussen dat je eten/slapen van je kind ZEKER NIET altijd zelf in de hand hebt, wat je soms ook probeert....
Je doet het goed! Go with the flow, probeer je er niet te druk om te maken (heel moeilijk, ik weet het...) maar zd wordt echt vanzelf groot, ook op potjes en ook als ze geen brood eet!