Lieve Daniek, als je dochter goed groeit, plast, poept en gelukkig is, dan doe je het fantastisch!
Het klinkt allemaal heel normaal. Maar ik snap zo goed dat je er af en toe horendol van kan worden dat het ritme niet meer gevolgd wordt, dat het eten niet wat beter lukt, en dat je zo graag die "normaal" wil waar je een beetje op kunt vertrouwen. Maar weetje? 1 ding waar je wel op kan vertrouwen: babies zijn goed in alles elke dag weer anders doen 🙂
Mijn dochter slaapt nu ze 1 is ook niet elke nacht door, en elke keer als je denkt te weten waar het aan ligt, blijkt dat de volgende keer niet te helpen. Het helpt mij om te bedenken dat ze dus gewoon niet elke nacht doorslaapt. Ze gaat 7 uur naar bed en slaapt tot 5.30. Is de richtlijn, want soms ben je tot 9 uur bezig en wordt ze snachts 3 keer wakker, en slaapt ze tot 7 uur. Kom je weer kut uit met eetmomenten en een slaapje later op de middag, weer gedoe om 7 uur. En andere keren gaat ze keurig 7 uur slapen, en is ze er kwart voor 5 weer, wtf?? ga slapen! En hoe moet de dag dan? Ze kan nog niet meer dan 3/4 uur wakker zijn, en zo halen we op 2 x slapen de avond niet. Lig ik weer te piekeren.
Ook met eten ken ik de twijfels wel een beetje. Ze at tot 10 maanden juist wel goed. Maar sindsdien bijna niks aan groenten, avondeten. Ze eet wel goed brood en een paar dingen waarvan ik weet dat ze het lekker vind. Maar ook daar is geen richtlijn te vinden. Aardbei was bijvoorbeeld altijd ieuwl, en ineens at ze ze wel. Maak je een bordje aardbei, zit ze weer vieze gezichten te trekken en de hond te voeren. Van de week at ik aardbei waar ze bij zat. Begint ze te gillen dat ze ook wil, zo 5 aardbeien opgegeten.
Mijn filosofie is dus gewoon met ons mee eten. Wij bepalen wat ze eet, en zij hoeveel. lukt het echt echt niet, dan eindigen we met een bakje yoghurt of een potje, want inderdaad die eet ze wel. Structuur lijkt hier ook een ding te zijn. Maar sommige dingen pakt ze na heel vaak aanbieden uiteindelijk wel. Zo is ze nu gek op havermout met rozijn appel en kaneel. Gepureerde appel of geraspt lust ze niet.
Dus probeer zoveel mogelijk toch aan te bieden, en alleen spelen, even in de mond hebben en uitspugen is ook al goede blootstelling. Op een gegeven moment zal ze sommige dingen wel pakken. Als je het eng vind kun je met wat zachtere dingen beginnen, bijvoorbeeld banaan of pompoen ofzo. En verder kun je er niks aan doen dat er heel veel niet in haar buikje belandt. Dat komt vanzelf wel denk ik dan. Niet elk kindje is er direct met 6 maanden klaar voor. En er komen ook weer fases, die weer voorbij gaan. Kieskeurig eten maakt bijna elke ouder mee voor korte of hele lange periodes. Een kind loopt zelden tekorten op.
Je doet het heel goed hoor, succes!