Help

Hallo,

Ik maak me echter wel heel veel zorgen om een zwangerschap ik heb alsmaar last van pijnlijke/jeukende borsten normaal zou dat nu al weg moeten zijn ik heb een map gepakt op 2/01 maar ik heb zo een rugpijn ook dat alsmaar aanhoudt ik zou normaal gezien volgende week ongesteld moeten worden zou een test op 17/01 helpen? Vroeg test? Ik maak me ontzettend veel zorgen omdat ik me ook misselijk voel en ik opeens geen urine verlies meer heb dat is iets wat ik altijd had, vele zullen nu zeggen wacht nog maar af tot volgende week maar dat duurt zo immens lang.. ik word er gek van..
 
Ik snap echt niet waarom je zo loopt te stressen. Je hebt gevreeen met condoom. Daarna ook nog de map ingenomen. Je bent dus gewoon niet zwanger. Het is hier al meermaals verteld, en die map is gewoon een grote hormonen bom. Dus dat je lijf anders doet en voelt is volkomen normaal.
Ik zou een afspraak maken bij de huisarts om deze (in mijn ogen zwaar onterechte) angsten te bespreken. Kan hij/zij meteen goed met je praten over anticonceptie. Wellicht is er een andere ac die beter bij je past
 
Weet je eigenlijk hoe een Morning After Pil werkt?

In een notendop: de morning after kan alleen een goede werking hebben in de eerste helft van de cyclus. Het bevat een flinke dosis progesteron (gelijk aan ong 7 gewone pillen) wat de aanmaak van andere hormonen (FSH, Oestrogeen) blokkeert waardoor het proces van eicelrijping wordt gesaboteerd en dus een aantal dagen wordt uitgesteld. Op die manier kan voorkomen worden dat er een eicel springt op het moment dat er levende zaadcellen in je lijf aanwezig zijn.

Neem je de map rond of vlak na je ovulatie dan heeft het geen zin meer. In de tweede cyclus helft in de luteale fase is kans op zwangerschap sowieso 0,0 dus ook dan heeft het innemen van een map geen toegevoegde waarde.

Gevolg hiervan is dat dus je hele cyclus door de war wordt gestuurd en je lichaam dus wel even de tijd nodig heeft om de boel op de rit te krijgen.

Pijn in je borsten wordt veroorzaakt door stijging van progesteron, een logische verklaring waarom je dit hebt na de map. Rugpijn is ook een teken van spanningsklachten en gezien de stress die hebt rond deze kwestie lijkt me dat dus ook een redelijk logische verklaring.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan