Help...

<p>Hoi,</p><p>Ik moet even mn ei kwijt geloof ik.. iedereen herkent het vast wel, van die momenten dat he twijfelt of je het wel goed doet.. nou dat dus nu al langere tijd</p><p>Mijn dochter is nu 8.5 maand en een super vrolijke, lieve en ondernemende dame. Ik ben alleen vreselijk zoekende naar een ritme  vastigheid oid. Soms slaapt ze door, soms wil ze voeding, soms een speen, soms slaapt ze tot 06.00 en soms tot 08.00. Soms gaat ze 18.30 naar bed en soms 20.30. </p><p>Ze at tussen de middag een halve boterham (met moeite) en sinds 3 dagen wil ze helemaal heen brood meer, vers fruit eet ze niet, potjes wel, potjes van 8mnd met stukjes wil ze ook niet, 6mnd potjes wel.. voel me al slecht dat ik potjes geef maarja die eet ze teminste en met werk enz wel heel makkelijk. Ze heeft nog geen tandjes en kauwt niet super en verslikt zich nog wel eens waardoor ik het ook eng vind om nieuwe dingen te proberen.. </p><p>Kortom ik heb het idee dat ik haar tekort doe qua afwisseling en voldoende voeding en ritme ofzo.. ik doe echt mn best maar zit er even doorheen  </p><p>Ervaren moeders die dit herkennen?</p><p> </p><p> </p>

Lieve Daniek, als je dochter goed groeit, plast, poept en gelukkig is, dan doe je het fantastisch! 
Het klinkt allemaal heel normaal. Maar ik snap zo goed dat je er af en toe horendol van kan worden dat het ritme niet meer gevolgd wordt, dat het eten niet wat beter lukt, en dat je zo graag die "normaal" wil waar je een beetje op kunt vertrouwen. Maar weetje? 1 ding waar je wel op kan vertrouwen: babies zijn goed in alles elke dag weer anders doen :)

Mijn dochter slaapt nu ze 1 is ook niet elke nacht door, en elke keer als je denkt te weten waar het aan ligt, blijkt dat de volgende keer niet te helpen. Het helpt mij om te bedenken dat ze dus gewoon niet elke nacht doorslaapt. Ze gaat 7 uur naar bed en slaapt tot 5.30. Is de richtlijn, want soms ben je tot 9 uur bezig en wordt ze snachts 3 keer wakker, en slaapt ze tot 7 uur. Kom je weer kut uit met eetmomenten en een slaapje later op de middag, weer gedoe om 7 uur. En andere keren gaat ze keurig 7 uur slapen, en is ze er kwart voor 5 weer, wtf?? ga slapen! En hoe moet de dag dan? Ze kan nog niet meer dan 3/4 uur wakker zijn, en zo halen we op 2 x slapen de avond niet. Lig ik weer te piekeren. 

Ook met eten ken ik de twijfels wel een beetje. Ze at tot 10 maanden juist wel goed. Maar sindsdien bijna niks aan groenten, avondeten. Ze eet wel goed brood en een paar dingen waarvan ik weet dat ze het lekker vind. Maar ook daar is geen richtlijn te vinden. Aardbei was bijvoorbeeld altijd ieuwl, en ineens at ze ze wel. Maak je een bordje aardbei, zit ze weer vieze gezichten te trekken en de hond te voeren. Van de week at ik aardbei waar ze bij zat. Begint ze te gillen dat ze ook wil, zo 5 aardbeien opgegeten. 
Mijn filosofie is dus gewoon met ons mee eten. Wij bepalen wat ze eet, en zij hoeveel. lukt het echt echt niet, dan eindigen we met een bakje yoghurt of een potje, want inderdaad die eet ze wel. Structuur lijkt hier ook een ding te zijn. Maar sommige dingen pakt ze na heel vaak aanbieden uiteindelijk wel. Zo is ze nu gek op havermout met rozijn appel en kaneel. Gepureerde appel of geraspt lust ze niet. 

Dus probeer zoveel mogelijk toch aan te bieden, en alleen spelen, even in de mond hebben en uitspugen is ook al goede blootstelling. Op een gegeven moment zal ze sommige dingen wel pakken. Als je het eng vind kun je met wat zachtere dingen beginnen, bijvoorbeeld banaan of pompoen ofzo. En verder kun je er niks aan doen dat er heel veel niet in haar buikje belandt. Dat komt vanzelf wel denk ik dan. Niet elk kindje is er direct met 6 maanden klaar voor. En er komen ook weer fases, die weer voorbij gaan. Kieskeurig eten maakt bijna elke ouder mee voor korte of hele lange periodes. Een kind loopt zelden tekorten op.

Je doet het heel goed hoor, succes!

Yes, ik snap je!!! Luister.. ik heb bij m'n jongste dochter (Nu 21 maanden oud) de eerste 13 (!) maanden alleen potjes groenten gegeven, nooit vers. Ze weigerde alles wat vers was. Fruit ging vers gelukkig wel goed. Daarnaast at ze tot 10/11 maanden de potjes van 6mnd, daarna pas de potjes van 8mnd.... ze at ook bijna altijd maar 1/2 potje.
Ik was bang dat ze nooit met de pot mee zou gaan eten, maar van de een op andere dag weigerde ze de potjes en eet ze met de pot mee!
En vanavond at ze voor het eerst ineens bami... ik had speciaal voor haar een aardappel en brocolli gekookt, maar nee.. mevrouw wilde bami. Ik viel bijna van m'n stoel.

Tip: probeer eens een stukje verse banaan ofzo door een potje te prakken, kijken of ze het dan wel eet! Ik gaf ze ook echt wel eens potjes fruit en dan prakte ik er vaak wat banaan of aardbei of frambozen door, zodat er nog iets vers in zat....

Brood? Heeft ze hier tot 9 maanden niet gegeten. En toen begon het heeeel langzaamaan. Er zijn geregeld weken geweest dat ze brood compleet weigerde, ook op de leeftijd van 16 maanden en ze kreeg geen flessen meer en brood was toch wel een belangrijke 'vuller' voor het buikje. Maarja, mevrouw weigerde en wat doe je eraan? Ik heb alles geprobeerd...

Slapen? Pfoe, heel herkenbaar! De meeste dagen slaapt ze niet eerder dan 20.00/20.30 hier en vaak 6.00 wakker. 19.00 slapen gebeurt noooooit, het lukt gewoon NIET. Ze doet overdag 1 dutje nu van 12.30-14.30 en ik krijg haar gewoon niet eerder dan 20.00 slapend.

Ik denk dat wat jij omschrijft allemaal wel normaal is, zeker die eerste 14-15 maanden is elke dag een verrassing. Doorslapen gebeurde hier de eerste 18 maanden ook maar soms. Soms 5 nachten wel, dan weer 7 nachten niet. Tot 18 maanden geregeld een slokje melk nodig gehad in de nacht. Geen peil op te trekken. Nu slaapt ze vaak wel door, maar belandt ze van 5.00-7.00 vaak tussenin, weer een ander probleem dus haha!

Weet je.. het is altijd wat. Sommige mensen hebben voorbeeld kinderen die altijd keurig slapen en eten, en dat lijkt normaal. Maar wat jij omschrijft is in mijn ogen veel normaler. Tenminste, het is voor mij herkenbaar.
Ik heb 2 kinderen en werk al 10 jaar in de kinderopvang en weet ondertussen dat je eten/slapen van je kind ZEKER NIET altijd zelf in de hand hebt, wat je soms ook probeert....

Je doet het goed! Go with the flow, probeer je er niet te druk om te maken (heel moeilijk, ik weet het...) maar zd wordt echt vanzelf groot, ook op potjes en ook als ze geen brood eet! ;)

Wow wat fijn om jullie berichten te lezen, dat is precies wat je soms even nodig hebt... 
Niemand bereid je tijdens de zwangerschap voor op die onzekere momenten ? misschien helpt het me inderdaad om relaxter te zijn als ik het gewoon los laat en zie wat de dag brengt. Ze is inderdaad vrolijk en gezond. Op CB zijn ze nog wel eens streng wbt potjes, en wat ze wel en niet moeten eten maar als ik jullie zo hoor, komt het ook wel goed als ik meer mn gevoel volg?
Echt nogmaals bedankt, maakt me toch weer iets minder onzeker!!

Terug
Bovenaan